Hvordan unngå tett innsugsrist i innv. bakgrunn?

Jeg har silikonert inn en innvendig [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1928&HKatID=]Papillon bakgrunn [/URL]i den nye 180 literen min i kveld, og har boret et hull til en [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=962&HKatID=]innsugsrist[/URL] nede i ene hjørnet.

I dette karet har jeg planer om å ha en del eikeløv strødd utover sandbunnen.

Dette er en kombinasjon jeg har forsøkt før, og det er ett problem med det.

Det jeg grubler på er; hvordan unngå at løv "blafres" avgårde til innsugsristen (diameter 5 cm) i den nedre delen av bakgrunnen og tetter den helt igjen?

I et annet kar jeg har med samme opplegg, en innvendig bakgrunn i 128 literen, hadde jeg stadig problemer med at så mye løv klistret seg på innsugsristen og tettet den, at det ble nivåforskjell på vannet foran og bak bakgrunnen...
Ganske nifst, for ved to tilfeller kom jeg inn akkurat i siste liten før vannet rant over frontglasset...! (lavere vannstand bak bakgrunnen enn foran, og det fortsetter å pumpe ut fra baksiden mot forsiden mens innsuget er tett)

Jeg vet at jeg kan skjære et overrennings-hakk på toppkanten av bakgrunnen, for å unngå at det renner over i slike tilfeller. Er dette eneste løsning for å unngå oversvømmelse om løv tetter innsugsrista?

[External Image]
jeg har også en bakgrunn med innsugsrist i.
For å unngå at det renner over hvis denne tetter seg, har jeg en øverst på bakgrunnen også.

Har du prøvd a sette noe stein eller noe slikt forran innsugsristen? Da blir kanskje bladene "klistret" til disse isteden ?

Etter min første innvendige bakgrunn for mangen år siden som også tettet seg til har jeg i ettertid alltid to innsugsrister, en nede og en oppe. Det som kan gjøres for å unngå at pumpen pumper kammeret bak tilnærmet tomt og det renner over er at du plaserer innsuget til pumpen/powerheaden så langt oppe som muligt så får den ikke mulighet til å tømme kammeret bak i så stor grad. Det er bedre at en pumpe står å går tørt enn at, gud forby, i værste fall det begynner å renne over.
Legger ved bilde som viser hvordan jeg har det bak i kammeret mitt. Ellers er jeg oppi karet med en gang jeg ser at noe er sugd fast på ristene.
Jeg har også filter bak bakgrunnen. Jeg brukte 2 riste til dette, i tillfelle det ene skulle være tett. Hvis begge er tette så vil det renne over bakgrunnen og bak i filteret. Siden bakgrunnen er lavere i den enden som ristene er.

Så det er bare og kutte av bakgrunnen litt i den enden som risten er, treger ikke og være mye 5-10 mm er nok.

Andreas
Jepp jepp jepp, to rister og mulighet for vannet å renne over, så er det fail-safe. Simuler overfylling så sees det om vannet renner over kanten der det skal.
Takk for svarene
Jeg tror jeg går for overrennings-hakk utskåret i toppen av bakgrunnen. Som Andreas nevner trenger den ikke være særlig dyp, bare millimeteren over det stedet der vannlinjen vil gå når karet er fyllt og i drift.

Jeg tenkte på å bestille en innsugsrist til, men jeg har ikke behov for noe mer fra Webzoo akkurat nå, og jeg gidder ikke betale deres minimumsbeløp på 90 kr i emballasje/portokostnader for bare en simpel plastdings (innsugsrist).

Da er det frem med tapetkniven og skjære ut et overrennings-hakk øverst, på samme side som filterinnsuget er. Holder det at det er på et par cm lengde? (en halv til en cm dypt ble nevnt, men lengden...?)
Jeg hadde ikke kuttet mere enn noen millimeter ned og kansje noen cm bortover. Jeg lagde et slikt spor på en cm. i en av mine bakgrunner en gang, og resultatet ble at jeg hadde en hel familie med cistruser og coryer som pendlet fram og tilbake!!!
mona o
Da er det frem med tapetkniven og skjære ut et overrennings-hakk øverst, på samme side som filterinnsuget er. Holder det at det er på et par cm lengde? (en halv til en cm dypt ble nevnt, men lengden...?)


Min bakgrunn ligger 1 cm fra rammen..

2-3 cm lengde er nok det.

Dette er garantert idiot sikkert

Andreas
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap