Pomperenhold

Hei..
Har hatt akvarium i mange år. Fra 60 l. til 325 l. Har nå to på litt over 100 l.
Tilbake til spm. mitt.. Leser her inne at svampene i filteret skal skylles forsiktig i akvarievann.. Ehh.. jeg har i alle år skyldt de GRUNDIG i springvann.. Leser at det skal være usundt for baktriefloraen.. Har ikke hatt noe unormalt med fiskedød og vannet er klart og fint, så er det så galt av meg og skylle i springen...? Lurer på om jeg oppnår noe positivt ved og begynne og skylle i akvarievann?
Oxo et tilleggsspm... skal det være bobler i vannet hele tiden? Blir det for lite surstoff i vannet om det ikke blåser bobler ut av pompen hele tiden?

Hvem skulle tro jeg har hatt levende fisk i nesten 25 år :o)
Jeg også skylte filtermaterialet mitt i springvann i begynnelsen. Det varierer jo fra plass til plass hvordan springvannet er. Her hvor jeg bor er det for eksempel ikke tilsatt noe i vannet. Det er visst slik at det er kunstige stoffer i vannet som dreper mange bakterier i filteret. Men det du tydeligvis skal oppnå ved å skylle i akvarievan er at færre bakterier dør.

Og har du planter i vannet så skal de ta seg av å lage oksygen. jeg har aldri hatt pumpe med luft ut blåsning og det har godt helt fint.
Stjernetegn.. Fisk
Hei.. Har hatt akvarium i mange år. Fra 60 l. til 325 l. Har nå to på litt over 100 l. Tilbake til spm. mitt.. Leser her inne at svampene i filteret skal skylles forsiktig i akvarievann.. Ehh.. jeg har i alle år skyldt de GRUNDIG i springvann.. Leser at det skal være usundt for baktriefloraen.. Har ikke hatt noe unormalt med fiskedød og vannet er klart og fint, så er det så galt av meg og skylle i springen...? Lurer på om jeg oppnår noe positivt ved og begynne og skylle i akvarievann? Oxo et tilleggsspm... skal det være bobler i vannet hele tiden? Blir det for lite surstoff i vannet om det ikke blåser bobler ut av pompen hele tiden? Hvem skulle tro jeg har hatt levende fisk i nesten 25 år :o)


Der er lurest å bruke akvarievann da man opprettholder bakteriefloraen istede for å fjerne 90 % av den.

det er ikke bobler i karene mine, med mindre man bruker luftpumpe. Denne "blåser" helt vanlig Co2. Skal man ha O2, som planter setter god pris på, blir det et helt annet system. Man må ikke bruke luftpumpe, og det blir ikke fortere lite surstoff i vannet av den grunn
Tror du blanet co2 og o2 der bettina.
1000 takk.. Ble litt klokere nå :o)
bjørn 300l
Tror du blanet co2 og o2 der bettina.


He he, ja jeg gjorde det......blir bare omvendt
Gode grunner til å ikke rense svampen under rennende vann:
Det er ikke uvanlig at vannet har helt andre kvaliteter i karet enn i springen. Dette jumpet i vannverdier kan sende bakteriene ned for telling.
Det er ikke uvanlig å rense i temperert vann. Du står da å renser svampen i vann som inneholder andre bakterier, og potensiell kobber. Også dette kan kverke bakteriene.
Du skyller vekk store mengder gode bakterier, som tar tid å få tilbake.

At det har gått bra til nå, er vel en kombinasjon av real flaks, og ett filter som er godt tilpasset den biologiske belastningen.

Merk: for filtre der en renser kun deler av den totale filtermassen på en og samme tid, er det naturlig nok ikke så viktig å være forsiktig.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap