forslag til enklere vannbytte?

hvordan løser dere veteraner det med vannbytte? jeg er temmelig lei av å bære bøtter. har prøvd med slange til vaskerommet, men får det ikke til å renne hver gang. resultatet blir masse vann utover gulvet i stua og en god del stygge ord, skal jeg være ærlig.

det er bare en 68-liter. men det må jo bæres bøtter likevel. er litt ekstra lei akkurat nå fordi de nye røttene mine, som jeg har kokt en evighet, fremdeles farger vannet brunaktig. og jeg som hadde gnistrende klart vann.

hvordan får jeg vannet til å gå i slange til vasken? uten å søle halvparten på gulvet? pumpe?

i tillegg må jeg ha bøtta i sofaen for å få riktig høyde, og så slåss både 3-åringen og 6-åringen om å se oppi bøtta i tilfelle mamma tar med en fisk i dragsuget. den bøtta har svaiet mange ganger. en dag skjer det en "alvorlig" ulykke.
Jeg bruker hageslange nå... Kobler den til springen og tapper nok i karet til at det begynner å renne ut av slangen...
Så kobler jeg fra i springen, legger den ned i tuslagsvasken, og vekten av vannet gjør at akvarievannet renner ut i vasken. Når jeg er ferdig å tappe ut, så kobler jeg bare slangen på igjen, og setter på vannet... Men vet ikke hvor sikkert dette systemet er for tre år gamle assistenter
Jeg bruker bare en en sirkulasjons pumpe,som jeg setter på en hageslange når jeg skal tømme karet.
Når jeg skal fylle på vann igjenn bruker jeg Jbl sitt system som jeg skrur rett på krana.

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=36&produktid=1516&Navn=03.%20Aqua%20Medic&HKatID=9
Aggi
Jeg bruker hageslange nå... Kobler den til springen og tapper nok i karet til at det begynner å renne ut av slangen... ;)



så da er selvfølgelig slangen full av vann. jeg har prøvd å gjøre det motsatt vei. det går ikke (klarte det en gang etter mye strev). jeg har ikke tenkt på at det går an den veien. jeg fant akkurat nok en grunn til at jeg ikke er ingeniør.

takk, den skal jeg prøve neste gang. har byttet nå, men fikk bare 1 liter på gulvet denne gangen.
En 16/22 slange, med en bend på den ene siden, brukes til å tømme karene. Har satt på litt svamp på bendet, slik at fisk\ reker ikke ender i sluket.
Samme slange benyttes til å fylle på vann igjen, med hjelp av ett kraftig pumpehode (pr dato 2500Lt, skal byttes til en på 6000L\t).
Vannet oppbevares på badet, i 30L vinbøtter. Her justeres om nødvendig Ph\Kh, samt at vannet får luftet ut noe av de store mengdene Co2.

På denne måten bytter jeg ut en del hundre liter i uka, uten en dråpe sølt, og uten en liter bært frem og tilbake.
Jeg er INGEN veteran, men skryter av å være praktisk anlagt! (Og jeg ER ingeniør)

Hvis jeg har god tid, og vil luke og plukke pestsnegler mens jeg tømmer ut vannet:
Jeg har en hageslange som jeg legger ut på plena.
På den ene enden setter jeg på et slamsugermunnstykke som har en kuleventil som gjør at jeg kan "riste" den igang, så vannet begynner å renne uten at jeg trenger å suge eller fylle vann i slangen på annet vis.
(Den slamsugeren kjøpte jeg på "Dyrenes verden" på Lade i Trondheim. Husker ikke hva den heter. Veldig kjekk. Har en innebygget sil så ikke fisk blir med.)
Hageslangen er litt for lang, jeg kunne egentlig ha kuttet av den mange meter, for det blir ikke mer enn en meter fall, og med motstanden det blir i en så lang slange renner det ganske saaaaaakte. Men greit nok.

Hvis jeg har dårlig tid, tar jeg slamsugeren på en kort slange og rett ned i en 30-liters bøtte like under akvariet. Da blir det litt tunge tak for å bære bøtta ut i hagen for å tømme den etterpå, men stueplantene mine blir veldig glade, for da får de seg en skvett med deilig akvarievann.

Nytt vann har jeg stående i en annen 30-litersbøtte, helst over natta, for å temperere og lufte det, og for å løse opp gips for å få opp GH.
Den bøtta fyller jeg enten med hageslangen (trekker den inn døra) eller (på vinteren) kobler slange på kjøkkenkranen.

Bøttene er kjøpt på OBS!, har helt tett lokk og er beregnet på næringsmidler.

Når jeg skal fylle opp igjen, bruker jeg en mindre bøtte (En tom "Trøndersodd"-bøtte, for å være eksakt) for å øse oppi. Det går fort med bare 30 liter, ser ikke noe poeng i å kjøpe pumpe for det ENNÅ iallefall. Skvetter litt på golvet, men der har jeg håndduker liggende. (Ikke hele tida, bare når jeg skifter vann!)
Bruk bøtter og slange..
Med 68 liter ville jeg gjort følgende:

Benytte slange fra kar til bøtte på gulvet. (eventuelt slammsuger)
Normalt regner jeg med at du bytter 2 bøtter som utgør ca 25% vannbytte

Fylling går etter samme prinsipp, men plasserer bøtta over karet.
Dette kan bli tungt, men finn bare en passende løsning på dette. (Gardintrapp, eller seksjon i nærheten..)

Dette bør bli minimalt med søl.. Et håndkle bør ta unna det meste..
GunnarO
Med 68 liter ville jeg gjort følgende: Benytte slange fra kar til bøtte på gulvet. (eventuelt slammsuger) Normalt regner jeg med at du bytter 2 bøtter som utgør ca 25% vannbytte Fylling går etter samme prinsipp, men plasserer bøtta over karet. Dette kan bli tungt, men finn bare en passende løsning på dette. (Gardintrapp, eller seksjon i nærheten..) Dette bør bli minimalt med søl.. Et håndkle bør ta unna det meste..

Sånn gjør jeg det i 70 literen. Blir vel mye styr med Out&In heverten i det lille karet.. Har en bøtte med helletut og fyller vannet gjennom pumpehuset. Da slipper jeg forskremte fisk og sand som fyker veggimellom. Her er forresten linken til heverten jeg bruker i 160-literen, hvis det skulle være ønskelig med en sånn.


Greier liksom ikke se for meg at max 1-2 bøtter er max vannbytte i et 60 L karr i uken er noe "jobb". Men det er min mening da
Bærer selv minimum 10 bøtter vann om dagen til vannbytte i karrene mine(men det er jo mitt valg å bære bøtter da(kona tar seg seff av sitt eget på 180 L) og ser faktisk på vannbytte som en inntressang del av hobbyen-ser hvordan bl.a fiskene digger det-de kommer som gale når jeg kommer med en bøtte kaldt vann(dette er diskuser da), ser ut til at de virkelig liker en kaldt"dusj".
Men du har jo fått flere fine råd ang. vannbyttene. Men helt ærlig, å bytte det lille vannet du gjør kan knappt kalles en jobb-og hvordan du søler det vet jeg ikke-det er jo bare å hele vannet rett i karret(og mindre søling enn du får med bøtte metoden går vel ikke ann).
Til avtapping ved vannbytte bruker jeg Biltemas geniale pumpe/hevert (artikkel nr. 20-365, koster kr 16.90).
Har bare satt en sil på innsuget for å hindre yngel etc. i å bli med i bøtta.
Bruksanvisning: Hold utløpsslangen rett opp, pump slangen full (3 pump på pumpen), tett med tommelen og senk utløpet lavere enn overflaten i akvariet og du har en hevert (ikke noe suging eller annet søl).
Vannet lar jeg gå i en bøtte.
Når du er ferdig skrur du bare opp toppventilen og hevertvirkningen oppheves.
I mine 54 litere byttes 1 bøtte 1-2 ganger i uken og det gamle vannet får potteplantene.
Bruker gjerne litt kjøligere vann til påfylling, noe som fiskene (levendefødere og Corydoras) ser ut til å sette pris på da de ynder å stå rett foran påfyllingsslangen.
Ken Myrseth
-og hvordan du søler det vet jeg ikke-det er jo bare å hele vannet rett i karret(og mindre søling enn du får med bøtte metoden går vel ikke ann).


Hva slags vann er det du bruker, da Ken? RO-vann?!? Nei, at vann er et levende materiale skal være sikkert og visst. "Helle det rett i karet"? Men hva hvis vannet ikke VIL oppi karet, da? Tror jeg må prøve klikkertrening på vannet mitt, iallefall...

Vil absolutt anbefale [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=164&produktid=1497&Navn=08.%20Håver&HKatID=7 ]Jbl In&Out[/URL]. Har brukt den i 2-3 år og ikke angret en dag. Brukern til og med på 18 litern, men da må man følge godt med. Lett å tømme karet og lett å fylle over
Ken Myrseth
Greier liksom ikke se for meg at max 1-2 bøtter er max vannbytte i et 60 L karr i uken er noe "jobb". Men det er min mening da;) -og hvordan du søler det vet jeg ikke-det er jo bare å hele vannet rett i karret(og mindre søling enn du får med bøtte metoden går vel ikke ann).


det er ikke så mye jobb, poenget er nok mest de to slåsshanene jeg nevnte, og det at jeg prøver å lære meg mest mulig med det lille karet, siden jeg har veldig lyst på større etterhvert. dette er min lille prøveklut. har dessuten en lei muskelknute i ryggen etter to svangerskap som ser ut til å bli livsvarig. ikke alltid like gøy å bære bøtter da, gitt. så det må jo være lov å spørre hva andre gjør.
Jeg bruker aldri å bytte vann i akvariet når husets yngste er til stede. Har etter hvert innsett at det er enklest å gjennomføre når han er på skole eller etter at han har lagt seg
Therese VA
det er ikke så mye jobb, poenget er nok mest de to slåsshanene jeg nevnte, og det at jeg prøver å lære meg mest mulig med det lille karet, siden jeg har veldig lyst på større etterhvert. dette er min lille prøveklut. har dessuten en lei muskelknute i ryggen etter to svangerskap som ser ut til å bli livsvarig. ikke alltid like gøy å bære bøtter da, gitt. så det må jo være lov å spørre hva andre gjør.

Med slike sjarmerene "kamphaner" så skjønner jeg den utfordringen. Og når du endelig har "lagt de på lading" så er vel ikke storrengjøring i akvariet det første en går i gang med med stor iver og lyst..
Med min 325 liter gjør jeg følgende:

Ut:
Bruker en stor slammsuger som har 12 mm slange ut. Inn i denne slangen har jeg dyttet en sjøtekobling (Se på http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19438609 )
Har så en hageslange som fortsetter inn på badet og inn i dusjen. Bruker en bøtte med noe vann oppå slangen, så den ligger stille på badet.

Jeg suger da så vannet kommer omtrent opp til sjøten (Slamsugeren har klar slange), knekker slangen for å holde på vannet og kobler sammen. Før jeg slipper opp, så legger jeg slange-enden lavere enn vannskorpa. (Hevert-prinsippet)

Vannet frakter seg selv inn på badet, en kan i fred og ro slammsuge uten bekymring for vannsøl..

Inn:
Bruker sammen slange, men skrur på en krankobling på dusj-krana. Siden gjengene ikke passer på standard stykke, så må en ha en overgang. (En slik som den hvite på bildet.)
Bruker et vanlig "dusj" hode tilsvarende http://www.clasohlson.no/Archive/images/products/N/Hi/313850_X_2006-03-09_102242_326.jpg
Det drypper gjerne fra et slikt hode, så et håndkle under, så unngår du alt søl.
Kaldt vann er det sikreste å bruke. Om dette ikke er forenlig med fisk som ønskes, øk temperaturen litt.

Men som du sier, 2 kamphaner kompliserer jobben. Jeg kan levende se for meg at mor drar ut slangen, går tilbake på badet for å skru på vannet.
Returnerer til stua bare for å få en god "dusj" av minsten.
Nå har jeg forbedret/forenklet vannbyttinga mi.
Hageslangen har jeg kuttet så den er mer passe lang, og strekker den en etasje ned til vaskerommet. Der bruker jeg en sånn "bend" som holder vaskemaskinslanger på plass, f.eks. til å holde den i utslagsvasken.
Så kobler jeg munnstykket til slamsugeren på den.
Den slamsugeren med kuleventil er kjempekjekk, det må jeg bare gjenta...
Med en etasje fall går det ganske kjapt å tømme 30-45 liter.

Når jeg skal fylle kobler jeg den samme slangen til vannkrana på vaskerommet, og setter på et vanlig hageslangemunnstykke på enden ved akvariet. Det munnstykket skrur jeg IGJEN og legger enden godt oppi ei bøtte med noe tungt over før jeg skrur opp kranen på vaskerommet.
Nei, jeg gjør helst ikke dette med 3-åringen tilstede, nei...

Så fyller jeg opp med deilig, iskaldt vann...
Det er lite klor og andre uhumskheter i vannet vårt, og fiskene mine ser ut til å stortrives med kalddusjen. (Jeg driver med helårsbading selv, så jeg skjønner dem godt!)

Det eneste problemet blir å løse opp gips for å heve GH, men det får jeg gjøre i ei mindre bøtte for så å fylle det i.

Den samme slangen bruker vi forresten til å trekke ut på forsiden av huset når vi skal vaske bil, så til og med mannen min synes det er ok å ha en kveil med hageslange hengende på vaskerommet (Akkurat som om han hadde merket om jeg hadde hatt en helt brannstasjon der inne på rommet "mitt"...
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap