Bytte til utvendig pumpe (hjelp) !

Inaktiv bruker
Jeg har lyst til å bytte til utvendig pumpe. Nå er jeg lei av å ha 2 innvendige pumper. Tar mye plass og ikke er det noe pent heller. Hvor stor pumpe bør jeg kjøpe meg til en 96 ltr? Og hva slag kan anbefales, som ikke koster skjorta!!
Sjekk bruktmarkedet. Jeg ville satset på Eheim. Eheim er kjent, man får kjøpt filtermatriale stort sett overalt. Og sist men ikke minst, Eheim gir 10 års garanti. Amtop er visstnok en god kopi av Eheim sine produkter, prisen er litt hyggeligere, men kan ikke tilby like lang garantitid som Eheim.
Eheim 2222 er en grei pumpe, ikke særlig dyr heller...
Inaktiv bruker
Jeg har Eheim innvendig pumper og de har vært gode de, så da går jeg nok for det utvendig også tenker jeg. Takker for svar =0)
Det er bare tull at det er 10års garanti på pumpene. Det er 3års garanti, men 5 års reklamasjon.
Det Eheim garanterer, er at de produserer reservedeler i minst 10år etter at filterserien blir tatt av markedet.

Til ditt kar på 96L ville også jeg valgt en 2222 fra Eheim. Har denne med varme 2322 i ett kar med samme størrelse, og det funker utmerket
Inaktiv bruker
Nå har jeg fått kjøpt meg Eheim 2224. Er denne for stor til 96 ltr`n?
Med utvendige pumper på små kar blir beregningen av liter i timen litt anderledes enn med innvendige. Filtermasse og løftehøyde i et utvendig filter bremser disse forholdsvis svake motorene masse. Jeg har en 600 lt JBL 120 i en 54 liter og en 300l/t Eheim 2211 i en 28l. Disse er nesten i svakeste laget selv om pumpeytelsen er rundt 10x vannvolumet.
Inaktiv bruker
Men da kan jeg fint bruke den da. Trakk den konklusjonen jeg..........hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap