tett filter i 250 l

Har en eheim 2028 pro som jeg synes går tett i endinga. Helt øverst ligger fint filter (som fulgte med ved kjøp). Denne hvite filtermatta synes jeg blir full av dritt støtt. Betyr det at jeg f.eks. forer for mye, slik at det er mye slam på bunn ? Har engelsk elvegrus.
Merker at den blir tett da det ikke kommer noe særlig vann ut av røret.
Har bygd opp filteret som det sto i bruksanv.
Har du renset slangene noe? Min erfaring er at disse ofte tetter seg fortere enn filteret, med dertil reduksjon av vanngjennomstrømmingen.

Bytt gjerne ut den fine filtervatten neste gang du må åpne filtreret, filtervatt er såpass billig at det er lite poeng i å drive å forsøke å få denne ren.

Om dette ikke hjelper, er det stor fare for at du er litt vel ivrig med fôrboksen ;p
Den hvite filtermatta må byttes til tider, jeg gjør det rundt en gang i kvartalet.Den blå holder det med å klemme litt sammen i ei bøtte med akvarievann for å bli kvitt den værste driten. Mange fisker har du i akvariet og hva slags typer?
tett filter i 250 l
Ant. fisk og type står i profilen.
Tror muligens jeg er litt for flink til å fore :-d. Filteret er ganske nytt (3 mndr), så jeg håper slangene holder litt lenger før de tetter seg. Når jeg renser vatten blir det bra strøm ut i karet igjen. Men når jeg kobler i kontakten igjen å starter så kommer det mye dritt ut av slangen i vannet.
Er det kanskje fordi det sitter mye dritt i slangene alikevel ?
Eirik Halvorsen
Men når jeg kobler i kontakten igjen å starter så kommer det mye dritt ut av slangen i vannet. Er det kanskje fordi det sitter mye dritt i slangene alikevel ?
Jupp
Har selv opplevd at med overdrevet belastning, og tilstrekkelig med algeproduksjon i karet, så gror 16mm slanger igjen på alt for kort tid...
Hadde skaffa en rensebørste for slanger først som sist, og tatt ei oppstaking
Frank Angell
Har selv opplevd at med overdrevet belastning, og tilstrekkelig med algeproduksjon i karet, så gror 16mm slanger igjen på alt for kort tid... Hadde skaffa en rensebørste for slanger først som sist, og tatt ei oppstaking ;)


Hva brukes til å rense slanger? Og hvor kan jeg å tak i det? Jeg har ganske lange slanger (måtte til der hvor akvariumet står) og jeg kan allerede se tendenser til drit. Hvor ofte er det lurt å gjøre en slik rens av slangene?
Det finnes egne rensebørster/rensebørstesett å få kjøpt. Bruk helst eheim bøybar til slangene dine.
Vet at webzoo har eheims egne. Og også Tropefisk har, et annet merke.
De finnes sikkert også i zoobutikker som selger utvendige filtere.
Man renser rett og slett når man ser igjennom slangene at her er det nå endel dritt. Dette kan gjøre "susen" for en pumpe med lav vanngjennomstrømmning.

mvh
Fant en, takk for hjelpen!
Kan være det blir bedre når jeg får flyttet pumpen til det karet hvor det egentlig skal være og øker vannhastigheten. Foreløpig så går en 400 liters filter i et 100 liters kar og det ble liiiitt mye vannstrøm på fullt. De eneste fiskene som ikke var klistret fast i motsatt vegg var ancistrusene
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap