Dårlig pumpe


Har fluval2 pluss (modifisert med blå grovfilter)
Pumpa går tett ca 1 gang pr. veke. Har mista totalt trua på Fluval.
Neste pumpe blir ikkje Fluval.
Jeg har Fluval-pumper i veldig mange av akvariene mine, og har funnet ut at det er stor forskjell i forhold til hva slags fisk jeg har i akvariene. Corydoras og L-maller er ekstreme. I de karene går filtrene tett hele tiden. Hos kulefiskene mine, går de aldri tett, enda så grisete de er når de spiser. Jeg mistenker sterkt at det er fôret som gjør at filtrene går tett så fort.
Det er neppe pumpa det er noe i veien med Det er vel heller belastningen som er alt for stor for filteret.
Da blir det slik, forstår du
Jeg har også 2Plus, men mitt filter går utrolig lenge før det går tett. Filteret mitt er også modda. Jeg tror nok ikke det er filteret i seg selv som gjør at det går seg tett. Fôr mengde. bunnsubstrat, hvilke planter en har vil også påvirke hvor fort et filter går tett.

Kanskje eg har for mykje fisk.? 4 Platy - 5 Guppy - 4Pansermalle - 2Ancistrus
og 4 Ottocinclus.(små)
Ka med å hive over 2 pansermaller til kampfisken ? Går det?
Aner ikke hvor stort karet er, men det høres ut som en belastning som er akkurat på kanten av hva ett slikt filter bør kunne makte å håndtere.

Kan også nevne at det er mange som sliter med at filtre i cory-kar tettes raskere enn ellers, av en eller annen mystisk grunn.
Mye av teorien er vel at coryene stadig stikker hue ned i bunnlaget, og dermed virvler opp masse bunnslam som havner "unødig" i filteret.

Var jeg deg, ville jeg nok vurdert mengde fisk i forhold til karet, og ikke minst vurdert ett større filter, f.eks en modda Fluval 3+
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap