Fx5 har stoppet

Jeg har en fx5 som nå har stoppet. Vet ikke hva som har skjedd.

I går tok den ut for og rense den. Når jeg satte den tilbake på plass kom det noen lyder av den, men de gikk over. I dag når jeg kom hjem står den helt stille. Og ingen strøm.

En ting er at jeg sliter med pumpen, men har noen reserve som jeg har satt inn, så store vannbytter og mange andre pumper uten bakterier er satt inn.

Men noen som vet hva som kan være feil med pumpen? Jeg må jo få fiksen den igjen fort. Lyktet råttent nede i pumpa, så har vel stått en stund.
Om den lukter allerede, er skaden skjedd. Bakteriene er på full fart mot det bakterier måtte finne på å gjøre av seg når de dauer...

Jeg vet ikke hva som er feil med filteret ditt, kan kun anbefale at du kontrollerer tilkoblinger, impeller, aksling og impellerbrønnen for skader\ blokkeringer (f.eks snegler).
Fluval FX5
Hmm, dette hørtes ikke bra ut. Jeg skulle bestille meg en slik pumpe her. Men har ikke kommet så langt enda. Kan det være en smart ting å la være tro? Pumpen er jo billig, og kansje ikke så robust/driftsikker som en Eheim?
Vanligvis er det jo bare en spole i huset til pumpen. Kan viklingen ha røket i den tro? Får man kjøpt løse pumper til de? Jeg ser på nett at motoren/pumpa stikker ut på siden. Er den bare å skru av kansje? Så kan du bytte den.
Motorenheten er utbyttbar - om en får tak i denne...
Har artikkelnummer A-20200 fra Hagen. Finner ikke denne delen i noen av de ganske mange nettbutikkene jeg var innom. Sikkert på grunn av at dette er noe som kanskje trengs til en av 500 pumper de første 5 årene.

Om det er noe feil i motoren, vil jeg tro at det er større sjangs for at noe av elektronikken som styrer effekten på pumpa, har streiket kontra at viklinger ryker.
Frank Angell
Motorenheten er utbyttbar - om en får tak i denne... Har artikkelnummer A-20200 fra Hagen. Finner ikke denne delen i noen av de ganske mange nettbutikkene jeg var innom. Sikkert på grunn av at dette er noe som kanskje trengs til en av 500 pumper de første 5 årene. Om det er noe feil i motoren, vil jeg tro at det er større sjangs for at noe av elektronikken som styrer effekten på pumpa, har streiket kontra at viklinger ryker.


Ja, bare ordet elektronikk, får det til å lukte svidd for min del. Men det kan jo sikkert være mye annet og. Det virker som om allt utstyr i dag må ha elektronikk, av en heller annen merkelig grunn(masse som må repareres). Jo enklere, jo bedre, sier jeg.
Skrutrekker
Må vel nesten ha en spesiel trekker for og komme til for og skru av motoret. Får jo prøve og komme meg ut og låne en i morgen.

Har satt inn 5 fluval 4x i 600 literen, og har tømt pumpa. Tatt ut alle ledninger og prøvde og starte den i vasken men det gikk ikke. Når jeg putter i strømledningen kommer det ingen lyd i det hele tatt. Hender jo vanlig fluvalpumper stopper også, men de er som regel bare og dytte litt på propellen så starter de opp igjen. Men i en fx5 ligger den lengre inn, og da rekker man ikke inn.

Men får prøve og få tak i en skutrekker og få åpnet motoret. Og med min manglende tekniske kunnskap er jo ikke det det beste.

Men når jeg satte den på plass var den jo full av vann og alt, så kan ikke skjønne hva som har gått galt. Vannstrømmen startet men det var den lyden jeg ikke vet så mye om. Er jo sand i akvariet, men har aldri hatt noe problem med pumpene på grunn av det. Men får se når jeg har åpnet det opp i morgen.
Fikk den opp og gå igjen
Jeg fikk i dag tak i en skrutrekker. Fikk skrudd av motoren. Var ikke mye skitt inne i pumperummet egentlig. Men snudde litt på motoren som jeg også må en gang på andre fluvalpumper, og der var den i gang igjen. Tok samtidig vekk det lille som var av skitt i pumpen.

Men har jo nå samtidig renset hele pumpen med filtere og alt. Samtidig som alt har råtnet, og tårket i mellomtiden. Så nå er alt borte av gode ting i filteret. Kjører jo nå en periode med store vannbytter og mye filtere. Nå går det en fx5 og 5 fluval 4+ i denne 600 literen. Så nå går det filtere nok til rundt 2500 liter i karret.

Men så lenge fisken overlever er jo alt bra. Selv om jeg er sikker på at de misstrives litt da de normalt sett ikke liker mye strøm, og nå er det mye av det.
Bra du fikk den i gang igjen
Men må virkelig motordelen løsnes på denne måten for rens, eller kan en komme til fra innsiden av tønna?
Inaktiv bruker
Frank Angell
Men må virkelig motordelen løsnes på denne måten for rens, eller kan en komme til fra innsiden av tønna?


Tok en titt i bruksanvisningen. Det er jo greit å vite hvordan man kommer til motordelen før noe evt. skulle skje også. Motordelen sitter på utsiden av filteret. Iflg. bruksanvisningen må filteret tømmes for vann, fjerne alt av filtermedia, snu filteret opp ned og løsne 4 skruer. Da kommer man til for å rengjøre impelleren.
Torhild
[QUOTE=Frank Angell] Men må virkelig motordelen løsnes på denne måten for rens, eller kan en komme til fra innsiden av tønna?


Tok en titt i bruksanvisningen.Spurte siden jeg verken har filteret eller bruksanvisningen
Om det er så tungvindt, ser jeg ikke bort i fra at jeg ikke kommer til å ha filtreret heller i framtiden
I løøøve Eheim!
Må tømmes
Du må uansett sette filteret på siden. Ha du slangene på vil vel vannet i utgangspunktet ikke renne ut av toppen. Men når du skrur av pumpen vil jo filteret også være åpent i bunn. Mulig du også da kan ha vann i filteret om du får støttet det opp så det ikke velter. Men tror jeg ikke hadde prøvd om du da ikke har en grovkjeller.

Men var jo egentlig veldig greit og komme til når man fikk løs skruene må jeg si.

Men skjønner jo nå at jeg må følge litt mer på pumpen med en gang etter at jeg har renset filteret så jeg vet den går som den skal. Det eneste andre er jo at den en gang i døgnet stopper og går motsatt vei. Så får jo håpe det samme problemet ikke skjer en slik gang heller.

Men har også noen eheim pumper. Men der er det andre ting man ikke liker. Så for min del er det vel ingen pumper som er helt som jeg kunne tenkt meg enda. Men sett under et har jo enda fluval den fordelen at den koster en brøkdel. Men smaken er vel som baken. Men kjøper vel en fx5 når jeg skal få satt opp en ny 720 liter også med tiden. Men vurderer jo og ha to stykker så jeg alltid har en i backup.

Inaktiv bruker
Godt du fikk den igang igjen

Sikkert flere muligheter enn hva bruksanvisningen sier. Går kanskje å la slangene sitte på, stenge igjen for vannstrømmen for så å tappe ut vannet som er i filteret fra krana nærmest gulvet? Tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å la vannet være i pumpa...

Jeg ville heller ikke vært i tvil om jeg skulle satt opp en nytt stort kar. Hadde garantert blitt FX5 igjen
Første gang
Det er jo første gang jeg har hatt noe problem med pumpen, og første gang jeg har hørt noe. Men en må jo være den første.

Men ingen ting galt med eheim heller. Har jo noen av begge. Men problemet er nå løst, og jeg har lært noe nytt samtidig.

Så skulle det skje igjen vet jeg hva jeg må gjøre, og nå vet forhåpentligvis også andre hva de må gjøre så de ikke får samme problemet som meg.
Skjedde igjen
Jeg tror jeg har funnet ut noe som er grunnet til av fx5 pumpen stopper.

I går skulle jeg rense pumpen igjen. Tok den ut og alt var bra. Når alt var renset, noe som tok en evighet egentlig pga av mye sand og annen dritt i pumpe satte jeg den tilbake på plass. Koblet i kontakten men ingen ting skjedde.

Denne ganger var jeg vel mer forberedet en sist, så frem med skrutrekkeren. Tømme pumpen og skru av pumpehuset. Det var mye gnisninger i selve pumpen, så sand har tydligvis kommet inn i pumpen på en måte. Rensen denne under vann og testet den. Når den virket satte jeg alt sammen igjen og satte pumpen på plass. Igjen startet den ikke, og samme prosessen igjen.

Nå endte jeg med og gjøre dette en 5-6 ganger. Men fant vel til slutt ut at det beste var og få vekk all sand før jeg startet den igjen. Det vil jo si at pumpen må renses veldig godt når man gjøre det, spesielt med tanke på sand.

Men nå går den jo som en klokke igjen, og jeg fikk kastet bort noen timer i går på og rense pumpe.

Så begynner jo nå og tenke at fluval fx5 er mer for store akvarier med grus i bunn og ikke sand. Eller så er det bare det og ha pumpen i bunn istedet for eheim som har sin på toppen som er grunnen.

Har også en eheim 2080 som stoppet fort. Men det var mest pga av den fine hvite vatt filteret. Det blir jo fort tett, så i går ble jeg også lei dette, og ut med det også. Så nå håper jeg at jeg slipper og rense den annenhver uke.
alfen50
Så begynner jo nå og tenke at fluval fx5 er mer for store akvarier med grus i bunn og ikke sand. Eller så er det bare det og ha pumpen i bunn istedet for eheim som har sin på toppen som er grunnen. Har også en eheim 2080 som stoppet fort. Men det var mest pga av den fine hvite vatt filteret. Det blir jo fort tett, så i går ble jeg også lei dette, og ut med det også. Så nå håper jeg at jeg slipper og rense den annenhver uke. ;-)
Ser ikke bort i fra at det at pumpa er så lavt i Fx-5 kan være grunnen. I filtre med toppmontert pumpe, må jo sanden i så tilfelle både passere filtermasse, og oppheve noe av tyngdekraften for å komme til tops.

Om du sliter så med tetting av finfilteret på 2080 spør jeg meg; hvilken filtermasse er det i filteret ut over finfilteret, og hvor hard er belastningen?
Har selv hatt 2080 både vel og lenge nå, og har ennå ikke bytta finfilter en eneste gang
Lavastein i akvariet
Akvariet har rød lavastein i bunn. Derfor kommer det mye løse partikler når fisken graver rundt i akvariet. Tror det er grunnen til at det blir så fort tett.

Ellers er det blåsvamp i filteret, og de forskjellige eheim steinene. Runde rør og runde kuler.

Og jeg blir bare veldig fort irritert, og har nå tatt bort finfilteret. Men akvaret ble også helt rødt i vannet når steinen ble lagt i. Så mulig det har noen sammenheng der. Kalket også vannet, og da blir det jo også noen partikler som jeg regner kommer seg gjennom det meste bortsatt fra fin filteret.

Men nå er fin filteret ute av eheim pumpene, og sand ryddet ut av fluval pumpen, så nå håper vi ting holder en stund til. Men skjønner jo nå hvor greit det er med litt backup. Så har på både 600 literen og på 720 literen 2 utvendig filtere. Et stort som er hovedfilter, og et mindre som er reserveløsning om alt går galt.
Tenkte på en ting til
Jeg har også hatt finfilteret på toppen av mine pumper. Hvor har du dette?

Når den er på toppen samler jo det meste av dritten seg på et punkt midt på finfilteret, noe som også sikkert gjør at ting blir enklere tett. Men så er jo samtidig alt så mye enklere når det skal skiftes.
alfen50
Jeg har også hatt finfilteret på toppen av mine pumper. Hvor har du dette? Når den er på toppen samler jo det meste av dritten seg på et punkt midt på finfilteret, noe som også sikkert gjør at ting blir enklere tett. Men så er jo samtidig alt så mye enklere når det skal skiftes. ;-)

Finfilteret er plassert som siste medium som møter møkkavannet, dvs rett undet forfilteret i 2080. Altså ikke i kurven med svamp og returventil

Om du har dytta vatten i denne, er det egentlig ikke rart at den er tett med en gang
Da snakker vi
Vel jeg har vel hatt den helt øverst jeg. Så kan nok stemme som du sier da. Men nå er det borte, gå da slipper jeg uansett dette problemet. Og tror ellers det går greit uten veldig mye partikler i akvariet. Blåser jo friskt gjennom det akvariet på 720 liter med en eheim pumpe til 1200 liter og en til 600 liter. Og i akvariet er det 4 ciklider og en 12 maller. Forrester som havner på bunnen blir spist av mallene, og resten tar ciklidene.

Men ellers har jeg vel nå ingen fine filtere i noen av mine utvendig filteret. Og veldig fornøyd med det. Hender om alt blir skikkelig ille at jeg setter inn en utvendig fluval 4+ for og ta bort litt overskudd. Men som regel går det hele veldig greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap