Juwel Lysarmatur, problemer med å slå seg på

Har et 2x38/40w armatur til et Juwel Rio 240l.
Har merket at enkelte ganger vil ikke lyset slå seg på om morgenen, hvis jeg dunker litt i det kommer det på ett par minutt, men så slår det seg av igjen.

Lurer på om dette kan komme av fukt i armaturet, siden det som regel er fullt av "dugg" om morgenen. Noen andre med tilsvarende problem? Er vel strengt tatt en garantisak også dette, men må over til stavanger for å bytte dette... (da blir det T5)

lenge siden du skiftet lysrør?
hadde samme problem, og da var det det ene røret. skifta begge og ting var i orden igjen.
Både vi og noen vi kjenner har hatt samme problem med Juwel armatur (disse tilhørte rio 125 og vision 180). I begge tilfellene var det selve armaturet det var noe galt med, og feilen oppstod etter hhv 2 og 4 mnd. Tok armaturet med til butikken og fikk prøve nye lysrør der, men det ble ikke lys likevel. Vet ikke hva som var galt, men vi fikk i begge tilfeller nye armatur på garantien. Så anbefaler deg å ta armaturet med til butikken - har du lang vei kan det jo være lurt å ringe først sånn at du vet at de har nye på lager. Så slipper du to turer
Hvor gammelt er akvariet?

Lysrør trenger såkalte tennere for å fungere. Mange anbefaler at man skifter tennere samtidig som man skifter lysrør. Uten fungerende tennere så tenner ikke lysrøret skikkelig
Starteren i Juwel armaturene skal aldri byttes i følge Frank Angell. Sjekk denne tråden: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=22738&message_id=122588#122588
Har gjort dette
mona o
Hvor gammelt er akvariet?


Akvariet er ca. 1 år og 1 måned

mona o
Lysrør trenger såkalte [URLBLOCK1] for å fungere. Mange anbefaler at man skifter tennere samtidig som man skifter lysrør. Uten fungerende tennere så tenner ikke lysrøret skikkelig:-)

Det er ikke tennere i disse armaturene, de er "sveiset" igjen, slik at man ikke kommer til elektronikken i disse.

Lysrørene er nå ca. 1 måned gamle, så tviler sterkt på at det er disse.

Har ellers snakket med butikken hvor jeg kjøpte det, der fikk jeg opplyst at det har vært problemer med en leveranse av disse karene/armaturene. Så dette fikk jeg dekket av garantien, det holdt faktisk med en kontoutskrift, så fant de det igjen i systemet.
Fant også ut at mot et tillegg på ca. 200,- så får jeg oppgradert til T5 armaturet med 2x54w, eneste minuset er at jeg må også kjøpe nye lysrør til ca 400,-, men 600,- for nytt armatur med T5 er ikke så værst
Jeg vil anta at det er dårlig kontakt i rørholderne som gir dette problemet. Ta av kappene, se om alle tetteringer er på plass, og at det ikke er fullt av irr på kontaktflatene.
Skjekk også at kappene er gjenget riktig på plass, og tetter godt. Det er ikke alltid at en får strammet disse helt, og noen ganger greier en også å skru de skjevt på. Da er det fort gjort at fukta får herpet ting skikkelig til...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap