UV-filter. Hvor mange watt?

Hei!

Kjøpte meg brukt akvarium i helgen, og der fulgte det med UV-filter. Det var en Vecton 8w. Jeg søkte litt på nett og fant ut at Vecton 8w passet til kar opptil 240liter.
Karet jeg kjøpte var et på 450 liter.
Det er koblet til en egen pumpe og den er svak så jeg tror ikke det er noe problem at vannet går for fort forbi uv-strålene. Tror det skulle være max 680 l/t for å ha effekt.

Det jeg lurer på er om det i hele tatt er noen vits å sette opp dette i mitt kar.
Blir det bare mindre effekt, eller blir det ingen effekt i det hele tatt.



Noen som har peiling eller erfaringer?



Det vil alltid være effekt, da de mikroorganismene som passerer vil få dosen sin med giftige UV-C stråler selv om det var ett kar på 5000L.
Grunnen til at det er oppgitt ett vist antall liter sterilisatoren er beregnet for, er rett å slett siden en svak sterilisator har lite vanngjennomstrømming og motsatt.
Den du har fungerer optimalt på ca 200L\t, og det vil da ta minst 2,15t rent matematisk å sirkulere alt vannet. Faktum er at det tar minst 10 ganger så lang tid, før alt vannet er passert. Noe passerer ofte, noe ikke fullt så ofte

Så om du har ett enormt problem med svevealger eller infusorier, vil du kanskje ikke ha tilstrekkelig effekt.
Dersom denne kjøres bare sånn just in case, da er den etter min mening tilstrekkelig til karet ditt
Husk at UV-C vil påvirke det meste av medisiner og en del av næringselementene i plantenæring. Jeg er derfor ikke helt tilhenger av disse
Skal jeg selv kjøre en slik noen gang, bare får å få ut mikroorganismer i vannet, vil det bli kjørt en kraftig sak med stor flow, kun på natten (tilsetter plantenæring hver morgen, denne er brukt opp til kvelden og ødelegges da naturlig nok ikke)
Takk igjen Frank!
Da prøver jeg å sette det opp, og se om det har noen effekt. Vil vel vise seg om vannet blir klarere eller ikke.
Det er et malawikar, så jeg tilsetter ikke noe for de få vallisineriane som står der.
Vil dette påvirke temperatur i noen grad? Eller blir karet for stort til at dette merkes.
Nja, tempen vil kanskje gå opp med 0,02 grader eller så Er ikke det store varmeutbyttet av 8W fordelt på 450L vann.
Frank Angell
Nja, tempen vil kanskje gå opp med 0,02 grader eller så ;) Er ikke det store varmeutbyttet av 8W fordelt på 450L vann.


Hehe.. 0,02 grader får gå. Får satse på at de store svingningene ikke påvirker fiskenes helse

Takk igjen!
knutiano
[QUOTE=Frank Angell]Nja, tempen vil kanskje gå opp med 0,02 grader eller så ;) Er ikke det store varmeutbyttet av 8W fordelt på 450L vann.


Hehe.. 0,02 grader får gå. Får satse på at de store svingningene ikke påvirker fiskenes helse

Takk igjen!
Får vel bare satse på det, ja
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap