grumsete vann:s

jeg har et 540 l akvarium me tetra-tec 1200 å det skal være plenti nokk til akvariummet har en kammerat med helt likt kar og lik pumpe å vannet hans er krystall klart. jeg kan ikke se til andre siden en gang for det er så grumsete noen tips? jeg skifter ca 30% vann annenhver uke






ps. kan ikke måle ph verdier og slkt
Er pumpa fyllt med samme fyllmateriale, og på samme måte?
Kanskje du fórer mer? Eller har mer lys på karet? Kanskje bunnlaget er forskjellig? Med sand er det lite eller ingenting slam som trenger ned i bunnlaget. Med grus vil bunnlaget trekke til seg en del slam.

Mengde fisk og planter spiller også inn..
Hei du.
Sist jeg sjekket så var TetraTec EX 1200 beregnet til kar opp til 500 l. Da blir den litt snau i karet ditt. Har selv en TetraTec EX 1200 i mitt 375 l kar og syntes den er grei der. Kan jo være at det blir for mye for pumpa di.

Mvh Linka
Dette filteret er på ingen måte egnet til å håndtere ett så stort kar alene. Selv ikke med forvbedret filteroppsett, der en bytter ut mer eller mindre ubrukelig svamp med skikkelig filtermasse.

Det kan selvsagt være at du sliter med infusorier eller noe, siden vannet er grått (det er kanskje ikke det du mener med grumsete?). Men også ett slikt problem kan i svært mange tilfeller relateres til for dårlig filtrering av vannet.

Om for forteller hvordan filteret er satt opp, og hvor lenge det har gått unten rens, så er det lettere å vurdere hvor dårlig stelt det er med filterkulturen i karet.
......
men har en kammerat som har helt lik pumpe som meg og den klarer vannet hans helt fint.
mater med :tetra pro vegetable,tetra pro colour og mygglarver i blandt
fisk i karet: 6 mayladia greshakei,17-25 haplochromis latifasciatus,8 tropheus red moliro,3 demasoni ciklider,6 reganier,2comprericeps,2banjomaller,2 sitron ciklider,2 ancistreus og 5 delfin ciklider.
biltema sand
2 36w 120 cm lysrør ikke uv rør.
kan det med at jeg ikke har uv rør og sola står rett på store deler av dagen kan det ha noen med saken å gjøre?
Sollys kan alltid ha mye med saken å gjøre :S
nye gardiner
då kjøper jeg nye gardiner og hadde det vært øurt å bytte til uv rør?
At en ting funker en plass trenger ikke å bety at det funker alle plasser. Så enkelt er det

Uten å ha studert karet ditt nøye, høres det temmelig belastet ut, dersom fiskene er noe størrelse på. Dette er ikke noe som hjelper på situasjonen.

Jeg spør igjen: hvordan filtermasse har du brukt, og hvordan er denne håndtert etter oppstart?
filtermasse
det er den filter massen som følger med å filteret blir rensket samtidig so jeg tar et 30% vannbytte
Da har du svaret
Filteret ditt inneholder filtermasse som er til dels uegnet til å håndtere avfallet i selv små kar.
Erstatt alt utenom bioballer med skikkelig filtermasse, litt etter litt.
Nederste kruv fylles med ehfimech, for å skape god turbulens i filteret. Toppes gjerne med en av platene med svamp som er med.
Kurv to nedenfra, beholdes med bioballene.
De to øverste kurvene fylles med ehfisubstrat pro, og den øverste toppes med filtervatt.

Du har rett å slett så ekstremt lite overflate til bakteriene i filteret ditt, at du har en ubalanse i vannkjemien.
takk frank
jeg skal fikse det etter hvert men for øyeblikket har jeg brukt jbl clero pond fungerte med en gang det er jo egentlig lant for dam men fungerte fett i mitt kar
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap