Bytte fra Juwel filter til eheim filter, noen spm.

Jeg vil fjerne den innvendige pumpa og filteret som fulgte med mitt Juwel 240 liters kar, har tenkt meg ut et Eheim Pro I 2224 Spesial Det jeg lurer på er om det er noe mer jeg trenger f.eks må jeg kjøpe pumpehode, slanger, filtermatriell ved siden av? Tenkte å beholde Juwel varmekolben siden den fungerer bra enda.
2224 er snau så det holder til 240L. Ville absolutt gått opp ett par nivåer her, til 2028.

Men for å svare på det du spør om; nei, du trenger ikke noe ut over denne edition-utgaven.
Er det med slanger og innsug og utblåsning på 2028 også? :S Jeg bestilte nemmelig det utenom...
På webzoo selger de 2028 med samme type pakke tilbud hvis jeg ikke tar feil. Kan man karakterisere karet mitt som normalt belastet? Karet: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=6109 Ser det står at 2224 passer opp til 250 Liter, 2026 opp til 350 Liter og 2028 opp til 600 Liter. Mitt kar er på 240Liter. Mvh kristian
Ikke bry deg så hardt om at produsenten oppgir at filteret passer til ditt eller datt. Det er erfaringer jeg, og de fleste andre, bygger kunnskapen om hva som funker og ikke på.
F.eks 2028 med masse deilig gørr i, vil falle ned under 300L\t i sirkulasjon. Da har man ett seriøst problem i ett kar på 600L.

For å illustrere videre:
2224 og 2026 har tett på identisk mengde filtermasse. Forskjellen der ligger i at 2026 har dobbel mengde ehfimech, som kun tar grove partikler samt skaper turbulens i filteret. At disse skal kunne drifte kar så ulikt, er usannsynlig.

Av de filtrene som her er nevnt, syntes jeg 2224\2026 ikke bør brukes i kar over 180-200L. 2028 vlle jeg ikke brukt i kar over 400L.

Jo større filter, jo bedre for både deg og fisk. Ett filter kan aldri bli for stort!
Takker for svar. Stoler da på de erfarne istede for selgerne, ikke ett dumt prinsipp. Hurra da blir det nytt bra filter til fiskene mine. Ps. burde jeg la det gamle filteret stå i starten sammen med det nye for at bakteriene kan "bytte" filter? eller blir det bare rot?
La begge filtrene kjøre sammen så lenge som mulig. For at en skal ha noenlunde bærekraftig bakteriekultur i ett utvendig filter, må dette være i drift i minst 6 uker
Espen
Er det med slanger og innsug og utblåsning på 2028 også? :S Jeg bestilte nemmelig det utenom...

Ja I ett vanlig "sett" er alt utenom filtermassene ehfimech og ehfisubstrat pro med. Det er dette en får med i spesial\ edition-utgaven.
HAHA. enn at jeg ikke klarte å få med meg det da. Sikkert lest på den pumpen 10 ganger før jeg gjorde min "storbestilling". Fikk sendt en mail til webzoo, om de kunne trekke ut intalasjonsettet og slangen jeg bestilte i tillegg. Jaja, får håpe den ikke allerede er kappet :p Takk Frank
I verste fall, kan du benytte angrefristen på deler av ordren. Spørs om det lønner seg, siden du må betale returfrakten.
Ser ikke bort i fra at rørene er temmelig lettomsatte, om du annonserer de for den del
Fikk svar på minuttet om at det var OK hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap