Varmekolbe, akvastabil, sterk nok?

Mamma var i byen i går og skulle kjøpe en varmekolbe til 300 literen min. Hun kom hjem med en 150w varmekolbe fra akvastabil. Jeg kunne ikke finne noe mer info enn dette på pakningen. Kolben var bare 15-20cm lang, så jeg lurer virkelig på om denne kolben er sterk nok til akvariet.
Håper noen kan hjelpe meg!
Jeg har en 200W i mitt Juwel 240l som fulgte med akvariet, så syns dette var lite. Men kan hende jeg tar feil
Det er noe med merker også forstår du, men dennne var så liten det var det som fikk meg til å lure. Før hadde jeg jo 300w
bjørn 300l
Det er noe med merker også forstår du, men dennne var så liten det var det som fikk meg til å lure. Før hadde jeg jo 300w


Jo det er no så, men 150w er jo 150w, har ikke noe å si om den er fra Jäger eller Jüwel så lenge den leverer den varmen som står oppført.
Hvor mye tilført varme du trenger er avhengig av mange faktorer, dekkglass eller ikke dekkglass, hvor sterkt lys du har, forholdet mellom romtemperatur og vanntemperatur osv. jeg ville nok gått for en så stor kolbe som mulig med tanke på bruk i andre akvarier senere, isteden for en som er i minste laget. I mitt eget akvarie ligger temperaturen på mellom 30 og 31 grader bare på grunn av varmen fra lysarmaturene, pumper osv.
Kjører selv med en 125W kolbe i 375litern nå, og den holder fint tempen på rett nivå Er riktignok koblet inn hele natta, men tempen faller ikke mer enn 0,7`C i forhold til dagen av den grunn.
Så jeg ser ikke det store problemet med 150W på 300L vann, med mindre du skal ha svært mange grader over romtempen rundt karet.
Akvariet står på rommet mitt, så det er ganske kalt på rommet da. så jeg tror jeg prøver den.
Mener det skal stå på selve kolben, hvilken mengde vann den er beregnet til...
Det var det som var dårlig med denne, stod omtrent ikke noe info, bare ting du skulle passe på å ikke gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap