Skylling av svampfiltre

Dette har jeg grublet litt på: Hvorfor sier vi hele tiden at vi skal skylle svampene fra filtrene i akvarievann? For det er da lite bakterier i vannet, så det vil ikke hjelpe til å beholde bakteriefloraen. I følge enkelte på the puffer forum, gjøres dette fordi det kan være klor i springvannet, og det vil drepe bakteriene i svampen. Er dette skylle-svampen-i-akvarievann en ting som henger igjen fra den tiden da de fleste vannverk tilsatte klor i vannet?
Mange vannverk tilsetter fremdeles klor i vannet...

En annen ting som kan være årsaken er temperatur... Feil temperatur kan også ta knekken på bakteriene..

En tredje ting er at det er bedre å råde folk til å gjøre ting som er bombesikre, enn å risikere at ting går gale...
Skal ærlig innrømme at det er meget skjelden at jeg gidder å stå der å rense filtermasse i gammelt akvarievann.
Vet at vannet er 100% fritt for klor, og om jeg stiller inn tempen skillelig på krana, er det ikke noe temp-sjokk for baseluskene.
Det eneste er da noe ulik Ph, men kan ikke si at jeg har opplevd at jeg får problemer av denne grunn.

Når det er sagt; jeg har stort sett kun utvendige filtre, og disse krever gjerne litt mer vann enn ei bøtte når en renser Renser da heller ikke all filtermasse samtidig, noe som igjen gjør til at eventuelle døde bakterier ikke vil skape allverden av problem.
Er vel kun 3 kar jeg har innvendige filtre i, og jaggu er det kun ett av disse med belastning

Men jeg er helt enig med Aggi, til man får skikkelig dreisen på hobbyen, er det bedre å gjøre ting på den 100% sikre måten, kontra å risikere å tabbe seg ut
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap