CO2

Noen som har tips til enkle/billige co2 løsninger? Vurderer å forsøke meg på noe tilskudd av co2, men frykter det fort kan bli for mye styr!!
Enkel og billig måte og tilføre co2 på er å lage"sats" selv. Det er det mange som gjør, og bruker det til co2 i akvariumet.
Billigere løsning e det, tror jeg ikke finnes.
Syntes ikke det hørtes enkelt ut når man må begynne å lage sats selv jeg (har ikke satt meg inn i hvordan man gjør det, så det kan sikkert hende at det er enkelt) Med enkelt mener jeg, kjøpe et eller annet jeg kan plassere der uten å bruke så fryktelig mye tid og ressurser på det!!
Kjøp en stor flaske Idun-ketchup og fjern innholdet. Fest en vanlig luftslange på tuten. Mulig den må varmes litt i varmt vann for å få den innpå. Sett på en luftestein i andre enden og plasser denne i akvariet, gjerne under ett planteblad så boblene kan samle seg der og avgi mest mulig CO2 til vannet.

Oppi flaska tar du 1 dl sukker, en strøken teskje tørrgjær, en litt toppet teskje med bakepulver og en halv liter lunkent vann. Dette skiftes ut når det dabber av med boblene. Viktig at du ikke drar av slangen når du skifter sats, men skrur av lokket. Hvis ikke blir det vanskelig å få det tett igjen.

Skulle ikke ta mye tid eller ressurser dette
Jøss, såpass enkelt! Takktakk
hvordan vet man egentlig at man trenger CO2 tilskudd ???
NFredrik Kalsoe
hvordan vet man egentlig at man trenger CO2 tilskudd ???
Enhver plante trenger Co2. De færreste akvarier uten kunstig tilsetting av Co2 vil til enhver tid ha ett for lavt innhold av Co2.

Mengden Co2 kan beregnes dersom en kjenner til Ph\ Kh i karet.
Verdiene må være eksakte, slik at regnestykket blir så riktig som mulig
Regner med at du mener de fleste!! Men vil en slik sats som beskrevet ovenfor kunne stå å gå, eller må det kontrolleres/regnes ut som du sier? Kan man det med et slikt enkelt system, eller må det da et co2-anlegg til?
Sier jeg de færreste, mener jeg de færreste Det er få akvarier der produksjonen av Co2 er tilstrekkelig til å tilfredsstille plantenes krav.
Det er derfor en vis andel akvarister tilsetter Co2 på en kunstig måte.

Hvilken metode en velger for å få gassen inn i vannet, er det oftest lommeboka som bestemmer. Det er klare fordeler med ett trykkbassert system, gjerne ett med Ph-regulator, kontra sats.
Men du verden hvor mange kilo sukker og gjær en for får prisen av ett godt Co2-anlegg :p
Frank Angell
Mengden Co2 kan beregnes dersom en kjenner til Ph\ Kh i karet. Verdiene må være eksakte, slik at regnestykket blir så riktig som mulig :)


Så ketchupflaske- knepet kan egentlig ikke brukes?
For man vet ikke om det kommer riktig mengde Co2?

(Sorry, men jeg er seriøs blånn når det kommer til slikt og trenger det inn med teskje)
*blafre blafre*
Inaktiv bruker
Med en bobleteller ser du hvor mye co2 det kommer i karet, og så får du bare måle verdiene etter hvert.. Man må være forsiktig så det ikke blir for mye sving i ph-verdien
MC Darup
Så ketchupflaske- knepet kan egentlig ikke brukes? For man vet ikke om det kommer riktig mengde Co2? (Sorry, men jeg er seriøs blånn når det kommer til slikt og trenger det inn med teskje) *blafre blafre*

Om en ikke setter seg inn i bittelitt vannkjemi, er jeg strengt tatt imot all bruk av uregulert Co2-produksjon (forholdet Ph, Kh og Co2)

En annen ulempe med satsbassert Co2, er at satsen vil avgi noe ulik mengde sats alt etter hvor i gjæringsprosessen en er, og dette merker en fort med svingende Ph om Kh ikke er tilstrekkelig.

Har selv ennå en gang gått bort fra sats til Co2-produksjon (nå tror vel alle at jeg bruker sats til annet, men det gjør jeg heller ikke )

Skal jeg i fremtiden tilsette Co2, bli det med ett skikkelig trykkbassert sett, med Ph-regulering.
Da er man på den sikre siden, og jeg er bare sånn av meg, at jeg vil ha ting safe
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap