Utvendig/innvendig filter eller satse på DIY?

Etter å ha tenkt litt, ble jeg faktisk usikker på hva slags filter jeg skal bruke mine penger på. Et vanlig filter blir jo dyrere enn DIY, spesielt hvis jeg skal satse på utvendig. Jeg mener at nå som jeg har fått nytt kar uten noe vann i at jeg kanskje skal prøve ut Bjarnes idé. Til dere som har prøvd den, er den effektiv? så effektiv at det er bedre enn å kjøpe?

Frister å kjøpe blåfiltermatte på 50 x 50 x 10. Det burde vel være nok? Tenkte å bruke det gamle filteret som går 900l/t som powerhead (uten noe inni da)
Bjerne har mange gode ideer... Er det hjørnefilteret du tenker på?
Dette er jo en meget velutprøvd filterløsning i butikk-kar, og fungerer der sånn passe.

Hvor stort er karet du skal sette dette opp i? Litt mer info, er neppe å forakte før en gir ett fornuftig svar
Karet mitt er på 160 L. Tenkte å bruke mitt gamle Ferplast filter som powerhead (går 900l/t). Skal selvfølgelig bruke dette uten å ha noe inni, kanskje bioballer men det er vel bare det. Hvor stor matte skal jeg ha? Om jeg kan få et bedre filter til billigere penge så gjør jeg gjerne det.
Ok, da har jeg bestemt meg for det.

Hvilken svampstørrelse er best egentlig? 20 ppi elelr 10 ppi. hva burde jeg ha?
Bichirmon
Hvilken svampstørrelse er best egentlig? 20 ppi elelr 10 ppi. hva burde jeg ha?

Jo grovere, jo mindre bakterier er det plass til. Jo grovere, jo mindre vedlikehold trengs, da det ikke tetter seg så fort.
Jo grovere, jo større partikler slipper gjennom.

Jeg hadde trolig valgt groveste stort selv, og heller satt litt finere svamp rett på pumpehodet. Ser ikke bort i fra at jeg hadde gjort det hele enkelt, med en proflow svamp rett på pumpehodet. Enkelt, dobbel effekt, og ikke alt for kostbart. En hundrings er ikke allverden i dag, desverre
Frank Angell
Er det hjørnefilteret du tenker på? Dette er jo en meget velutprøvd filterløsning i butikk-kar, og fungerer der sånn passe.


Jeg har fremdeles ikke tatt noen endelig bestemmelse for filterløsning i mine nye og uinnredede 3 x 98 litere i reol.

Jeg leter etter gamle tråder som omhandler hjørnefilter med svamp-matte og glasslister, og fant denne.
Ble litt nervøs når jeg leste dette om den typen filter, "fungerer sånn passe" ?
Hva betyr det? Er ikke hjørnefilter av en diger matte blåsvamp et flott filter....? Det er jo veldig mange proffer som bruker det?
mona o
Ble litt nervøs når jeg leste dette om den typen filter, "fungerer sånn passe" :-)? Hva betyr det? Er ikke hjørnefilter av en diger matte blåsvamp et flott filter....? Det er jo veldig mange proffer som bruker det?

Vel, etter min mening er det begrenset plass til bakteriene som er kluet.
Fjernet derfor denne løsningen fra reolen min, når jeg kjøpte den.
Svampene var ca 40*20*3cm, og gir da en overflate på ca 10m2 med grov svamp.
Med filtrene jeg foretrekker til karene i reolen, kjører jeg med "bare" 90 ganger så stor overflate til bakteriene I tillegg er det etter min mening ikke alt for vakkert med en svær svamp i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap