Hvilket uvfilter bør jeg velge

noen tips?

skal stå etter en eheim pro2 2028 i et 430 discus/stuekar.

Ville ikke satt et UV filter etter et Eheim 2028. Noe som sier meg at farten på vannet forbi UV-lyset blir for raskt.
Geir Kristiansen
Ville ikke satt et UV filter etter et Eheim 2028. Noe som sier meg at farten på vannet forbi UV-lyset blir for raskt.


Ser ikke helt hvorfor dette skal bli noe problem. Om man velger et skikkelig uvc-lys beregnet på dam er disse dimensjonert for større gjennomstrømming enn uvlys beregnet kun til akvarium. Ville nok gått for noe i nærheten av denne
Pettern
[QUOTE=Geir Kristiansen] Ville ikke satt et UV filter etter et Eheim 2028. Noe som sier meg at farten på vannet forbi UV-lyset blir for raskt.


Ser ikke helt hvorfor dette skal bli noe problem. Om man velger et skikkelig uvc-lys beregnet på dam er disse dimensjonert for større gjennomstrømming enn uvlys beregnet kun til akvarium. Ville nok gått for noe i nærheten av denne

tenkte meg noe i underkant av 1000,- bør jeg da finne på noe lurt? egen sirkulasjonspumpe med tilbakeslagsventil eller lignende?
Kanskje det kunne vært en idé å ta en tur på Bauhaus - de selger rimelige uv filter der som går til de fleste slanger og til og med kan brukes til dam.
Pettern
[QUOTE=Geir Kristiansen] Ville ikke satt et UV filter etter et Eheim 2028. Noe som sier meg at farten på vannet forbi UV-lyset blir for raskt.


Ser ikke helt hvorfor dette skal bli noe problem. Om man velger et skikkelig uvc-lys beregnet på dam er disse dimensjonert for større gjennomstrømming enn uvlys beregnet kun til akvarium. Ville nok gått for noe i nærheten av denne

Det var nå å overdrive å sette opp et UV-filter for dam inn i et kar på 430 liter. UV-filter som er mere tilpasse behovet ligger gjerne rundt 500 liter i timen som maks gjennomstyrømming. På dette nivået ligger man også innenfor prisen som latesomfisk kunne tenke seg.
latesomfisk
[QUOTE=Pettern][QUOTE=Geir Kristiansen] Ville ikke satt et UV filter etter et Eheim 2028. Noe som sier meg at farten på vannet forbi UV-lyset blir for raskt.


Ser ikke helt hvorfor dette skal bli noe problem. Om man velger et skikkelig uvc-lys beregnet på dam er disse dimensjonert for større gjennomstrømming enn uvlys beregnet kun til akvarium. Ville nok gått for noe i nærheten av denne

tenkte meg noe i underkant av 1000,- bør jeg da finne på noe lurt? egen sirkulasjonspumpe med tilbakeslagsventil eller lignende?

Ville nok ha gått for et vesentlig bedre uvfilter en et til under 1000lappen. Er stygt redd for at virkningen vil bli ytterst liten. Synd at jeg har holdt av mitt, ellers kunne du fått det for 1200,-
hehe - de har UV filter som til og med passer til dam. Dvs - forskjellige typer. Har selv satt på en 9W og det er ikke noe overdimisjonert over denne - kostet også bare ca 800,-
noen som har tro på denne?

etter de data jeg kan lese er den akkurat passe for en 2028.
[External Image]

Av tabellen ser du at UV-filteret er beregnet på saltvannskar mellom 125 og 250 liter samt at gjennomstrømmingen ikke bør overstige 200 liter timen. Når det gjelder ferskvann så er det beregnet for kar mellom 250 og 500 liter samt at gjennomstrømmingen ikke bør overstige 500 liter timen. Med andre ord halvparten av det Eheim filteret leverer.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Pettern][QUOTE=Geir Kristiansen] Ville ikke satt et UV filter etter et Eheim 2028. Noe som sier meg at farten på vannet forbi UV-lyset blir for raskt.


Ser ikke helt hvorfor dette skal bli noe problem. Om man velger et skikkelig uvc-lys beregnet på dam er disse dimensjonert for større gjennomstrømming enn uvlys beregnet kun til akvarium. Ville nok gått for noe i nærheten av denne

Det var nå å overdrive å sette opp et UV-filter for dam inn i et kar på 430 liter. UV-filter som er mere tilpasse behovet ligger gjerne rundt 500 liter i timen som maks gjennomstyrømming. På dette nivået ligger man også innenfor prisen som latesomfisk kunne tenke seg.

Er jo gjerne der problemet ligger da, at maks gjennomstrømning er på 500 liter. Skal en koble den til et utvendig filter på 1000-1500 liter tviler jeg sterkt på at effekten blir mye å skryte av. Et uvc til dam er beregnet på større pumper. Jeg bruker dam-uvc i de av mine kar jeg trenger uv, og det fungerer helt utmerket. Men jeg er også av den oppfatning at teknisk utstyr ikke er lurt å knipe penger på. Hvorvidt Bauhaus har bra utstyr vil jeg ikke kommentere, da jeg ikke har erfaring med de. De kan være knallbra for alt jeg veit.
satser på en litt vassere modell når julelønna kommer takk for veiledning.
Dam filter
Jeg har kjørt med dam filter på min 380 liter i ei uke(vannet er blitt krystallklart).
Dette er jo bare et tønnefilter,pumper igjennom med tetratec 1200(1200l t)
Uv-lyset er på 7w.
Så jeg tror ikke det er noe problem å bruke damfilter.
Så jeg ser ikke helt problemet med kjøre med sånt filter.
Mulig att det tar litt lenger tid å kverke alger og diverse.

Filteret har forøvrig gått ute i sommer i en sånn plastdam på 1000l.
Der pumper det jo mye mer (2700l t),hadde også der krystallklart vann..

mener å huske att jeg ca 800kr for dette filteret..

Mvh Green
Geir Kristiansen
Ville ikke satt et UV filter etter et Eheim 2028. Noe som sier meg at farten på vannet forbi UV-lyset blir for raskt.


Dette stemmer at hvis du skal ta knekken på mikro organismer er du avhengig av en tilstrekkelige stråledose for å ta knekken på disse organismer. Dette er det samme om det er alger, parasitter eller bakterier. Da kan du enten sette på et kraftig UV lys(HQI), eller et lys som er "langt" f eks lysstoffrør.

Jo kraftigere lys, jo kortere tid trenger du å bestråle vannet. Bruker du et lite UV filter er dette jo ikke noe særlig problem selv om du skal bruke f eks en 2028 til å drive dette. Det er bare å dele vannstømmen etter pumpa med et grenrør eller en Y. Så kan du jo selv bestemme hvor mye vann som skal gå gjennom UV filtret og hvor mye som skal gå forbi UV filtret og rett i karret.

PS. Det er meget viktig med en god partikkelfilter før UV filteret. Dette fordi det er ellers mulig at uønskede organismer kan "skule" seg bak disse partiklene og dermed havne i skyggen og ikke få den nødvendige stråledosen. Da er jo hele vitsen med UV filter borte hvis dette skjer.
Det er som Nils sier, mengden organiske mirkoorganismer og mengden UVC-stråler som bestemmer hvor rask gjennomstrømming en kan ha.

En sterilisator for dam vil ha ett helt annet "arbeidsområde" en en sterilisator til ett ferskvannskar.
Selv ser jeg derfor stort sett kun på antall W røret er på, når jeg vurderer hvor kraftig sirkulasjon en bør utsette reaktoren for.

Med en 5W lampe, ville jeg personlig ikke belastet reaktoren med mer enn 150L\t.
7W max 200L\t
9W max 250L\t
11W max 300L\t
15W max 400L\t
18W max 500L\t
36W max 1000L\t

Med andre ord: en reaktor på 36W eller mer skal fungere utmerket med en 2028.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap