sprekk på yttersiden av karet i hjørnene...

hei jeg har under flytting av ett 200l kar vært uheldig å fått en liten sprekk på 2 av hjørnene..den ene er i nærheten av skjøten ..karet lekker ikke men vil gjerne få gjort noe med dette før det eventuelt skjer noe..det jeg lurer på er om jeg kan bruke en gummilist rundt hele karet og bruke silikon til å tette.holder dette tro??karet står nede i ett hjemlaget skap som det er list rundt..eller er det noen som har noen gode råd??
har du bilde av sprekken?
nei.det har jeg ikke..prøvde å ta bilde men det ble så utydelig..
Er det sprekk i selve glasset, eller er det snakk om fugene?

Har du vann/fisk i karet nå?
hei.det er glasset. si at du skal ha karet ned i en ramme og så bommet vi på kanten og da ble det liten sprekk opp til skjøten..det andre skalet av hjørnet..ja jeg har fisk oppi...
Vet ikke om jeg skjønner forklaringen din riktig. Men går det en liten sprekk fra kanten av et av glassene som liksom stopper litt innpå glasset? Det er et litt leit problem. For det er stor sjans for at sprekken da fortsetter med tiden uansett om du limer på ting, og du kan ikke forutse hvilken vei den tar. Rett over, siksak eller i svinger hvor som helst.
Lekkasje kan oppstå, og selv om det høres litt rart ut er det ikke teknisk mulig uten spesialkompetanse å stoppe sprekkdannelsen.
En slik sprekk kan også forbli uforandret og tett i årervis hvis karet står stabilt nok. En liten avskalling i det andre hjørnet er av mindre betydning.
Men min helt personlige mening:
Jeg ville aldri fyllt vann i et kar med begynnende sprekk i.
Kan vanskelig gi noe rep. råd her.
Konsekvensene er potensielt store når du har en skade i glasset. Kan være ubetydelige, kan være enorme. Tror det er vanskelig for noen her og gi deg sikre råd. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en telefon til en glassmester og forhørt meg der... Jeg ville sterkt vurdert mulighetene for å tømme akvariet inntil situasjonen er avklart.
Kan du forsøke å lage en tegning som viser sprekken, og retningen på den?
All skade på glasset, vil svekke dette, og er da svært skummelt å fortsette å bruke.
Jeg hadde garantert enten dumpet karet, eller byttet glasset, om det var mitt.
Har ikke verken tid eller råd til å moppe opp så store mengder vann
har nå sjekket litt rundt dette..faren kan jo være som jeg har forstått fra dere at jeg kan få en overaskelse...tror jeg kjøper meg ett nytt...litt synd ..
Tror det er veldig lurt hvis du ikke har førstehånds kunnskap til rep. av slike skader.
Du finner mange brukbare akvarier til salgs både her, på nettakvariet (hvis det er lov å si det) og på Finn.no
Det gamle syns jeg godt du kan legge ut for salg, når du bare opplyser hva slags skade det har. Det er alltids noen som kan, eller tror de kan fikse det, og det er mange som kan bruke et kar på et sted hvor det ikke er farlig om det lekker litt.
Skal du på en liten shoppingtur Larvik- Fredrikshavn før jul kan du få en helt ny Aquastabil Effect-line kar og lysskjerm for en rimelig penge. Har ikke priser for 200 liter, men fikk følgende priser for en 325 l i Ålborg for en uke siden, i DKK

Akvarium 1449,-
heldekk. lysskjerm 1199,-
Bord m. dører 1598,-
hei..var i dag på maxizoo og kjøpte meg ett nytt akvarium på 240l..takker for alle svar jeg fikk..jeg tok ingen sjanse på hva som kunne skje...hadde kanskje blitt mye å tørke opp..
Kan være smart å skjære av siliconen på det gamle karet, så har du dekkglass, eller glass til skillevegger, o.l. i reserve hvis det skulle oppstå behov.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap