Algeproblem. For mye lys?

Sliter med endel alger i mitt 375 liters kar. Har 2x 35W T5 belysning med reflektorer.
Har 9 scalarer, 20 Colombia tetra, 2 Pleco og 5 Rødmunns-tetraer og forer de normalt annenhver dag.

Av planter har jeg 3 store løkplanter og metervis med hornblad.

Lyset står på i 9 timer hver dag.

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt algene?
Hvilke alger er det snakk om? Gjelder å være litt spesifikk her, planter er ikke like, alger er ikke like.

De mest lysavhengige ville jeg holdt lyset i 9 timer, men lagt inn et avbrudd på 2-3 timer midt inni. Dette gjør ingenting negativt for planter, men for flere algetyper, og kan minske deres frembrudd. Men husker ikke helt hvilke som er mest lysavhengige osv.

Vannskifte og få ned nitrat kan hjelpe mot mange typer, rett og slett ofte mye ekstra næring i karet. Merker det selv.

Snakker du derimot om sånn som penselalger osv. så er vi på helt andre kanter.
Er ikke helt sikker jeg på hva slags alger egentlig. Blir sånne grønne prikker på veggene i karet. Ikke noe tråder ihvertfall. Bytter 100 liter vann i uka
Kan du ikke kjøre på med UV lys? Har hørt det tar alger? Men da ikke oppi karet, men via en pumpe for karet.
Høyer'n
Er ikke helt sikker jeg på hva slags alger egentlig. Blir sånne grønne prikker på veggene i karet. Ikke noe tråder ihvertfall. Bytter 100 liter vann i uka

Skrap dem vekk når du føler det er sjenerende. Det går ikke an å unngå denne typen algevekst. Det hører hjemme i akvariet. Problemalger og algeproblemer er noe ganske annet enn disse små grønne flekkene

Eksempel på eksplosiv algevekst som kan være problematisk i det "pene" stueakvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap