Luft i pumpa

Jeg har en Fluval 404 (utvendig pumpe), og den har ruslet og gått strålende bra siden jeg kjøpte den. Her en dag greide jeg å ta sikringen x antall ganger, og det er mulig at det var da problemet oppstod. Det er luft i pumpa. Det i seg selv, er ikke noe problem, ettersom jeg har ristet luft utav denne pumpa tidligere. Men denne gangen ser det ut som om det ikke fungerer. Jeg rister luft ut, og ser at det kommer ut. Litt senere er det masse luft i pumpa igjen. Jeg rister den ut på nytt, men det ser ikke ut som om det noensinne blir skikkelig tomt. Og når jeg tror det bare er litt igjen, så kommer det mer etter at jeg har ventet (ihvertfall virker det som om det blir mer luft). Det er ingen lekkasje (ihvertfall ikke av vann) der, så jeg begriper ikke hvor all luften kommer fra.
Det er ikke bråket fra pumpa som plager meg (det bråker lite), men det at lufta faktisk påvirker vannstrømmen.
Noen råd?
Mulig jeg er helt på jordet nå, men kanskje det kan være impelleren som har brukket?
vet det var sånn på min eheim-pumpe for en tid tilbake. da var det bare å bytte keramikkstang og foringer og så var det bra igjen.
symptomene hørts kjente ut.
Nei, det tviler jeg på. Det er god vannstrøm når det ikke kommer luft, og bare litt redusert når det kommer luft.
For at det skal komme luft inn i pumpa, må den trekke falskluft en eller annen plass. All ristinga kan ha fått en eller annen tettering til å ryke...

Start med å kontrollere at slangene sitter skikkelig på både pumpa og på innsug\ utblåserrør. Om det ikke trekker luft her, kan det være mellom bøtte og pumpehode.

Det er en møkkajobb å feilsøke på slikt, men man lærer en del om filteret når en står der og irriterer seg
Høres ut som Frank traff spikern på hodet Siden det stadig kommer ny luft inn i pumpa, trekker den luft fra et eller annet sted. Gå over hele, fra rørene i akvariet, slangene og ned til festet i pumpa. Ta av lokket på pumpa, løft litt på kurvene og flytt litt på filtermaterialet. Om du får det til, ta ut impelleren og rengjør den under varmt, rennende vann med en q-tips også. De er ofte fulle av brun gørr... Dersom Fluval er bygd opp på samme måte som Eheim, så ville jeg også rengjort impeller-brønnen i pumpelokket, der samler det seg også mye gørr.

Trippelsjekk alle slangefester, og sørg for å presse pumpelokket skikkelig på når du er ferdig med rengjøringen. Sett hele filtertønnen på et håndkle, fyll filtertønnen så full av vann når du skal ha på lokket igjen at det pipler ut over kanten når lokket presses på (det skal ikke stenges inne noe luft).

PS!
Pass på å stenge for vannet FØR du bryter strømmen på filteret. Det går an på Fluval også, gjør det ikke? Steng altså vannet, slik at det blir stående vann i slangene, før du bryter strømmen. Da sliter du ikke med å få den igang igjen etterpå, da suger den og setter i gang med en gang.
Jeg har plukket fra hverandre pumpa, og tatt ut alt. Jeg skylte svampene som også var i filteret (de var blitt temmelig tette). Så satte jeg alt sammen igjen, og håpet det beste. Eller å ha ristet ut litt luft etter starten, ser det ut til at det holder seg denne gangen - at det ikke kommer ut mer luft. Derimot har det oppstått en bitteliten lekkasje. Ikke verre enn at det kun kommer en dråpe nå og da, men lekkasjer er ikke hyggelige uansett. Mulig at problemet har oppstått der? Lekkasjen er der "tønna" og toppen settes sammen, rett under håndtakene. Men da burde den ha vært lekk før jeg åpna den? Hvis det var der lufta slapp inn?
Så lenge pumpa går, er det undertrykk i denne, og da pipler det kun om lekkasjen er stor. Kobler en fra strømmen uten å stenge eventuelle kraner, pipler det gjerne kraftig... Tildels fosser, kjenner jeg det rett

Du kan forsøke å sette inn tetteringen med ett solid lag med vaselin, men trolig må ringen byttes ut. Slikt er slitedeler.
Har du satt den sammen rett? Hadde det samme problemet på min fluval 405, Årsaken var at jeg ikke var obs på at det er en fremside og bakside, og hvis du ser etter er det spor i den underste delen til strømkabelen.

Et annet problem har vært i de tillfeller filtret begynner å bli tett, da har jeg også vært plaget med luft i pumpehuset. Jeg har svamp på innsuget, og når svampen der gir for stor motstand suger pumpa også luft. Det er jo for såvidt greit da vet jeg at det er på tide med en aldri så liten reingjøring...
Frank Angell
Du kan forsøke å sette inn tetteringen med ett solid lag med vaselin, men trolig må ringen byttes ut. Slikt er slitedeler.

Tror ikke det er pakningen. Jeg tok den ut igjen nå, og den er myk og smidig som den skal være. Jeg satte den inn med vaselin da jeg startet pumpa tidligere i år, så det har vel også gjort sitt for å holde den i fin stand. For sikkerhets skyld gjorde jeg det nå på nytt. Jeg smurte også litt vaselin på pakningene der slangene går inn i pumpa. Det er litt for tidlig å si om det har hjulpet, men jeg har egentlig ingen tro på det. Som du sier: dette er noe dritt å feilsøke på. Vannet som kommer ut, tror jeg egentlig er bare vann som har havnet på utsiden av pakningen når jeg har åpnet pumpa (det var ikke noe problem før jeg åpnet pumpa i går, og det kom enda mer etter at jeg åpnet pumpa i dag). Jeg tror ikke det lekker (etter å ha tittet nærmere på det). Det kommer kun vann ut når jeg bikker på pumpa.
Nils Vollstad
Har du satt den sammen rett? Hadde det samme problemet på min fluval 405, Årsaken var at jeg ikke var obs på at det er en fremside og bakside, og hvis du ser etter er det spor i den underste delen til strømkabelen.

Ja, jeg er sikker på at den er satt sammen rett. Jeg har fiklet såpass mye med Fluval-pumper nå, at jeg begynner å kjenne dem. Og jeg dobbeltsjekker når jeg setter den sammen På 404 sitter forresten strømkabelen i den øverste delen.
Et annet problem har vært i de tillfeller filtret begynner å bli tett, da har jeg også vært plaget med luft i pumpehuset. Jeg har svamp på innsuget, og når svampen der gir for stor motstand suger pumpa også luft. Det er jo for såvidt greit da vet jeg at det er på tide med en aldri så liten reingjøring...

Jeg renset opp på innsuget forleden dag, og i pumpa i går. Det har ikke hjulpet.

*River meg i håret av fortvilelse* Disse luftlydene er ganske irriterende, og jeg er jo redd for at pumpa skal ta skade av det i lengden.

Har både Fluval 204 og 304 og på begge disse har jeg hatt problem med at det piplet ut vann mellom bøtta og lokket etter at filteret har vært åpnet. Etter at jeg begynte å smøre pakningen med vaselin hver gang den har vært åpnet er problemet kraftig redusert. Fortsatt pipler det noen dråper hvis jeg vipper på filteret rett etter at jeg har satt den sammen igjen, men når den har gått en liten stund virker det som om den suger seg tett igjen. Så er det helt tett og ingen pipling før neste gang.

Jeg smører også pakningene på de to rørene fra slangene som settes ned i filteret. Vet ikke hva disse egentlig heter, men håper du skjønner hva jeg mener

Om det er pakningen som er skyld i at den suger luft også, tør jeg ikke uttale meg om. Jeg har bare hatt luftproblemer når jeg skifter filtermasse eller når jeg har renset slangene. Ett lite tips i den forbindelse er å fylle opp innsugsslangen med vann før en kobler til og starter pumpa. Det er også greit, etter å ha åpnet for vannet, å la filteret få fylle seg litt før en starter opp. Gjerne mens en bikker det litt frem og tilbake så lufta kommer seg ut.

Håper det ordner seg og at det ikke er noe alvorlig galt med den
Tante Astrid
Har både Fluval 204 og 304 og på begge disse har jeg hatt problem med at det piplet ut vann mellom bøtta og lokket etter at filteret har vært åpnet. Etter at jeg begynte å smøre pakningen med vaselin hver gang den har vært åpnet er problemet kraftig redusert. Fortsatt pipler det noen dråper hvis jeg vipper på filteret rett etter at jeg har satt den sammen igjen, men når den har gått en liten stund virker det som om den suger seg tett igjen. Så er det helt tett og ingen pipling før neste gang.

Det er greit å vite. Så er ihvertfall den oppklart.

Etter siste runde med pumpa, har det ikke kommet noe luft. Men det betyr ikke at det ikke kommer noe. Etter jeg hadde den oppe i går, tok det litt tid før lufta kom igjen. Og i morges, da jeg stod opp, var den skikkelig ille. Jeg krysser fingrene (for at det ikke kommer noe). I så fall har jeg funnet ut hvor problemet ligger.

Kanskje Esha-vitaminer også hjelper på vriene pumper? ;-D
Dyrehagen
Kanskje Esha-vitaminer også hjelper på vriene pumper? ;-D


Det er jo et vidundermiddel så det skulle ikke forundre meg!
Dette er ikke et svar på spørsmålet ditt, men:
Får litt angst når jeg leser om pipling og vannlekkasjer.
Hva er lurt å ha liggende av reservedeler til utv. pumpe?
-Pakninger og?
Det ser ut til at Esha-vitaminene gjorde susen, for så langt i kveld har det ikke vært luft i pumpa! Spøk til side: det ser ut til at jeg har funnet problemstedet: pakningene på slangene der de går inn i pumpa. Etter at jeg smurte dem inn med vaselin, har ikke luften kommet tilbake. Jeg våger ikke å friskmelde dem før i morgen (vil vente til det har gått ei natt), men så langt ser det bra ut.

Tusen takk for tips og råd, folkens
Den gang ei... I morges var det luft i pumpa igjen! Grrrr!
Trine T
Hva er lurt å ha liggende av reservedeler til utv. pumpe? -Pakninger og?

Ny impeller og aksling er slett ikke å forakte å ha liggende
Det slår meg at jeg ikke har sett luft fra pumpa mi i dag. Så da er nok problemet identifisert. I går tok jeg ut slangene, og smurte pakningene der grundig inn med vaselin. Og det ser ut til å ha gjort forskjellen. Så da er det bare å bestille opp nye pakninger, gitt. Nok en gang: takk for hjelpa
Vaselin på slangefestene?
Jeg..æh....jeg tror ikke jeg ville smurt inn slanger og slangefester med vaselin. Tror jeg ville vært veldig redd for at all vaselinen kan få dem til å gli eller hoppe av, rett og slett...! *svopp* pga all vaselinen.
Det skal ikke være glattsmurt på slike steder der slanger festes, men tregt og trått, så slangene sitter dønn fast uten risiko for å gli.

(hvis jeg nå har forstått det riktig, det punktet du har smurt inn med vaselin)

Du burde sikre deg litt ved å kjøpe et sett med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1085&HKatID=]slangeklemmer[/URL] og få sikret dem skikkelig. Jeg kjøper et sett slike til alle mine utvendige filtere... er livredd for oversvømmelser etter å ha lest div. skrekkhistorier om slanger som har falt av, glidd av, hoppet av (mange måter det beskrives på...) og da setter heverteffekten inn.

[External Image]
Det ville ha fungert veldig dårlig i dette tilfellet. For problemene er pakningene som sitter på en del som man dytter ned i pumpa. Så der kommer man ikke til med slike greier. Det sitter forresten meget godt, ettersom det er en greie som låser dem fast, når man har dyttet dem nedi. Men takk for omtanken
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap