Nutrafin CO2-sett

Er det noen som har erfaring med dette co2 systemet?
http://www.tropefisk.no/shop/nutrafin-co2-sett-19238p.html

Jeg prøvde å sette opp dette DIY CO2 anlegget som omtales her. Funka egentlig ikke så bra over tid, trur det er pga temperaturen i stuen min.

Mvh
Nedim
Her er en omtale om dette settet.

Du skriver at det ikke funka så bra over tid: hvor lang tid lot du satsen stå å gjære? Denne må byttes med gjevne mellomrom, da gjærsoppen dør når alkoholprosenten kommer til ett vist punkt.
Takk for det. Kanskje jeg bør gi DIY en ny sjanse. Men for at det skal fungere optimalt så burde temperaturen være på ca. 37 grader, siden dette er optimal temperatur for enzymene involvert i gjærings prosessen i gjær cellene. Finnes det noen slags varme matte eller noe slikt man kan sette under eller rundt beholderen for å holde en høyere temperatur? Noen forslag?
Jeg har brukt Nutrafins diffusor med DIY-gjærsats i 2 år . Den fungerer helt greit til mitt bruk og plantene vokser bra. Viktig å holde kh såpass høy at ph-en ikke svinger for mye. Min kh ligger på en 4-5. Bytter satsen hver uke for å holde så jevn co2-tilførsel som mulig. Beholderen står tett inntil det utvendige filteret inne i skapet og får nok antagelig litt varme fra den. Romtemperaturen varierer ellers fra 17 og opp til 30 avhengig av årstiden.
Tante Astrid
Jeg har brukt Nutrafins diffusor med DIY-gjærsats i 2 år . Den fungerer helt greit til mitt bruk og plantene vokser bra. Viktig å holde kh såpass høy at ph-en ikke svinger for mye. Min kh ligger på en 4-5. Bytter satsen hver uke for å holde så jevn co2-tilførsel som mulig. Beholderen står tett inntil det utvendige filteret inne i skapet og får nok antagelig litt varme fra den. Romtemperaturen varierer ellers fra 17 og opp til 30 avhengig av årstiden.

Så du er altså fornøyd?
Hva med gjærlukt ? Vurderer noe slikt til 150-literen. Men har ikke turd ennå...
Jeg bruker denne og er MEGET godt fornøyd....endel dyrere men det er verdt det...

Jeg bruker også dette i en 240 liter, det spruter ikke o2 av plantene men veksten er god. skifter også sats hver 8 til 10 dag. ingen lukt i stua. brukt det i ca 2 til 3 mnd.
har kjøpt til ett 128 liters og ett 85 liters kar også.
PER
Jeg bruker også dette i en 240 liter, det spruter ikke o2 av plantene men veksten er god. skifter også sats hver 8 til 10 dag. ingen lukt i stua. brukt det i ca 2 til 3 mnd. har kjøpt til ett 128 liters og ett 85 liters kar også.

Dette? Nå er det snakk om flere anlegg her... Kan du spesifisere?
Mente du det som opprinnelig ble diskutert?
Ja, jeg mener nutrafin co2-sett som overskriften på tråden sier.
Ok, takk Kanskje jeg satser på en slik sats, da
Gjæringsprossessen påvirkes helt klart av temperaturen, og ved så høy temp som 37`C, vil en få en ekstremt rask gjæring, og en produksjon av Co2 som er gigantisk.
Ulempen er at en ikke er i nærheten av å kunne løse opp så mye Co2 med en enkel, passiv reaktor. I tillegg; hvem trenger så vanvittig mye Co2 i vannet ?
Gjæringsprosessen vil uansett da være over før en får summet seg, og en må sikkert lage ny sats annen hver dag.
Om det ikke er annet satsen benyttes til, er det litt bortkasta da
Det finnes en form for regulering på disse Nutrafin-brettene. For den som er engstelig av seg, les jeg , så finnes det co2-tester for å finne ut hvor mye som er oppløst i vannet, og så får en prøve seg frem til passende dose.

Det er forresten ingen lukt av dette så sant det ikke er en lekkasje noe sted. Ett godt tips i den forbindelse er å skru av lokket istedenfor å fjerne slangen når en bytter sats.

Så lenge ph ligger under 7 så har jeg synlig bobling fra bladene også

For den som lurer på passende mengde sats i Nutrafinboksen så bruker jeg: 1dl sukker, en strøken teskje tørrgjær, en litt toppet teskje med bakepulver og en halv liter lunkent vann. Om ønskelig kan en røre litt i blandingen for å få satsen fortere i gang.
Hvor ofte bytter du sats da, Astrid?
Jeg bytter en gang i uka enten det trengs eller ikke. Jeg er så svimete til tider at det er greit å gjøre det til faste tider.

Ellers så er det visst ikke nødvendig å bytte før en ser boblene bli færre. Tiden det tar er litt avhengig av blant annet romstemperaturen, men vanligvis lenger enn en uke

En skal være litt obs på å ikke la satsen stå etter at gjæringen er over. Hvis det ikke er nok trykk i flaska så er det en liten mulighet for at vann kan begynne å renne fra akvariet og ned i flaska og noe guffe kan da havne i akvariet. Det er definitivt ikke bra. Skifter derfor hver uke for å være på den sikre siden
Ok... Kanskje man bør la flaska være over vann-nivå?
Det er egentlig med en innretning til å henge flasken på kanten av akvariet, men den har jeg aldri brukt.
Tror ikke det er så mye smartere å ha den over vann-nivået heller. Skulle den velte eller noe så renner vel all guffa i akvariet. Murphys lov, vet du
:X Ja, det er visst mye å tenke på med slike annlegg...
Men det høres jo ikke så dumt ut å kunne henge den over kanten?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap