Arcadia 100cm - Saltvann - 4x39 - T5

Går det greit å bruke dette til ett 160l ferskvanns akvarium? Rørene er 2 Ocean White og 2 Marine Blue.
Det går helt fint, men det er kansje ikke tilstrekkelig lys for de mest lyskrevende koraller.
ferskvann
ska ha det te ferskvanns akvarium.. blir det alt får mye lys? burde eg bytta lysrør?..
Du vil få ett iskaldt lys med så mye blått i armaturet. Jeg hadde uten ett snev av tvil valgt andre rør, som er mer beregnet for å gi fotosyntese i ferskvannsplanter
så det er bare å selge røra som står i, og sette i ferskvanns lysrør
men 4lys rør med styrke 39w blir det for mye får en 160liter eller er det bare en fordel?
Jeg ville solgt rørene, er for dumt å bare la de ligge å slenge (sier han som har rør for store summer liggende å nettopp slenge )

4*39W T5, tilsvarer mye lys, til dels svært mye lys Om en sammenligner med lysutbyttet til rør i T8-standaren, snakker vi om ca 240W over dette karet på 160L, eller 1,6-1,8W\L etter hvor stappa karet er med annet enn vann.
Co2 og PMDD er påkrevd med så mye lys, vil jeg påstå
hmm
takk får svar=) haha..off..nå fikk jeg bare enda mer spørsmål oppi skallen

så når plantene osv får mye lys krever de også mer næring..

1.6-1.8w pr liter er altså alt får mye.. Vis jeg da bare bruker 2 av lysrørene i stede får 4 så kan jeg slippe og tilføre co2 og PMDD?

hvor mange w trenger ett vanlig selskapsakvarium ca pr liter? så lenge det ikkje inneholder noge fancy planter osv
Selvsagt kan du kjøre med bare halv belysning, men det er jo ikke speseilt lønnsomt. Hvorfor ha noe som en bare bruker halvparten av.

Selv med to rør på 39W, kan det bli for mye av det gode om en ikke tilsettter Co2. Plantenæring er noe de fleste tilsetter i en eller annen form.

Hvor mye lys trenger ett kar. Godt spørsmål, uten godt svar. Det er forskjell fra kar til kar, og fra plante til plante.
De fleste kar en kjøper, har omlag 0,2-0,3W\L med lys. Gode kar, der ligger det skjelden over 0,5W\L med mindre en har spesifisert mer lys, slik som i akvastabil\ aqualine akvarier.

Det er altså plantenes behov en skal justere seg etter, ikke en ren formel
Har selv kar med alt fra 0,15W\L til 0,8W\L, med rette planter vokser det godt nok i alle kar
fikk armaturet idag...de marine blue røra er det "nattlys"?
Mats Osaland
fikk armaturet idag...de marine blue røra er det "nattlys"?

Til saltvannskar brukes de på dagtid, for å gi det dypblå skjæret en tror det er på alle dyp i havet. Noen bruker de også til f.eks malawi, for å få ett blåere skjær.

Selv ville jeg aldri "sløst" vekk muligheten til kanon belysning på blå rør
trenger en ny plan
1. kan jeg bruke feks bare det ene marine blue lyset til "nattlys", uten å få noen negative virkninger?

2.Skal også selge de 2 ocean white lysrøra og jallfall 1 av marine blue røra.
Trenger en anbefaling til nye rør?

Har plass til 4 39w rør i armaturet, men armaturet er del opp med 2 stikkkontakter, slik at jeg kan feks bruke kun 2 rør og de plassene som står tomme ikkje stjeler strøm når de ikkje er i bruk.
må jo si litt om innholdet i akvariet:
har windelov ogs¨skal nå prøve å få dekket bunnen med noe jeg trur er Dvergsverdplante..
Har også tenkt å få meg ett par plantsorter til,deriblant en med litt rødfarge får å få litt kontrast..
Du kan selvsagt bruke ett av de blå rørene som moonlight, men det kan bli for heftig er jeg redd... 39W knallblått T5-lys på 160L vann, det er nok litt overkill
Jeg hadde nok selv klart meg med 20w T8 til dette formålet... :p

Jeg har som alltid en forkjærlighet for Life-gloII. Dette er ett rør som finnes i 39W, prisen er ikke alt for gal heller.
Selv ville jeg kjørt med i alle fall 2 slike i armaturet.
Hva med 10-20000l/t sirkulasjon, hang-on skummer, og levende stein:0)
OG beholde rørene:0)
TiE
Hva med 10-20000l/t sirkulasjon, hang-on skummer, og levende stein:0) OG beholde rørene:0)
Dagens beste ide, etter min mening Krever kanskje sponsormidler (det blir opp til Mats å finne ut det ), og det syntes jeg du skal bidra med TiE, siden du først har kommet med en så god ide :p
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap