Juwelfilter, trenger hjelp med å finne ut hvilke svamper som byttes når.

Jeg har et Jewel 70 liter med innebygd pumpe. Når jeg kjøpte denne "startpakken" fulgte det med blått filter, to grønne og et kullfilter samt hvit finfilter. Jeg må på butikken nå i kveld å kjøpe mer av den hvite finvatten, men jeg tenkte å bytte ut det sorte kull/karbonfilteret også. ettersom jeg har lest her inne, så er det kullfilteret kun nødvendig ved sykdom i karet...? Og dessuten må det visst byttes hver 30 dag. Mitt spørsmål er: Hvilken filtertype bør jeg bytte ut den sorte med? Blå eller grønn? Fin eller grov? Jeg husker ikke helt forskjellen på dem... Fint hvis noen kan svare raskt, så jeg rekker butikken før åtte ;-D
Du kan bytte den ut med en grov blå. Denne må du gjerne dele på tvers for å få til å passe. Det går helt fint.
Flott, takk skal du ha ! Er det forresten riktig at det skal være et tomt rom mellom det øverste filtervatten og lokket på toppen? Det er to slike "beholdere" med to/tre svamper i hver og de er jo trykket ned i bunnen av filterhuset. Da blir det et ganske stort gap opp til lokket. Jeg håper det er riktig? vannverdiene mine er forresten slik de skal være og fiskene er happy

Det stemmer. Ikke tett igjen de vertikale hullene øverst i pumpehuset med filtervatt. Kun et lag oppå svampene.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap