Eheim 2224 og 2026

Plussmedlem
Vurderer å kjøpe to nye utvendige filtre.
Det blir til 80 l og 190 l.
Valget burde bli 2224 Pro I til 80 l, og 2026 Pro II til 190 l.
Det hadde vært en fordel med like filtre (reservedeler etc.), men jeg antar at 2026 blir litt i det drøyeste laget til 80 l? Noen som har erfaring?
Pro II er vel kanskje også en nyere serie med bedre løsninger?

Tetratec er også en mulighet, men jeg er ikke imponert over reservedelslista til Tetra... Finner ikke ekstra O-ringer etc.
Plussmedlem
Jeg har nå funnet ut at det ikke er problemer å skaffe O-ringer etc, selv om disse ikke er nevnt med noe artikkelnummer i bruksanvisningen.
Men valget blir nok allikevel 2026 til 190 literen.
Er usikker med hensyn på 80 literen. Tetratec EX700, eller Eheim 2224, event. 2026.
Både 2026 og 2224 har ett ganske likt volum for den viktige filtermassen, som bidrar til de gode vannverdiene.
Forskjellen ligger mest i at 2026 har en markant sterkere motor, og en del finesser som ikke 2224 har.

Jeg ville helt klart gått for eheim i begge karene om pengene strakk til. Om du er av den typen menneske som liker at ting fungerer uten masse hodebry og plunder, ville jeg faktisk valgt 2026 til begge karene. Den er justerbar, så det er ingen som blåser bort av den grunn

For å si det rett ut, så har jeg testa ut ett par andre merker enn Eheim de siste månedene, men jeg ser slett ikke bort i fra at disse to blir stampa, og erstattet med Eheim. Ikke fordi jeg har den sittende kroppsdel full av gryn, men fordi jeg ikke kan fordra mange av de halvdårlige løsningene til konkurrentene
Tja... hva skal man råde deg til da?
Ang. hva som blir overkill og ikke i 80-literen, så kommer jo dette helt an på hva du har tenkt å ha i dette karet. Er det snakk om f.eks corydoras, kan det jo fort bli for kraftig - men skal du holde hypancistrus zebra, kan det jo nesten ikke bli for mye.....

Selv ville jeg nok valgt eheimen om penger ikke var et spørsmål. Der har man en sikkerhet for at delene fortsetter å være tilgjengelige år etter år.
Har et par gamle eheimfiltre i hus, som med et par nye reservedeler går som ei klokke

Jeg har TetraTec (1200) i hus selv, og synes dette er flotte og stillegående filter også- så uansett hva du velger er det et godt valg. TetraTec kan med fordel modifiseres litt med litt Efisubstrat eller liknende.

Plussmedlem
Takk for det.
Ja, jeg vil gjerne at ting fungerer som forventet, og dermed gir meg lite hodebry. Hehe...sikkert ikke den eneste

Har EX 1200 og er fornøyd med denne.Skal bytte "filterinnmat", ellers så er den bra.

Prismessig er det ikke store forskjellen på EX 700 og 2224, så lenge jeg hadde planer om å bytte filtermedie i EX700 hvis det hadde blitt denne.
Videre...hvis man skal kjøpe 2224, så er det jo ikke så mange hundrelappene opp til 2026

Akkurat nå er det ynglende cory'er i 80 literen, men de skal sannsynligvis over i 60 liter. Deretter blir det L-maller, ja.
Frank Angell
For å si det rett ut, så har jeg testa ut ett par andre merker enn Eheim de siste månedene, men jeg ser slett ikke bort i fra at disse to blir stampa, og erstattet med Eheim. Ikke fordi jeg har den sittende kroppsdel full av gryn, men fordi jeg ikke kan fordra mange av de halvdårlige løsningene til konkurrentene ;)


Du har nr mitt
Plussmedlem
Frank Angell
..., ville jeg faktisk valgt 2026 til begge karene. ..


Ja, da har jeg handlet to stykk på Dyrego. Fikk samme pris som Webzoo, så det var jo kjekt.
Da håper jeg at jeg ikke får hodebry og at jeg blir fornøyd med Eheim, Frank
Loomis
Da håper jeg at jeg ikke får hodebry og at jeg blir fornøyd med Eheim, Frank ;)
Om du ikke blir fornøyd, er du mer kravstor enn meg - og despen døtte, det er det få som er :p
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap