Eheim Pro I 2224 for kraftig i 54l ?

Vurderer å kjøpe en Eheim Pro I 2224 som jeg skal ha i et 54 liter.
Vil denne være altfor kraftig og blåse både planter, vann og fisk utover
gulvet? Eller er det mulig å strupe den ned litt uten at det går utover
levetiden på pumpa?

Nå veit jeg ikke hvor kraftig denne pumpa er (l/t) men jeg har en pumpe på 600l timen i en 70l.
Jeg kunne hatt kraftigere i denne uten at det hadde blitt for mye bevegelse i vannet.
Stormbringer
Vurderer å kjøpe en Eheim Pro I 2224 som jeg skal ha i et 54 liter. Vil denne være altfor kraftig og blåse både planter, vann og fisk utover gulvet? Eller er det mulig å strupe den ned litt uten at det går utover levetiden på pumpa?


Det går fint ann å strupe utblåset uten at det skal by på noen problemer, men IKKE strup innsuget til pumpa. Men om pumpa er "overkill" i forhold til størrelsen på akvariet skal jeg ikke si noe om, bruker samme pumpa på mitt kar på 112l, uten problemer. Men jeg syns det er bedre med større pumpe enn akkurat, slipper så mye vedlikehold da
Jeg har samme pumpe i et 54 liters kar og jeg kunne godt ha hatt et litt større..
Men det kommer selvfølgelig ann på hva du har i karet. Jeg har L-maller og dverg ciklider.
Men det er viktig å finne rett vinkel på utblås osv...
Mvh Asle
2224 har en filtersirkulasjon på maks 500L\t. Denne faller fort mot 350L\t når ting begynner å bli møkkete.

Gjennomstrømmingen er derfor alt annet enn for høy. Kjører selv med 750L\t i begge 63litrene, og 200L\t i ett 5L Og ingen blåser vekk her i gården

Ang filterkapasiteten:
2224 har tre kurver. Den nederste har liten til ingen biologisk nedbryting, de øvrige to, rommer hver ca 0,7L. Dette gir med ehfisubstrat pro, en overflate for bakteriene på ca 630m2.
Til sammenligning: fin svamp (størst overflate) har en overflate på ca 10m2 pr liter. Dvs at du måtte ha ett 63L kar som sump, stappa med fin svamp, for å få samme biologiske kapasitet i karet
Flotte saker, da blir det nok en sånn pumpe på dette karret.
Har per i dag en TetraTec in600 og et hangonfilter i dette karret, blir fint å få litt mere filterkapasitet. Vil at fiskene mine skal ha det så bra som mulig.
Du har såpass med filter fra før av

Om du heller endrer litt på filteroppsettet i Ex600, sparer du fort en del kroner. Dette filteret har ca 3L filtervolum, 2224 har 2,1L...

Om du erstatter de medfølgende kjeramikkrørene i tetrafilteret med eheims ehfimech, øker du flowen en del, og øker turbulensen i filteret. Dette øker den biologike kapasiteten en hel del.
Topp gjerne kurven med denne filtermassen med ett stykke svamp, av haugen som følger med tetrafiltert.
Behold gjerne kurven med bioballer om du ønsker stor flow, erstatt om det er stor belastning på karet.
Øverste kurven fylles med ehfisubstrat pro, topp med finfilteret.

Du har da samme oppsett som i Eheim-filteret. Men du har en del mer filtermasse
Hadde bare vært så vel, men det en nok in600, og ikke ex600 jeg har.
Men har så absolutt tenkt å følge dine anbefallinger ihht. oppsett av filteret.
Det er øya en blir først blind på heter det. Dæffen så blind jeg føler meg

Det er helt klart stor forskjell på en In 600 og en 2224. Foskjellen er at 2224 har plass til ca 375 ganger så mye bakterier :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap