Stillegående luftpumpe?

Finnes det overhodet noen luftpumpe som ikke bråker, og som man slipper å høre bråket fra?

Tja, det letteste svaret er "nei".

Noe sus vil det alltid være, jeg har hatt endel ulike merker og ingen er helt stille.
Hvilken er den mest stillegående dere evt har hatt da?

Har en Rena Air 300 gående, den er ikke så ille synes jeg.
Den har svære gummiknotter den står på, tror det hjelper endel.

Har ikke Fjank testet endel luftpumper?
Av de merkene jeg har testet, er Eheim uten sammenligning mest stillegående.
Den nye serien fra Tetra er ikke helt på trynet den heller.

Skal få testet ut Elite i løpet av uka, den høres ikke helt stillegående ut så langt, men har ikke kommet så langt at jeg kan trekke en konklusjon

Når det gjelder eheim sine, er det meget lite mekanisk lyd fra disse, men noe "belg-lyd" vil det alltid være fra membranbasserte pumper - enten en liker det eller ikke

De dyrere kraftpumpene som er bassert på en helt annen måte å pumpe lufta på, er mer stille, men koster gjerne en del lapper, og gir en luftmengde som er tilstrekkelig til ett større akvarierom.
Det er vel ikke alle som har behov for en del tusen liter i timen
Da tror jeg at jeg må se og få bestilt meg en Eheim
Jeg hadde en gang en luftpumpe i metall(tung sak). Husker ikke fabrikatet(Rolls Royce kansje), den var helt lydløs. Den kostet ganske bra og. Synd, men jeg ga den bort. Om det lages slikt i plastalderen i dag vet jeg ikke. Når man har ting, så trenger man det ikke. Men med en gang det er borte, så trenger man det. Merkelig
Jeg har en haug med luftpumper, alle innkjøpt i min jakt på "den mest stillegående luftpumpa av dem alle". Jeg hater dure-lyder! Har vært innom en del produsenter/merker av luftpumper...

Min erfaring er at Eheim er lydløse til å begynne med. Helt stille. Men så, etter omkring et års nesten kontinuerlig drift, begynner de å dure og man blir plutselig oppmerksom på at de er der. Duringen tiltar jo eldre pumpa blir. Jeg hater den durende lyden så intenst, at jeg har kastet noen Eheim luftpumper i sinne og irritasjon

Nå har jeg kjøpt noen [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1427&HKatID=]Schego luftpumper[/URL], og de virker veldig lovende så langt. Veldig stillegående! Men jeg har ikke hatt dem mer enn noen måneder, så vi får se hvordan de er når de har vært i drift ett års tid. Men som sagt; foreløbig er det helst disse jeg bruker siden de er stillest, ettersom Eheim'ene mine alle er innkjøpt for over ett år siden og har begynt å dure.

PS!
Joda, jeg har en viss anelse om at det sannsynligvis bare er å bytte den gummi-membranen inni pumpehuset.... det er antageligvis materialtretthet, gummien blir morken etterhvert og da begynner pumpen å lage lyder. Men jeg har ti tommeltotter og ingen ork til å sitte og skru på sånt!
Man kan sikkert finne dele-nummeret for denne reservedelen på EheimParts.com og deretter enkelt bestille den fra en nettbutikk her hjemme ved å oppgi delenr. (men det har ikke jeg giddet...)
Har nå funnet en butikk hvor de har eheim luftpumper, men er usikker på hvilken jeg skal velge?Har ett 160 liters akvarium, og har bare tenkt til å bruke den så du kan se noen få bobler, holder det da med å kjøpe den minste?
Ok er helt ukjent med luftpumper enda så jeg var litt usikker.
Den er da alvtså sterk nok til å blåse bobler ut selv om den er liten?
Jo mindre luft, jo svakere mottrykksegenskaper er en gylden regel.
Dvs at en liten pumpe skjelden kan presse ut noe særlig med luft på dypere vann.
Har ikke testa ut den minste eheimen, så jeg vet ikke hvor sterk svak den er på denne fronten.

Selv foretrekker jeg kraftigere pumper, når disse er justerbare. En har da litt å gå på om en trenger mer gjennomlufting, f.eks ved temperaturkur mot hvitprikk.
I tillegg kan en stjele litt luft, om en må sysle med artemiaklekking eller lignende.
Jeg syntes de relativt få kronene mellom de ulike modellene er såpass beskjedne, at jeg selv ville valgt 400-modellen Men det er nå meg det :p
Bruker den minste luftpumpa fra eheim i min 180 liter, og den har ingen problemer med å pumpe ut luft selv om utblåset står helt i bunn. Jeg bruker den bare på natt for å lufte ut co2. Oppskrudd på maks så synes jeg den er perfekt til mitt bruk, men til ekstra lufting i forbindelse med sykdomsbehandling ville jeg valgt en større pumpe.
Nå har jeg da kjøpt den eheim sin, men det bråka noe inni H''''E....hva har jeg gjort feil her?
Hehe ingen ting, jeg også har en slik fra eheim og en annen fra tetratec og jeg syns begge bråker like mye. Men er sikkert for at du ikke er vant til den hehe. Jeg legger ikke lenger merke til dem nå. ellers fikk jeg et lite tips av Alf stalsberg(kjent mann innenfor ciklider) å legge en liten skumgummi bit på begge siden av membraen, men ikke så mye at den ikke fikk bevegd seg. Om det funker skal jeg ikke si noe på ennå, for har ikke prøvd det ennå.
Men så mange desibel som denne bråker! Må jo være feil?! vet ikke hvor mange desibel det er, men det er såpass mye at jeg ALDRI i livet hadde orket å være i samme rom mere enn maks 1 minutt av gangen.
hehe du sier noe der, holdt på å gå på veggen i begynnelsen jeg også, men har blitt vant til de. Men kan jo være at mebranen i pumpa de er hard, grunnet at den har ligget mange år i butikken, uten at jeg vet noe om det. Men om Eheim er blant de beste samt tetratec, så lurer jeg fælt på hvor mye andre merker bråker hehe.

Bråket kommer også av at pumpa oppererer på 50hz, noe alle pumper gjør...om jeg ikke husker feil.
Herregud, hadde aldri i min villeste fantasi trodd at det bråket så jævlig!
Kan jo bli psykopat om denne skal gå i stua!
Og må evt ha full gass på voumet på tv`n om man skal høre noe som helst.....
Den skal ikke bråke så mye at det blir ubehagelig, nei, selv om den durer litt. Sjekk at ikke noe ligger inntill pumpa og vibrerer, eventuelt om luftslangen og ledning ligger inntil noe og lager lyd. Jeg har kjøpt en pakke ti-kroners svamper til dette og dytter dem imellom der det kan være fare for at noe blir liggende å vibrere. Pumpa står også på en slik svamp. Hvis du har utelukket alt dette og det fremdeles er leven så må det nesten være feil på den.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap