AquaGlo for sterkt?

Jeg bestillte to lysrør på Aquamanias her forleden. Det ene var AquaGlo, det andre var LifeGlo. Jeg er som regel litt for impulsiv med slike kjøp, og kom ikke på før i dag at jeg skulle lese litt om det her inne. Da oppdaget jeg at noen hadde skrevet at AquaGlo var for sterkt lys for fisken...stemmer dette?

Jeg har Guppy, Molly, Sverddrager, Ansictrus, Neon/kardinaltetra og Seilfinnemolly. Har ikke så veldig mye planter, men hadde håpt på å få de jeg har til å trives litt bedre. (Nå har jeg bare vanlige lysrør med rette fargekoden...)

Takk til alle som svarer!
Ingen av fiskene du har er spesielle "skyggefisker". De vil derfor ikke bry seg nevneverdig om hva som er av lys over huet på dem.

Aquaglo har riktignok en veldig høy fargetemperatur, men ikke noe som er problematisk. Bruker selv rør med samme fargetemperatur, men annen fargesammensetting, og stortrives med dette. Det gjør livet i karet også, er for å si det rett ut en smule lei av å luke karet Når plantevalget i tillegg består av en del sverdplanter, blir det hele kaos.
Den ene fyller 2/3 av ett 150L kar. Med fyller, mener jeg fyller

Må nesten fortelle litt mer om Aqua-glo. Dette er ett noe sært rør, med litt sære farger. Enten liker du lyset godt, eller så hater du det. Jeg kommer i siste kategori
Aqua-glo er forøvrig det røret i -glo serien med svakest lysutbytte pr W (med unntak av marine-glo, ett helblått rør).

Antar det er 30W rør du har, og Life-gloII har en oppgitt lysmende på 180lux, mens aqua-glo har bare 80lux.
Når du snakker om det lyset man hater eller elsker, er det da blått og kaldt, eller gult og varmt? Jeg liker best at det ikke er for blått... Men man kan vel venne seg til det meste.

Tror du det vil trigge algeveksten veldig? Har hatt litt problemer med alger før, men akkurat blitt helt kvitt det..

Håper sverdplantene mine liker lyset da, for de er så godt som døde... Har nesten gitt dem helt opp.. Alle plantene mine har blitt brune i bladene, noe på kantene og mange brune prikker midt på bladene.
Det er rødt jeg hater Og det er det nok av i Aqua-glo.

En del velger å bruke dette røret nettopp på grunn av det røde skjæret i lyset, da en del planter drar stor nytte av dette.
Om det blir alger eller ikke er ikke godt å si, det kommer mye ann på forholdene ellers.
Rødt ja, det hadde jeg ikke ventet, men alt er bedre enn det lyset jeg har nå. Må få plantene mine til å trives.

Men da sier jeg bare nok en gang mange takk til deg Frank, du er en stor resurs her inne!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap