Hjelp til valg av Porsareol...

Har en ledig plass i ene rommet som eg har.

Plass som er ledig er: 200cm lengde, 50cm bredde, 140cm høgde.


Tenkte da å lage til en Porsareol, men er usikker på hvor store akvarier eg skal ha... Noen som har noen tips?

Tenkte da på 4 akvarier i reol, dvs. 2 på lengden og 2 oppå de i bunn.


Akvariene som eg skal ha der skal bruke til oppdrett av L-maller.

Kanskje er det noen som har laget en tilnærmet løsning som dette med liste over det eg trenger i porsareolen for å montere den?
Var noko slikt eg hadde tenkt meg...

enten 80 eller 100 i lengde...

Vet du om det er mulig å bestille på nett akvarier som er med tappekran i bunn?
Hvor får man kjøpt porsareoler? Nettsteder?
Vet at Aquamanias også har porsa.
Inaktiv bruker
Og her er masse info
Lest denne?

...og der var Torhild før meg.
Geir Kristiansen
[URLBLOCK1] ...og der var Torhild før meg.


Takk for nyttig link... har faktisk lest denne før...

Hvilke mål har du på akvariene Geir?

Hvilke filtersystem bruker du? Eg syns det blir litt voldsomt med utvendig filter til kvart enkelt akvarie...

Hva vil du anbefale av innvendige filter som er best mulig`?

Karene er standard Akvastabil 180 liter. Målene er 100X40X45(LxDxH)

Kjører med utvendig filter til fire av karrene(Eheim 2028/2026) og 2xFluval 4+ i de to siste.

Når det kommer til maller er god filtrering ikke til å komme forbi. Har også en eller to Maxi-Jet PH 900 med Proflowsvamp til hvert kar. Disse er primært for sirkulasjon.

Når det kommer til innvendige filter så er det kun modifisert Fluval 4+ som jeg ville ha brukt. Når man midifiserer med blåsvamp så blir filtreringen brukbar. Det som følger med er helt ubrukelig eter min mening. Hos meg går disse tett etter maks tre uker.
Hva vil du anbefale av filter dersom eg skal ha utvendige da... har selv utvendig i alle mine kar, men tenkte pga å spare plass utvendig, så kunne enn bruke innvendig...


Men som du sier, så er vel det kanskje best å bruke utvendige filter...

Men som høgskulestudent, så er vel ikkje akkurat lommeboken full...

Er det noen greie og rimelege filter som kan anbefales med tanke på å drette forskjellige maller?

Modifiserer du Fluvalen så vil denne fungere fint. Kombinerer du Fluval med Maxi.Jet og Proflow filtersvamp så løser du sirkulasjon + ekstra filtrering.

TetraTec, Tetra EX 700 utvendig filter kan med fordel erstatte Fluvalen.
Tusen takk for mange og gode tips!

Får sette meg ned å sjå litt på budsjettet før ein bestiller!
Geir: Hvor lang tid gjekk det før du hadde dette fra Danmark? Hvem vil du anbefale her i Norge å handle akvarier hos? (Blir jo dyrt å få tilsendt akvarier fra Danmark).

Det er med å bestille akvarier fra Danmark er forbundet med hva man egentlig skal ha.

For eksempel med Akvastabilkar er det slik at den lokale sjappen kan skaffe selve karrene like billig som de fra Danmark. Det er når man begynner med heldekkene lystoppen at prisforskjellen er helt utrolig. Eheimfilter det samme.

Jeg tok kontakt med butikken og fikk sjekket opp fraktpriser og leveransetid. Det er ikke til å komme forbi at det er rimelig å bestille komplette Akvastabilkar fra Danmark.

Jeg har ikke sjekket prisene i det siste på nettbutikkene, så den jobben må du ta selv.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap