CO2, Paint ball tank

Driver og spiller paint ball. Hvor vi før pleide å bruke CO2 tanker til drivgass. men nå har jeg noe annet, men har fortsatt tanken, som rommer tolv oz. Er det noen som vet hvor mye en slik tank vil vare hvis jeg bruker den til å tilsette CO2 i akvariet? hvis det går an da.
På de utenlandske planteforumene som APC og The Planted Tank er det lange tråder om å bruke paintballpatroner. Har ikke lest de, så jeg vet ikke hva konklusjonen ble.
Da skal jeg lese dem selv takk for hlelpen.
12oz =338g. Dette er ikke spesielt mye gass, og vil derfor måtte fylles relativt hyppig.
Hvor ofte, bestemmes jo av hvor mye gass du tilsetter.

Aner ikke hvordan det er med regulering på denne flaska, men det er kanskje ikke det med mest pressisjon ?
Du har nok rett i at det er vanskelig å regulere. skulle bare sjekke mulighetene.
Jeg er temmelig sikker på at det trengs en trykkregulator med nåleventil som passer patronene. Det finnes en del systemer som er beregnet for engangspatroner, som JBl 500g engansflasker og ADA nano systemet med små patroner.
Jeg tenkte meg at det kunne finnes en slange som jeg festet på tanken og på den slangen var det en regulator hvor jeg kan regulere hvor mye gass som skal gjennom.
En vanlig trykkregulator tar trykket ned fra 60 bar til 1-2 bar, og så reguleres mengden med en nåleventil. Inline nåleventiler for slange finnes, men de er beregnet for et stabilt lavtrykk. Det er bilde av en slik på det største karet mitt i medlemsakvariene. Vet du om alle co2 patroner har en standard gjenge/tetning mot montasjen?.
Du skriver fra 60 bar til to, men trykket, hvertfall på luft flaskene vi bruker i paint ball, er på 300 bar. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive gjenge tetningen men det er hvertfall gjengene og så kommer det en o-ring og på vei ned i tanken er det ei nål som slipper luft ut når du trykker inn.

Det er bilder av en tank på siden her nå, hvis du vil kan jeg ta noen bilder som viser gjengene bedre.
co2 flasker er ca 60 bar. 300 bar er himmelhøyt over det trykkregulatorene er beregnet for. Du skriver luftflasker, har co2 patronene også dette trykket?.
Jeg regnet med at gasstankene hadde samme trykk som luft flaskene, men har sikkert feil der. Jeg kan høre med paint ball butikken hvilken trykk det er. Så du på gjengene?
Bildet er knøttlite. kan ikke se noe. Vet heller ikke hvilken dimensjon som brukes på regulatorer til engangspatroner, det er ikke samme som flerbruksflasker. Men det er en standard for flerbruksflaskene, så jeg lurte på om det kanskje er en for engangsflasker også?.
Disse flaskene vi bruker er flerbruks lasker hvis du lurte på det! skal finne ut dimensjonen senere jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rannveig K. Strand
Reklame for plussmedlemskap