nytt lysrør, hjelp til valg!

Har ett 60 liters akvarie med armatur satt fast i lokket med ett enkelt lysrør.. skal bytte lysrør men vet ikke hva jeg skal kjøpe som passer inn!! dvs størrelse på røret, watt osv.. har veldig liten kunnskap på akkurat dette området og kjedelig å kjøpe lysrør som ikke passer!

det jeg kan lese av skrift på lysrøret er følgende (skjønner ikke mye av det..):

Arcadia Original Tropical
FO-15 (18¨,450mm)

Håper noen kan hjelpe meg!!
Det er ett 15W rør du har, og da må du holde deg til dette videre. Rett å slett siden lengden og W-styrken henger sammen.

Røret du har er forsåvidt ett helt kurant rør, men selv foretrekker jeg Life-gloII.
Dette er noe mer lyssterkt, og har noe lengre levetid enn eksisterende rør.

Må nesten spørre hvorfor du skal bytte rør. Er det fargegjengivelser du ikke liker, er det dårlig plantevekst, eller er røret gåent?
Om det er siste; Røret du har er ganske nytt på markedet, og det bør derfor ikke være gåent. Jeg ville testet røret i ett annet armatur, eller ett annet rør i akvariearmaturet før du bruker penger på noe nytt
takk for svar!! vel røret er over ett år gammelt, bør vel bytte det da?
er alle 15 W rør like i endene? slik at de passer i armaturet eller er det noe spesielt jeg må se etter?

En ting til jeg lurer på er fargene i det røret jeg har, hvordan er det og hva slags alternativer er det? rør som gir akvariet en blåfarge f.eks..? syns det som er er fint men kjekt å vite hva man kan velge i.....
Inaktiv bruker
Alle rør er like i endene =0)
Det røret du har, har dette fargespekteret.
[External Image]
Som du ser av bildet, er det en del blått i dette, over ett kort fargepsekter.
Bytter du til røret jeg anbefalte. får du ett noe bredere spekter av blått.

Må nesten spørre deg: skal du ha mer blått, for at karet skal virke kjøligere?
Hva slags kar er det snakk om? Ett bilde av karet, vil kunne bidta til å bestemme hvilket rør som er best, da det er en del forskjell på hvordan de ulike rørene fremmer de ulike fargene.

Og nei, det er ikke samme feste på alle rør
Til akvarieformål er det to typer rør som brukes mest, T8 og T5. Det er T8 du har, der finnes det mest å velge mellom.
For å kverulere litt; En har følgende T-standare:
T2, T4, T5, T8, T12 samt en rekke ulike kompaktrør i lysrørverden :p
Inaktiv bruker
Å ja sorry. It slipped my mind ang endene på lysstoffrøra
har ikke kamera desverre.. men det er engelsk elvesten i bunn, med stener som er hovedsakelig lavarøde..
plantene er hygrophila polysperma, Lysimachia nummularia 'aurea' og Nymphaea lotus (zenkeri)
fisk består av 4 røde og 2 blå dvergguramier, 2 kinesiske algespisere, 6 sebrafisk og 2 gabonreker.

Akvariet ser veldig fint ut, men kunne tenkt meg kanskje et annet lysrør som ga litt mer farge? noe som er litt spesielt kanskje..
hovedsakelig vil jeg at fiskene og plantene skal få det så bra som mulig så velger selvfølgelig lysrør etter det som passer de best..
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap