Bråkete pumpe

Har dette karet med tilhørende utstyr: http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm

Noen som har erfaring med dette karet/pumpa som følger med?
Synes den durer noe helt vanvittig i forhold til de pumpene jeg har i mine to andre kar!

OM noe skulle være galt med pumpa, hvordan finner jeg det ut, og hva er worst case scenario ved feil på en pumpe?
Har du satt sammen pumpa på rett vis? Når jeg skulle sette ned pumpa i mitt aller første akvarium for 3 mnd siden, bråkte den noe helt for j... Vet ikke hvor mange ganger jeg tok den opp for å sjekke hvorfor. Og årsaken fant jeg. I mitt tilfelle var ikke delene satt tett nok sammen. Jeg måtte bruke litt mer krefter enn jeg var klar over. Siden det har pumpen omtrent vært lydløs. Har en Eheim innvendig litt stor pumpe.
Eheim er kvalitet det. Det er noe annet enn vi kan si om de orginale juwelfiltrene, men bråke som fy det skal den ikke.Så et eller annet er galt her-den ligger ikke å vibrerer mot glasset? Eller at det har kommet noe "dritt"ved rotoren(som ikke løsner og forsvinner). Så sjekk det du og se om det blir noen forandringer.
Eller så får du sikkert flere svar på dette, mange som har hatt problemer med bråkete juwelfilter. Alt annet som juwel lager er bra(ihvertfall min/vår erfaring)men pumper kan de ikke lage.
det må tyskere til for å lage en bra pumpe :P
Pumpa er bare i en del, den står i en sånn svart boks med filter og kolbe (vet ikke hva det riktige navnet er).
Den står nedi et "spor", så jeg tror den er riktig satt på plass, men jeg kan alltids ta den ut og sette den ned igjen for å se

Vet dere, det er merkelig, men jeg ser ikke rotoren på denne.
Har ei eheim pumpe i 64 literen, den er ikke like pen, men mye enklere å holde styr på.
NFredrik Kalsoe
det må tyskere til for å lage en bra pumpe :P
Juwel er tysk
Det er en del som klager over støy fra Juwel sine pumper, så du er ikke den første.

Forsøk dette:
Ta pumpa ut av kammeret, og hold den under vann. Bråker den fremdeles? Om ja, er det enten en deffekt på pumpa, eller en feil\ dårlig sammensatt pumpe.
Del da pumpen, for å se om impelleren er hel, og snurrer fritt i impellerbrønnen.
Om den blir stille av å holde den: da ligger den å vibrerer i kammeret. Kontroller at ikke kabelen ligger i en sløyfe å vibrerer mot kantene.
Det er bare å prøve seg frem til det blir stilt
Og dette kan jeg gjøre helt risikofritt? hehe, ikke noe donaldøyeblikk med gnister ut av håret? :P
Pumpen er konstruert for ett liv under vann, og tåler da fukten på en utmerket måte

Er selv av typen som ikke trekker ut støpselet til verken varmekolber eller filtre når jeg jobber i karene.
Har en gang fått støt; knuste en varmekolbe under vann.
Kjennes godt, men det var ikke så ille som forventet
Jeg har også juwel, og hører endel dur fra pumpa. Dvs, det er ikke pumpa i seg selv, for når jeg tar den opp, og holder den under vann, så høres den knapt. Det er vibrasjoner som forplanter seg i pumpehuset som er problemet, og hvordan jeg skal løse det, det vet jeg ikke, men jeg har seriøse planer om å få det til...
Jeg har en idè... Klippe ut en passende bit fra en svamp og legge den under.

Problemet er bare om pumpa da ikke vil ligge stabilt, og om det kan ha noe å si?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap