Trøbbel med planteakvarium!

Satte opp et planteakvarium for noen uker siden, og etter nybeplantning for et par uker siden kjørte jeg på med CO2 og økte doseringa med plantenæring. Likevel gulner Cubaen og dør, plantene lager luftrøtter, bladene blir skrukkete og grønnalgene stortrives. Javamosen får også hvite voksetupper. Forstår pokker ikke hva jeg gjør feil!!!

Tekniske data:

63l L60xB30xH36
45W fordelt på 3x15w T8 rør, 1x Sunglo, 1x Lifeglo og 1x Aquaglo
PH 6,8, KH3, GH6
DIY CO2, skulle bli mellom 10 og 15 ppm
Gjødning: 1,5 ml Floral og 1,5 ml Ferreal pr døgn
Bunnsubstrat: Rådasand 0,8-1,2 med knuste JBL laterittkuler
Filter: Innvendig Am-Top ca 400l/t

Innbyggere: 4 SAE og 6 Amanoreker

Planter: HC Cuba, Alternanthera reineckii, Ludwigia repens "Rubin" og Hygrophila difformis + noen enkeltplanter.

Teoretisk sett skulle disse forutsetningene gi et kar i balanse med gode vekstmuligheter, men det gjør det altså ikke i praksis.

Noen som har noen ideer om hvorfor???
Ser heller ikke for meg hvorfor plantene surter når du har lagt forholdene så godt til rette for dem.

Har ingen personlig erfaring med de typene plantenæring du benytter, men kan det rett å slett være at plantene lider av mangelsykdommer?
Om du titter på Aquazoo sin side, står det en del om mangler under hvert element til PMDD. Kanskje du finner tips der ?
Takker for tipset!

Ut fra symptombeskrivelsene kan det være nitrogenmangel. Noe som vel er typisk ved tilsetting av CO2. Et planteakvarium krever vel PMDD som korrigeres etter tilstanden i akvariet, men så mye kunnskaper har jeg ikke ennå.

Får vel også kjøpe meg diverse tester utover de normale.

He-he, det baller på seg.

Dette er nesten helt identisk teknisk med min 54l. 1.5 ml Ferreal/floreal daglig er også omtrent som meg. Jeg pleier å gi ca 6-10 dråper om dagen av hver av disse. Men mitt får også 4-5 ml Aquacare/mastergrow og omtrent samme mengde Kent Botanica Nitrogen og ca 1 ml Kent Botanica K i uken. Co2 er også høyere hos meg, KH 4 og Ph 6.6-6.8. Hvis du ikke vil dille med ppmd i det lille karet så har Akvariemagasinet i Oslo ferdig N P K fra Kent. Halvlitersflaskene vil holde en god stund i det lille karet. Tropica har også Aquacare+ som har nitrogen og fosfor. 50% vannskifte en gang i uken. Jeg har ikke noe bunngjødning i mitt.
En enkel No3-test skulle vel avsløre om det er N plantene mangler. Med god plantevekst, er dette ikke uvanlig med de mest utbredte og standariserte plantenæringene.
Selv trodde jeg aldri at jeg kom til å måtte trenge å tilsette No3 til vannet :p Makan til galskap, var det første jeg tenkte når jeg var borti PMDD.

Nå må ikke en kjeft komme nær flaska med PMDD, den er hellig for meg
Takker for gode svar!

Vil NPK dekke behovet som Floreal/Ferreal ikke dekker?

Røska opp alt i dag og planta på nytt, heiv ut redmoorrøttene og puttet i et par stein til i stedet. Kjører 25% vannskift to ganger i uka, i dag brukte jeg litt PH/KH+ for å få opp KH 1-2 grader og kjører en liten flaske til med CO2. Vil ha den opp på 20 ppm.
Kjøpte Aquacare+ i dag og smelte i 5ml, så nå blir det enten super plantevekst eller så blir alt dekket av alger. NO3 var forresten på 0.
Med en No3 på 0, kan dette faktisk være grunnen til problemene
Det er høyst uvanlig å ha så liten biologisk belastning, at en ender med en slik No3.
Aquacare inneholder noe No3, så denne vil helt klart ha effekt. Er bare å håpe at ikke Po4-verdien går rett i taket
Om du blir plaget med alger, vil jeg tro at dette kan relateres til nettopp Po4.

Tips: Salpeter, slikt pulver en bruker til blandt annet lammerull, er No3 Ei nabofrue "lånte" for en tid siden litt salpeter til nettopp dette formålet - henter rett fra skuffen med det rare i :p
N 1,34% P 0,10% sier bruksanvisningen til Aquacare+ Jeg har testet med denne blandet i springvann. 5 ml pr 100L gå et tydelig lyst orange utslag på Tetra nitrattest. 0 utslag på Tetra fosfattest. 10 ml i 100 liter ga en mørk orange farge. Det måtte mye velvilje til for å tolke fosfattesten til noe annet en 0 nå også. JBL Nitrattest viste 0 ved 5 ml i 100 liter. Mine akvarier pleier å teste 0 for nitrat selv om det tilsettes noe. I et akvarium så fullt av hurtigvoksende planter og med 50% vannskifte i uka så vil det teste 0 for nitrat uten tilsetning hvis en ikke har alt for mye fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap