Hva slags co2-anlegg ??

Har 4 kar: 250 l, 160 l, 125 l og 60 l.
Hva slags co2-"anlegg" bør jeg ha i disse - helst uten at det koster skjorta !!

5 kg flaske(ombygd brannslukker) trykkregulator, magnetventil, tilbakeslagsventil, bobleteller, slange er samme utstyr uansett karstørrelse. Bare reaktor eller diffusor bør tilpasses størrelsen på karet. De større 5kg flaskene lønner seg både på økonomi og bry med å fylle de. Og hvis man har flere kar så spiller det ingen rolle hvilken flaske som brukes hvor.

Jeg har anlegg som er enda enklere. De består bare av flaske, regulator og slange med en tilbakeslagsventil koblet til en passiv glassdiffusor. Bruker de i små kar. Går kontinuerlig 24/7 med litt ok overflatesirkulasjon i karet. Disse billige anleggene har fungert bra og har vært de mest stabile og kan gå i måneder og år uten justering.

Det finnes løsninger med splittere og inline nåleventiler for å drive flere kar fra en flaske og regulator. Aquaessentials har ADA inline nåleventiler og en som heter Rex Rigg i USA selger en masse forskjellige inline ventiler. Jeg har ikke prøvet dette selv, så jeg vet ikke hvor bra det virker. Jeg bruker en ADA inline ventil på et kar, og den fungerer veldig stabilt alene koblet etter originalventilen på en Aquamedic regulator. Spørsmålet er om justering av en ventil vil påvirke den andre så det blir vanskeligere å justere med flere ventiler på samme regulator. Hvis ikke det skjer så burde det virke. Hos meg så sitter magnetventilen etter nåleventilen, men koblingsmessig vil den kunne settes før for å bruke en. ADA nåleventilen må kobles til stiv ADA slange eller med Joint Stick hvis annen type slange. Den har en spesiell hurtigkobling.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap