co2 flaske opplegg

Jeg har nå prøvd sats metoden for å få co2 til karet mitt. dette syntes jeg var noe ordentlig tungvint, og sølete greier. Så nå har jeg fått tak i et 6kg co2 brannslukker apparat fra Noha. Men det har bare en kran. Jeg må ha en magnetventil, og dyse for dette også. Er det noen som vet om et bra og billig system for dette? Kan man lage noe selv tro? Har hørt man kan få tak i magnetventil på Biltema. Men hva med dysa? Finnes det noe petter smart løsninger?
Vil denne regulatoren fungere med et co2 apparat?
((Biltema) Reduksjonsventiler (17-4578)
For regulering av strømming av beskyttelsesgass for TIG- og MIG/MAG-sveiser).
Den tåler jo fint trykket. Men hva gir den av co2 ut? Kan man strupen den skikkelig nok? Det blir i hvertfall mye billigere, enn de jeg har sett til nå, når det gjelder regulatorer laget for formålet. Så blir det da å sette en magnet ventil på dette igjen. Styrt over et ur. Er det noen som har brukt slikt/lignende?
Du må ha en regulator med nåleventil.
Ok, nei den har kansje ikke noe nål dyse denne her. Enkelte motorer(RC) har jo nåldyse i forgasseren. Kansje det kan mekkes til noe. Men det må jo ikke bli for mye plunder for å få det til heller.
Hehe, kansje jeg skal ribbe de gamle modellene mine for forgassere:P
Nei, bruk de hundrelappene som det koster så vet du at det fungerer, det er pengene vel verd.
Jo du sier noe der. Det er vel det enkleste det. Får tråle litt rundt, og se etter om det finnes noe på tilbud. Det er store prisforskjeller rundt ser jeg. Var en tur på Akvarie magasinet, der kostet det jo skjorta. Helt meningsløst.
Det er veldig viktig at en akvarieregulator går stabilt og ikke vandrer i bobletakt og arbeidstrykk. Det er veldig små mengder gass det er snakk om. Jeg har lagt merke til at det er vanligere i USA å bygge egne regulatorer for akvarier fra co2 trykkregulatorer til øltapping o.l med ettermontering av nåleventiler på disse. Det er ikke pga pris men skal være en oppgradering fra standard akvarieutgavene. Særlig kvaliteten på nåleventilene. Hvis du søker på APC på bruker "Rex Rigg" så vil du finne masse. Vær obs på andre standarder i USA.

På regulatorer som er vanlige her som Aquamedic og JBL så er nåleventilen integrert i regulatoren. Inline ventiler kan moteres på slangen etter denne hvis man vil. Disse regulatorene er såpass billige at jeg tror det er lite å spare prismessig på a bruke andre regulatorer med ettermonterte nåleventiler. Jeg har en med ettermontert ADA inline nåleventil pga vandring med den innebygde på ett akvarie. Det er mulig det er kombinasjonen med høy bobletakt, reaktor og en magnetventil som slår ut og inn som forårsaker det. På 240l karet er vandringen så lav at det ikke er noe problem, og på de små karene med lav bobletakt, glassdiffusor og co24/7 er samme nåleventilene fjellstø. Bilder regulator med innebygd nåleventil og "nåla" i denne tatt ut. Den er ganske butt.
Samme type regulator med inline nåleventil montert på slangen. Den originale ventilen er bare skrudd mye opp.
Se her du, topp info dette. Her var det godt forklart også. Jeg tenkte litt på om det kansje fantes noe ventil typer i kjeramisk utgave. Kjeramiske deler brukes jo i blandebatterier. Det er jo ganske så presist, og tettende. Men om det vil funke, kunne brukes i denne sammenheng vet jeg ikke. Skal søke litt på dette her. Sikkert mye av forskjellig kvalitet ute å går ja. Takk for tipset.
Den nåleventilen der koster en drøy hundrings uten ADA stickeren på hos Aquaessentials Den trenger enten ADA type stiv slange(som passer ok på skrudde nipler som på magnetventilen og regulatoren, ikke med vanlig bare dyttet innpå type som på bobletellere tilbakeslagsventiler o.l) eller såkalte Joint Sticks hvis den skal kobles til vanlig slange. Den har en spesiell hurtigkobling. De har også Y-forgrener og stengekraner for å koble flere nåleventiler til en regulator. Det har jeg ikke testet selv.
Kjetil L
Den nåleventilen der koster en drøy hundrings uten ADA stickeren på hos [URLBLOCK1] Den trenger enten ADA type stiv slange(som passer ok på skrudde nipler som på magnetventilen og regulatoren, ikke med vanlig bare dyttet innpå type som på bobletellere tilbakeslagsventiler o.l) eller såkalte Joint Sticks hvis den skal kobles til vanlig slange. Den har en spesiell hurtigkobling. De har også Y-forgrener og stengekraner for å koble flere nåleventiler til en regulator. Det har jeg ikke testet selv.


Den nåleventilen? Hvilken mener du? Jeg kom bare inn på en forside til aquaessentials. Men jeg fant en del ting der ang co2. Det så jo ganske bra ut.
Hva magnetventil og regulator/nålventil anbefaler du?
Den lille svarte på siste bilde. Den ligger under co2 tilbehør/diverse tror jeg. Den vil nok fungere med en regulator uten nåleventil hvis regulatoren gir jevnt 1-2 bar ut og er beregnet for co2. Mine regulatorer er alle av typen Aquamedic. De trenger normalt ikke noen ekstra nåleventil.
Ok, ja da skal vi se etter hvert, om vi får fart på sakene. Flaska står jo klar her den. Full av co2.
Forgasser. nålventil
Skal du ha en nålventil av høy kvalitet, så bruk en forgasser for modell motorer(som nevnt tidligere). Jeg har nå, modifisert en forgaser fra en OS motor. Den er utført med en langt høyere presisjon, enn den nåleventilen jeg har på utstyret, beregnet for CO2 formålet. Dette er noe som jeg også har brukt på Robart retracts(trykkluft, pneumatisk opptrekkbart understell), for å justere hastigheten på det(fuel regulator fra en micro COX motor). Sett nålventilen etter den som sitter på flaske regulatoren, så har du en enda mere nøyaktig og presis kontroll. Om man får kjøpt løse forgassere, vet jeg ikke. Jeg hadde en liggende her. Men det krever at du har litt "spesial" verktøy. Den nålventilen som satt på regulatoren, var ikke så nøyaktig.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap