Hvordan bore hull

Kveldens blondinespørsmål, før jeg hopper til sengs: hvordan får jeg boret hull i et aluminiumsarmatur? Hva slags utstyr bruker man for å få til det? Jeg skal feste et nytt lysrørfeste i et gammelt Aquastabilarmatur.
Inaktiv bruker
en drill og ett bor som man kan drille i aluminium med
stikk innom en jernvare handel + 3 blondiner*ler*
Er ikke noe heksekunst å borre i aluminium Som Molle sier, bor og drill er alt som trengs.
Evt gjør en det enkelt, og bruker selvborrende skruver. Altså skruver som både borrer og fester i en operasjon
Jeg har drill, men er det egne bor som borer i aluminium?
Dyrehagen
Jeg har drill, men er det egne bor som borer i aluminium?
Vanlige stål-bor er det en bruker.
Kan ofte være en fordel å merke der en skal borre med å lage ett fysisk merke i metallet med en dorr eller lignende (kjører er vel uttrykket som brukes av proffene). Dette for å unngå at borret sklir, med skjev hullplassering som resultat
Å bore i aliminium, er like "lett" som å bore i treværk-ingen heksekunst det.
Frank Angell
Vanlige stål-bor er det en bruker.

Visste ikke at det eksisterte en gang, jeg. Men jeg vet ihvertfall hvordan en drill fungerer
bor
Bruk vanlig bor for stål....Men, egentlig så er jo dette aluminium. Og da noe annet enn stål. Det lages faktisk bor for andre type metaller, så som kobber/aluminium og lignende(bor med slakere stigning på skjæret) Men det er noe som vanligvis ikke selges i vanlige verktøy foretninger. Men mere beregnet på industri. Det som kan skje når man borer med stålbor i aluminium, er at boret hogger/lugger(setter seg fast), og dermed knekker. Det er fordi boret drar seg ned i metallet, fortere enn det det skal, i forhold til diameter/hastighet og stigning på skjæret. Et bor med slakere stigning, vil ikke gjøre dette. Et lurt triks man kan gjøre ved å bore i aluminium/kobber osv, med stål bor, er å bruke olje/verktøykasse på boks(skjære/kjøle veske) på boret. Da er du mindre utsatt for at boret hogger/knekker. Boret tar/virker også mye bedre da. Og du skåner boret. Men bor er jo ikke så dyrt i dag, så det store tapet blir det vel neppe. Men har du bare ett bor, så er jo løpet kjørt.
Bruk et helt vanlig stål-bor du. Det er jo ikke så tykt gods du skal borre i, så det er bare å ta det litt forsiktig. Bare sørg for at armaturen du skal borre i står stødig. Få en til å holde for deg og bruk begge hender på boremaskinen så går dette smellende fint
Bruke olje for å borre i aluminium er litt overkill synes jeg da, stål ja, men aluminium nei. Har aldri hatt problemer...

Ronny Olsen
Bruke olje for å borre i aluminium er litt overkill synes jeg da, stål ja, men aluminium nei. Har aldri hatt problemer...
Da er det minst to av oss
Har borret en del i alu, og har tilgode å ødelegge verktøy eller annet, enten det er hull på 0,5mm eller 30mm
Hvor stort hull skal du lage?
Små, på noen mm, er helt uproblematiske med et vanlig bor - dog ikke trebor...
Større diametere kan være mer utfordrende, og det kan være lurt og forborre med et mindre bor på en 2-3 mm.
Presisjon er viktig, og støtt underlag. Det er vanskelig å gjøre det på ny om det blir feil...
Det blir ikke mer enn noen mm. Skal bare skru fast fester til lysrør. Eneste alternativet jeg har til trebor er bor til å bore i betong. Duger det?
Absolutt ikke!
Et mur-bor har så å si ikke noen egg, det borrer ved anslag med en slagdrill.
En metall-bor skjærer seg inn i metallet.

Du MÅ ha et bor beregnet for metall. Et slikt bor kan godt brukes på tre, men ikke på mur.
Så vet jeg det Er litt blond når det gjelder verktøy, selv om jeg er relativt praktisk når det kommer til å bruke det Lekte elektriker i går og i forgårs (ikke mer avansert enn å skru opp noen lamper), men greide jammen å få to skikkelige karameller mens jeg holdt på med den første lampa. Der er jeg litt guttete: bare feiginger skrur av sikringen

Takk, takk, gutter
Dyrehagen
Lekte elektriker i går og i forgårs (ikke mer avansert enn å skru opp noen lamper), men greide jammen å få to skikkelige karameller mens jeg holdt på med den første lampa. Der er jeg litt guttete: bare feiginger skrur av sikringen ;-)
Litt spenning i hverdagen må en jo ha :p
Ufarlig 220 volt?
Frank Angell
[QUOTE=Dyrehagen]Lekte elektriker i går og i forgårs (ikke mer avansert enn å skru opp noen lamper), men greide jammen å få to skikkelige karameller mens jeg holdt på med den første lampa. Der er jeg litt guttete: bare feiginger skrur av sikringen ;-)
Litt spenning i hverdagen må en jo ha :p

Jeg skal ikke ta noe her!! Men å bagatellisere/ufarliggjøre farene ved å bli utsatt for stømgjennomgang, er ganske så på kanten. Og det av en moderator i tillegg. Strømgjenomgang av 220 volt, kan lett/fort bli dødelig. Og er ikke noe å spøke med!! Det er også en grunn til at jordfeil brytere/varslere er påbudt i dag. Så dette bør du ikke se på som noen tøff,barsk og ufarlig handling Frank Angell. Det blir bare latterlig, og farlig. Kan jeg ellers stole på det du sier? Hva tror du eltilsynet hadde sagt om en slik uttalelse? Og hva med andre mindreårige/ukyndige som ser dette(som ufarlig?)?

Et tips til Dyrehagen, skru ut de sikringene du, hvis du har livet ditt kjært(du blir nemlig, meget liten, i forhold til et 220 volt anlegg). Du vil vel oppleve jul i år, osv?

Eller hva mener de ansvarlige for dette nettstedet om slike uttlalser? Er det greit å omgåes(få støt av) 220 volt? Er det ufarlig???

Ved uhell/feil kan man få støt, greit. Men man bør ikke se på det som noe tøfft. Og når man jobber med slike anlegg, så skal det være spenningsløst.
Tom tank
[QUOTE=Frank Angell][QUOTE=Dyrehagen]Lekte elektriker i går og i forgårs (ikke mer avansert enn å skru opp noen lamper), men greide jammen å få to skikkelige karameller mens jeg holdt på med den første lampa. Der er jeg litt guttete: bare feiginger skrur av sikringen ;-)
Litt spenning i hverdagen må en jo ha :p

Jeg skal ikke ta noe her!! Men å bagatellisere/ufarliggjøre farene ved å bli utsatt for stømgjennomgang, er ganske så på kanten. Og det av en moderator i tillegg. Strømgjenomgang av 220 volt, kan lett/fort bli dødelig. Og er ikke noe å spøke med!! Det er også en grunn til at jordfeil brytere/varslere er påbudt i dag. Så dette bør du ikke se på som noen tøff,barsk og ufarlig handling Frank Angell. Det blir bare latterlig, og farlig. Kan jeg ellers stole på det du sier? Hva tror du eltilsynet hadde sagt om en slik uttalelse? Og hva med andre mindreårige/ukyndige som ser dette(som ufarlig?)?

Et tips til Dyrehagen, skru ut de sikringene du, hvis du har livet ditt kjært(du blir nemlig, meget liten, i forhold til et 220 volt anlegg). Du vil vel oppleve jul i år, osv?

Eller hva mener de ansvarlige for dette nettstedet om slike uttlalser? Er det greit å omgåes(få støt av) 220 volt? Er det ufarlig???

Ved uhell/feil kan man få støt, greit. Men man bør ikke se på det som noe tøfft. Og når man jobber med slike anlegg, så skal det være spenningsløst.



Jeg er da helt enog med tom tank, men må nok rette deg på en ting, er nok ikke spenningen som er farlig når det gjelder strømgjennomgang. Det er nok amperen altså strømen som er farlig.

Jeg jobber som elektriker og var senest på kurs om dette på torsdag. Man kan bli drept av spenninger mye lavere. Dette fordi det er strømmen som bestemmer. Og ut fra ohms lov har spenning, amper og motstand på virkninger for hverandre. formen: U= I x R

I dette kurset jeg var på fikk jeg vite at strøm med en amper på 0.8 A kan drepe en person. Og snur man på formelen så ser man at spenningen ikke må være så høy om man har riktig motstand. Det er også derfor jordfeilbryterne har en utløser strøm i miliamper. Men nå skal de sies at om man ikke har hatt en dyktig elektriker der som faktisk sjekker om at motstanden til jord er bra nok vil ikke disse jordfeilbryerne bryte ut.

Derfor anbefaler jeg alle å ta ut sikringen eller vippe ned automaten, dette er nemlig noe av det første jeg gjør om jeg skal koble noe på jobben.

Kan jo også ta med at blir man utsattt for strømgjennomgang skal man inn til overvåkning i 24 timer på sykehus. Da det kan ta mange timer før det påvirker hjerterytmen din. Har selv en kollega som dette skjedde med etter 18 timer og hadde ikke han ligget på sykehus da hadde ikke han kommet tilbake på jobb.

Så ta ut sikringen.
Thomas Moen
[QUOTE=Tom tank][QUOTE=Frank Angell][QUOTE=Dyrehagen]Lekte elektriker i går og i forgårs (ikke mer avansert enn å skru opp noen lamper), men greide jammen å få to skikkelige karameller mens jeg holdt på med den første lampa. Der er jeg litt guttete: bare feiginger skrur av sikringen ;-)
Litt spenning i hverdagen må en jo ha :p

Jeg skal ikke ta noe her!! Men å bagatellisere/ufarliggjøre farene ved å bli utsatt for stømgjennomgang, er ganske så på kanten. Og det av en moderator i tillegg. Strømgjenomgang av 220 volt, kan lett/fort bli dødelig. Og er ikke noe å spøke med!! Det er også en grunn til at jordfeil brytere/varslere er påbudt i dag. Så dette bør du ikke se på som noen tøff,barsk og ufarlig handling Frank Angell. Det blir bare latterlig, og farlig. Kan jeg ellers stole på det du sier? Hva tror du eltilsynet hadde sagt om en slik uttalelse? Og hva med andre mindreårige/ukyndige som ser dette(som ufarlig?)?

Et tips til Dyrehagen, skru ut de sikringene du, hvis du har livet ditt kjært(du blir nemlig, meget liten, i forhold til et 220 volt anlegg). Du vil vel oppleve jul i år, osv?

Eller hva mener de ansvarlige for dette nettstedet om slike uttlalser? Er det greit å omgåes(få støt av) 220 volt? Er det ufarlig???

Ved uhell/feil kan man få støt, greit. Men man bør ikke se på det som noe tøfft. Og når man jobber med slike anlegg, så skal det være spenningsløst.



Jeg er da helt enog med tom tank, men må nok rette deg på en ting, er nok ikke spenningen som er farlig når det gjelder strømgjennomgang. Det er nok amperen altså strømen som er farlig.

Jeg jobber som elektriker og var senest på kurs om dette på torsdag. Man kan bli drept av spenninger mye lavere. Dette fordi det er strømmen som bestemmer. Og ut fra ohms lov har spenning, amper og motstand på virkninger for hverandre. formen: U= I x R

I dette kurset jeg var på fikk jeg vite at strøm med en amper på 0.8 A kan drepe en person. Og snur man på formelen så ser man at spenningen ikke må være så høy om man har riktig motstand. Det er også derfor jordfeilbryterne har en utløser strøm i miliamper. Men nå skal de sies at om man ikke har hatt en dyktig elektriker der som faktisk sjekker om at motstanden til jord er bra nok vil ikke disse jordfeilbryerne bryte ut.

Derfor anbefaler jeg alle å ta ut sikringen eller vippe ned automaten, dette er nemlig noe av det første jeg gjør om jeg skal koble noe på jobben.

Kan jo også ta med at blir man utsattt for strømgjennomgang skal man inn til overvåkning i 24 timer på sykehus. Da det kan ta mange timer før det påvirker hjerterytmen din. Har selv en kollega som dette skjedde med etter 18 timer og hadde ikke han ligget på sykehus da hadde ikke han kommet tilbake på jobb.

Så ta ut sikringen.


Leser du helt øverst, på innlegget mitt, så står det jo strømgjennomgang? Når du tar på 220V spenningsførende ledere, så vil det automatisk gå en strøm, etter som hvor stor motstand du er/har. Det er sjeldent at et 220 volt elektrisk anlegg bare fører strøm, eller spenning . Jeg pleier alltid å si, spenningsførende anlegg. Så ligger jo (I) ampere i det igjen(etter hva du kobler på). Men selvfølgelig, kan man jo også si strømførnede anlegg. Så ligger (U) spenningen(konstant 220V) i det igjen.

Bra du går på kurs, viktig det. Virkningen av en strøm gjennomgang, kan komme mange år etterpå. Virkningen av det, er helller ikke helt kartlagt. Men kan være allvorlig. Mange har omkommet av det. Senskader kan også forekomme. Så jeg fraråder ukyndige folk å drive med det. Det kan fort bli det siste du gjør. Så farlig er det.

Men å bore et hull, er langt mindre farlig da Bare ikke hold fingeren bak, når man gjør det, det skal visst være vondt (Det var bare ment som en fleip, så ikke ta dere nær av det.)
Tom tank
[Jeg skal ikke ta noe her!! Men å bagatellisere/ufarliggjøre farene ved å bli utsatt for stømgjennomgang, er ganske så på kanten. Og det av en [B]moderator[/B] i tillegg. Strømgjenomgang av 220 volt, kan lett/fort bli dødelig. Og er ikke noe å spøke med!! Det er også en grunn til at jordfeil brytere/varslere er påbudt i dag. Så dette bør du ikke se på som noen tøff,barsk og ufarlig handling Frank Angell. Det blir bare latterlig, og farlig. Kan jeg ellers stole på det du sier? Hva tror du eltilsynet hadde sagt om en slik uttalelse? Og hva med andre mindreårige/ukyndige som ser dette(som ufarlig?)?
Ro deg ned 1400 hakk TT. Om du og verden forøvrig ikke er i stand til å tåle en spøk, finn ett annet sted å stikke hue i sanden.
Alle som en vet faremomentene med å tukle med elektronikk.

Å bable i vei slik du gjør i dette innlegget, ja, jeg ser slett ikke poenget.
Tom Tank
Eller hva mener de ansvarlige for dette nettstedet om slike uttlalser? Er det greit å omgåes(få støt av) 220 volt? Er det ufarlig???
Er det noen som har sagt det er ufarlig? Er det noen som har bedt deg om å stikke fingeren i kontakten her på AF, eller slikke på poler?
Nei, og jeg gjentar; ro deg ned noen hakk. Du oppnår ikke annet enn å skape dårlig stemning på AF med slike oppblåsinger av enorme dimensjoner, der det er snakk om fleip.
Og jeg gjentar ennå en gang; Fleip er faktisk tillatt. Dødelig er det heller ikke.
Har ingen planer om å fjerne sikringa på akkurat den kursen...

Regner med at du følger at jeg driver med personangrep her, velbekomme sier jeg.
For å ikke la tråden omhandle alt annet enn ett eller flere stakkars høl i en platebit, setter jeg dagens feiteste strek for 230V debatt i denne tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap