Innvendig pumpe til 63 l ?

Skal sette opp en reol med to 63 liters kar og lurer på hvilken innvendig pumpe som gjør en bra nok jobb i disse karene.

Det ene karet skal være et spyttekar for malawi og bure ha en pumpe som ikke "spiser" opp yngelen. Det andre er ment som et karrantene kar.

Har også vurdert utvendige pumper, men hvis det finner innvendige som tar unna på like god måte så er dette mest plassbesparende for meg.

Så, finnes det bra nok innvendige eller må jeg ha utvendige ??

Mvh Linka
pumpe
jeg har like stor tank som deg, jeg har en pumpe som fulgte med ett resun akvarium, jeg føler den er litt liten å får ikke med seg så mye som den skulle gjort til tider, og jeg må rense den ofte.
selv har jeg tenkt å se etter en utvendig får å spare plass i akvarie å ha en sterkere pumpe.
Fluval 3+ modifisert med blåsvamp er en grei pumpe..
Herr Angel har lagt ut en tråd som omhandler innvendige filtre fra Fluval.
Pumpen ligger i pris mellom 4-500,-....
Har selv to stk i tilsvarende kar og er godt fornøyd.
plass
men er det ikke bedre med en utvendig pumpe når man har ett akvarie på 63L? de tr ikke så alt for dtor plass nede i det? eller er det bare dumt og bytte ut?
Selv bruker jeg maxi-jet pumper med proflow svamp. Dette å slett siden denne svampen er helt sikker både for reker og annet snåtteri, og siden pumpene finnes i en hel haug med ulike styrker.
En slik svamp tilsvarer fort regna i hue ca 1,2L grov svamp.
Takker for svar. Er ikke veldig glad i de innvendige fluval pumpene. Hadde håpet at dere hadde noen andre forslag til pumper som er bra.

Mvh Linka
kansje maxi jet ph 400 ? hvet ikke om den blir nokk , jeg har 2 maxi jet i min 250 en maxi jet 1200 og en 900
Linka
Takker for svar. Er ikke veldig glad i de innvendige fluval pumpene. Hadde håpet at dere hadde noen andre forslag til pumper som er bra. Mvh Linka
Da er det jo bare å se på innlegget jeg skreiv
Sorry Frank. Blingset litt på den.
Hvor får man tak i svampen ?? Kjøper man den i løsvekt eller er det en ferdig svamp.

Mvh Linka
Hvis du setter in feks. AS Maxi-Jet PH400 med en påmontert JBL Proflow svamp så har du en genial løsning til et innvendig filter.
Man kan og gå for vanlig blåsvamp som finnes i grov, fin og forskjellige størrelser samt "løs vekt".
Disse eksemplene er hentet fra WebZoo, det er godt mulig det finnes billiger/bedre butikker der ute.
Har selv en Maxi-Jet400 med fin blåsvamp i et 60 liter og syntes ikke det er for mye strøm.
Mvh Asle
Så flott. Takker for svar av dere alle.
Da skal jeg gå for denne type filter i 63 l karene. Den så ypperlig ut for yngel.

Mvh Linka
Jepp.. Både yngel og reke sikker!
Filterløsning det er lett å bli glad i! Og heller ikke spesielt dyrt..
Mvh Asle
Jepp, var ikke spessiellt dyr nei. Skal kjøpe og prøve ut.
Vil det opparbeide seg nok bakterier i filteret ??

Mvh Linka
Ja, hvis du velger Proflow svampen som tilsvarer 1,2L grov svamo som Frank skreiv så er jo det veeeldig mye filtermasse i forholt til alle andre innvendige filtere. I min egen tråd har jeg skrevet litt om hvordan jeg har løst det med svamp og pumpe i et 180 liters kar. Ulempen med den løsningen jeg har valgt der er at en mister en del plass i karet, men samtidig har jeg ca 16 liter filtermasse der. Det er ganske mye mere enn noe utvendig filter kan skilte med.
Jeg har og to Proflow svamper som jeg ikke bruker akkurat nå, hadde de i et kar med noen Panaquer som dr#"t tre som om de skulle ha betalt for det og da hadde disse en tendens til gå litt tett etter et par uker, men riktignok med Mazi-Jet1200 pumpe. Da drar den seg jo tett litt oftere..
Mvh Asle
Oki. Da tester jeg det du har satt opp.
Er egentlig ikke glad i Fluval innvendig så alternative pumper er kjekt.

Mvh Linka
Det fungerer ihvertfall mye bedre enn alle jeg har prøv, selv om jeg ikke har prøvd Fluval (Jeg ga opp andre løsninger etter å ha sett hvor greit dette kunne gjøres), og mye mere svamp per filter!
Men: Skyt meg helst ikke om du ikke blir fornøyd..
Er forøvrig en del andre tråder om denne type filter her inne og..
Mvh Asle
Kan man ikke gjøre disse proflow svampene enda mer effektive ved å kle dem i grovfilter? Det blir jo store greier, da men... Bak en haug med planter, så har det vel ikke så mye å bety?
Hehe.. skyter ingen. Det koster ikke mye og prøve.

Mvh Linka
Man kan selvfølgelig gjøre det. Noe av det jeg tenkte på som fordel med Proflow svampen er at da blir det litt mere"hendig".
Men ikke noe i veien for å ha på masse svamp, hadde jeg gjort det når jeg hadde så mye tre-B#&sj som skulle filtreres så hadde det jo helt klart ikke gått tett så fort. Jeg føler vel egentlig at det bare er fantasien/plassen som setter grensene når det gjelder filter med svamp..
Mvh Asle
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap