Spørsmål ang Eheim pumpe.

Inaktiv bruker
Er det noen som har erfaring med Eheim sine aquaball innvendige pumper? Hadde tenkt å skaffe meg en utvendig, men jeg veit ikke helt.
Har hatt aquaball før, spørs litt hva du lurer på? Er jo et helt greit innvendig filter, men med utvenig filter får oppnår du bedre filtrering av vannet
Det er såpass forskjell mellom aquaball og de mange variantene av utvendige filtre, at det ikke er helt lett å trekke noen konklusjon ut av hva som er bra inni karet, og hva som er bra utafør karet

Eheim er ett gjennomgående knallbra merke. Det er i alle fall min store favoritt, til evig tid

Kan godt komme med tips til utvendig filter - om du forteller hvor stort karet er
Inaktiv bruker
Karet er på 96 ltr. Har 25 fisk. Det som er litt saken her at utvendig er litt dyrt, men skal være enig i at filtreringa er en helt annen sak.
Ville til dette karet kjørt en Eheim 2222, evt en 2322 om du vil ha med integrert varme.

Fordel i forhold til innvendig filter:
Filterrens må kanskje gjøres en gang i året, og dette tjener både du og fisk på.
Filteret tar ikke opp nevneverdig plass i karet, og er ikke spesielt synlig.
En 2222 med en og en halv kurv med ehfisubstrat pro, har en overflate til bakterier på ca 500m2. Til sammenligning, måtte du fylle karet helt fullt med svamp for å få samme biologiske effekt i karet :p
Inaktiv bruker
OK! Kan du gi meg et tips på hvor jeg kan få tak i 2222? De har den ikke på webzoo. Er der jeg bruker å handle. Finnes det andre nettbutikker som de kan ha den?
Inaktiv bruker
Joda, beklager fant den på webzoo! Blind jaaaaaa =0) Den må være fin!
Har også hørt at mange skryter av tetratec pumpene. Dette er også pumper som fyller seg selv. og billige.
Må nok en gang nevne am top pumpene (vet frank river seg i håret nå!!), men også et billig alternativ. Jeg har am top 3338, og er kjempe fornøyd med den, har også eheim 2026, og til sammenligning er de for meg like gode, og ikke bråker de ikke heller.

Til 96 l ville jeg valgt am top 3335 eller Tetratec EX 600

Hvis jeg ikke husker helt feil koster Am top pumpene fra 490 kr og oppover (ihvertfal på dahls)

Sier ikke at Eheim er dårlig, men de koster litt mer.....
tratra
OK! Kan du gi meg et tips på hvor jeg kan få tak i 2222? De har den ikke på webzoo. Er der jeg bruker å handle. Finnes det andre nettbutikker som de kan ha den?
Følg linken over
Bettina
Må nok en gang nevne am top pumpene (vet frank river seg i håret nå!!)
Ingen fare, håret er for lengst forsvunnet
Inaktiv bruker
Jeg syntes de koster mye jeg da, men man gjør jo en god innvestering. Jeg får kikke lit på disse pumpene du nevner da, så får jeg se hva jeg gjør. Men når pumpa en gang er i hus. Kan jeg da bare montere den og så kjøre igang uten noe annen pumpe i karet? Tenkte på dette med bakteriekulturen som har bygget seg opp i de pumpene jeg har, den finnes jo ikke i den nye pumpa.
Hvis du kun skal bruke utvendig pumpe, ville jeg kjørt med den innvendige du bruker nå til det utvendige filtret er innkjørt.
Noe bakterieflora er det alltid i karet, men desverre ikke tilstrekkelig til å unngå farlig nitritt om du fjerner det innkjørte filteret før det nye er ferdig innkjørt.
Jeg ville kjørt med begge filtrene i minst 4 uker sammen
Inaktiv bruker
Jeppers, da har jeg fått mange gode svar og tips! Takk for hjelpa folkens =0)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap