co2

tenkte jeg skulle prøve å skaffe meg en stor flaske med co2.
har vært i en del butikker å forhørt meg om pris, det er jo fryktelig dyrt.
har sett her inne en plass der det er noen som har tatt et tomt brannsluknings apparat og tatt det med til en brannstasjon og fylt det med co2 der. er det billigere? og hvordan gjør jeg det?
Er vel ikke spesielt "oppfyllingen"som koster, det er innkjøpet av bra co2 utstyr. Men man kan sikkert spare noen kroner på oppfyllingen av flasken og-men som sagt så er det utstyret som koster.
Står "ofte"tilsalgs på forumet her eller lign.forum.
Det er kjempemye bra CO2 utstyr på Akvariemagasinet på Bjølsen. Men så var det det med prisen da:P
Ja, det er mulig å få bygget om en Co2-slukker til å bruke som flaske til Co2 for akvariebruk.
Stigerøret må\ bør fjernes, og noen ganger må en sette på en annen regulator.
Deretter må flaska trykktestes.

Om en ikke har tilgang på gratis flaske, og har noen som kan trykkteste og bygge om for en billig penge lønner det seg ikke.
Her jeg bor vil en 6kg flaske, ombygget, trykktestet og fyllt koste meg ca 2000.-
Vet du hva, da kjøper jeg den heller splitter ny

Husk at du trenger mer enn ei flaske for å få ett godt Co2-anlegg. En god regulator, helst ett automatisk regulerende system, en god reaktor osv.
Tror at for den gjennomsnittlige akvarist, så lønner settene seg helt klart.
For rundt 2500 så burde du kunne sette sammen et helt greit 5kg anlegg.
Kjetil L
For rundt 2500 så burde du kunne sette sammen et helt greit 5kg anlegg.


Hvordan mener du en skal få til dette? Da jeg var å hørte på pris på flaske sist skulle de ha 2600 for en 5kg flaske. og da kommer jo allt annet i tillegg.
Kjetil L
For rundt 2500 så burde du kunne sette sammen et helt greit 5kg anlegg.

Hadde jeg fått et komplett sett(nytt)til den prisen så hadde det vært kjøpt og montert i ihvertfall 2 karr her hjemme. Sist jeg skjekket for et "hel automatisk"co2 annlegg, så kostet det vesentlig mere enn 2500,-(mulig jeg har skjekket de dyreste butikkene da)-men det blir jo solgt brukte co2 anlegg for den prisen og mer..
Skal vi se. 5kg flaske med rattventil ferdig fylt 1000
Regulator 600-1000
magnetventil 200-500
Reaktor bygger du en bedre selv av en slamsuger/krydderboks o.l enn de som følger settene. Eller en glassdiffusor hvis karet er lite. Disse er billige.
De reaktorene som er i settene er for store og klumpete i små kar og har for dårlig kapasitet i store kar.
Noen meter slange og en tilbakeslagsventil. Bobleteller hvis reaktor. Det er det hele. Noen automatisk styring trengs ikke og er ikke så mye brukt. Så lenge nåleventilen ikke vandrer så er det veldig stabilt uten.

To av anleggene mine er enda enklere. Bare flaske, regulator tilbakeslagsventil og glassdiffusor. Går døgnet rundt. Det går fint hvis man har litt god overflatesirkulasjon og ikke stiller co2 så grisehøyt. Fungerer veldig greit, mer stabilt og vedlikeholdsfritt enn de med magnetventil, reaktor boleteller mm.

Kjetil L
Skal vi se. 5kg flaske med rattventil ferdig fylt 1000


Wow. Hvor får du tak i denne?
Da er de dyre der jeg har vært..
Ken Myrseth
[QUOTE=Kjetil L] For rundt 2500 så burde du kunne sette sammen et helt greit 5kg anlegg.

Hadde jeg fått et komplett sett(nytt)til den prisen så hadde det vært kjøpt og montert i ihvertfall 2 karr her hjemme. Sist jeg skjekket for et "hel automatisk"co2 annlegg, så kostet det vesentlig mere enn 2500,-(mulig jeg har skjekket de dyreste butikkene da)-men det blir jo solgt brukte co2 anlegg for den prisen og mer..

Det er nok pH-kontrolleren som drar i veg med minst 2 tusenlapper til Det koster å være kar når det gjelder CO2.
Sjekk gule sider, brannservicefirmaer. Eller kanskje denne?.
Du trenger neppe kontrolleren Frank. Ta en sjekk på plantenettstedene og se hvor mange som bruker det. Sammenliknet med å drive med DIY så er trykkanleggene veldig mye enklere å ha med å gjøre. Du bare måler litt i starten og stiller inn en passe bobletakt, og så holder du bobletakt og KH konstant. Ha litt bra overflatesirkulasjon. Ph-svingninger er ikke problemet, du vil få farlig høy co2 lenge før du får for lav ph Går det kostant så dropper du ph noe om natten, slår du av med en timer så går den noe opp i løpet av natten. Det eneste karet jeg har hatt litt irritasjon med er det store på 530 liter hvor den originale nåleventilen hadde en tendens til å vandre litt nedover i boblettakt. Ufarlig men irriterende. En kontroller hadde vel neppe løst dette, tippper den stadige til og fra koblingen fra magnetventilen ville gjort det værre.
trodde det ble mye billigere om man var litt petter smart jeg da.
fikk en ca pris på bjølsen akvarium husker ikke vilke størelse det var på den.
ca 3000 med alt tilbehør da kan jo ikke det være så gal pris.
takk for svar...
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap