Velge magnetventil til co2 anlegg

På webzoo har de forskjellige magnetventiler. Nå står det mellom 2 stk. og jeg lurer på hva andre på forumet ville valgt? Jeg har lite penger så jeg lurer på hva som blir mest økonomisk av følgende:

http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=104&produktid=2598&Navn=11.%20CO2-målere&HKatID=3 Dette er den dyreste, men det står at den ikke står og bruker strøm hele tiden. Vil det da si at denne: http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=104&produktid=423&Navn=11.%20CO2-målere&HKatID=3 står med strøm på hele tiden?

Håper noen kan hjelpe meg å bestemme.
Hvis økonomi er viktig, ville jeg absolutt gått for den billigste. Så vidt jeg kan se på bildet, så bruker den 3,6 W - la oss si 4 W. Jeg har en slik selv, og det kan stemme med varmeutviklingen.

La oss si at du skrur på CO2 10 timer i døgnet. Da bruker du i løpet av ett år: 0,004 x 10 x 365 = 14 kWh. En kWh koster idag ca. 70 øre inklusive nettleie og avgifter. Da koster det deg omtrent en tier årlig i strøm å drive magnetventilen.

Ved å bruke for 10 kr. årlig i strøm, sparer du altså 360 kr. på utstyr.

Men det er et annet aspekt ved den dyre magnetventilen jeg syns er skummelt. Siden den kun skal ha pulser, og skrur av eller på for hver puls, så må du altså gi den en puls om morgenen for å skru på, og en om kvelden for å skru av. Hva skjer den dagen strømmen går, og ikke kommer tilbake når det er på tide å gi en puls? Da vil ventilen gå akkurat motsatt av hva du ønsker, med tilførsel av CO2 når det er mørkt, og ikke når det er lyst. Ikke bra.

Den billige ventilen har fordelen av at hvis strømmen går på dagtid, så skrus CO2 automatisk av, og skrus på igjen når strømmen kommer tilbake. Dette vil ikke skje med en ventil som er avhengig av pulser for å skru på eller av - den vil fortsette å tilføre akvariet CO2, selv om lyset er av.

Jeg har vanskelig for å se hvordan en puls-drevet ventil skal kunne brukes med noen sikkerhet - man må ha en kontroller av noe slag som vet hvilken tilstand ventilen har, for å vite om den skal sende en puls eller ikke.
Jeg ville valgt den billigste. Også denne stenger tilførselen når\om strømmen går, og kan styres av ett tidsur.
At den bruker noen milliwatt på å holde ventilen åpen, tror jeg ikke har noe særlig å si rent økonimisk.
Den andre må naturlig nok bruke strøm den også, så der er det vel neppe de store kronene ligger
Hjertelig takk for svar!!! Da skal jeg hive meg rundt og få bestilt den billigste i dag.
Helt fantastisk hvor mye dere kan. 10 kr. i året i strøm det burde jeg klare. Haha!
Jeg har forsøkt å finne mer informasjon om 'pulse'-ventilen. Jeg mistenker dette for å være et uheldig markedsføringsbegrep, siden det jeg kan finne tyder på at den fungerer som forventet - den åpner for CO2 når strømmen er på, og stenger når strømmen er av (er fortsatt ikke helt sikker, men tror det er slik i følge bruksanvisninger fra Aqua Medic).

I så fall har Aqua Medic slått stort opp hvordan ventilen har fått til redusert strømforbruk, med forvirring blant potensielle kunder som resultat. Lite lurt etter min mening. Den skal tross alt gjøre en enkel jobb, og 3 W besparelse (8 kr. årlig) må vel i følge Aqua Medic marketingthink rettferdiggjøres på en eller annen måte.

Nå skal det sies at på kontinentet er strømmen en god del dyrere enn hos oss, men det er fortsatt en helt ubetydelig besparelse når man tenker på mengde strøm man bruker til lys til et slikt akvarium.
Jeg har den billigste Aquamedicventilen. Den har virket greit og pålitelig. Gir et litt høyt klikk når den slår inn og ut, blir litt lunken, ikke noe problem. Gode skrufester for slangene. Strøm av er stengt ventil, så hvis strømmen går så vil den slå av. Hvis man bruker en aktiv reaktor så vil jo den uansett ikke virke uten at pumpa som driver den går. En passiv diffusor vil derimot virke uten strøm.
Jeg har opplevd et annet problem med pumper som driver innvendige reaktorer ved strømbrudd . Hvis strømmen går bare et øyeblikk så fyker all gassen fra reaktoren opp i impellerhuset på pumpa slik at den bare blir stående å kavitere, og en må koble løs slangen til reaktoren for at den skal komme i gang igjen. Dette ikke bare stopper co2 tilførselen men kan også ødelegge pumpa. Har ødelagt en liten Eheim compact nylig på den måten. En kan unngå det ved å montere pumpa opp ned med innsuget pekende opp slik at gassen ikke kan samle seg der, men det kan være litt mer upraktisk å få plassert.
Har ikke tenkt på dette Kjetil L sier her om aktive reaktore før...
Jeg ville rett å slett koblet alt av Co2-utstyr etter en såkalt nullspenningsbryter.
Dette er en billig liten sak, som ved bortfall av strømmen, sørger for at apparatene ikke settes i gang uten at man selv setter det gang.
Er jo kjedelig å brenne pumper på nettopp tørrgange...
En kan også gjøre et annet lite triks hvis en har pumpa øverst og med innsuget opp. En kan koble reaktorpumpa til en timer som slår av om natten. Da bare dumper reaktoren gassen til overflaten gjennom pumpa når pumpa er av og en har nattstenging av f.eks et DIY anlegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap