Hvilke rør bør plasseres foran og bak?

Har to 38W rør av merket Narwa på min rio 240 liter. Skal bli malwikar, jopbber med innredninga.
Det ene røret heter daylight 38w/010 og det andre heter warmwhite 38w/030.
Hvordan bør disse rørene plasserers? Eller spiller det liten rolle?
akvafil
Har to 38W rør av merket Narwa på min rio 240 liter. Skal bli malwikar, jopbber med innredninga. Det ene røret heter daylight 38w/010 og det andre heter warmwhite 38w/030. Hvordan bør disse rørene plasserers? Eller spiller det liten rolle?
Det spiller liten rolle hvordan de plasseres så lenge det ikke er den store planteveksten en skal ivareta.
Men jeg vil anta at du kommer til å mislike det røret med bare 3000K, warmwhite. Det er ikke det jeg definerer som ett egnet malawirør
I akvarie uten planter er ikke lyset av størst betydning. Malawiciklider kan vise bedre farger og vil føle seg mer vel i en noe dempet belysning.
Mange av dem lever jo under åpen himmel, da burde vel ikke dempet belysning være en faktor!?
akvafil
Mange av dem lever jo under åpen himmel, da burde vel ikke dempet belysning være en faktor!?
For fisk som lever normalt dypt, er det begrenset med lys som trenger ned i dypet. Det er det mange etterligner med å kjøre ett helblått rør sammen med høykelvinsrør, slik saltvannsakvarister oftere gjør.

Med over 800 arter av malawiciklider, er det helt klart mulig å finne fisk som lever naturlig høyt, og dermed i konsentrert lys, og arter som lever såpass dypt at akvarielys vil påvirke fiskene negativt.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap