Problemer med Eheim 2224

Jeg har 2 stk Eheim 2224 i et 160 liters kar, jeg har tidligere brukt karet på Malawi, men det skal nå brukes til Corydoras og tetraer...

en ene pumpa sliter jeg med, den bråker og spytter stadig ut luft... av og til stopper den, og jeg må legge ned utblåsinga i en bøtte slk at jeg får fall for at jeg skal få den til igjen..
Hva er feil??

Trenger jeg den egentlig??
Plukk den fra hverandre, bytt slitte deler (impeller/pakninger), rens bort grums, smør pakningene og sett den sammen igjen. Blir god som ny
Du har nok ett problem med gass - altså i filteret
Om det kommer tilstrekkelig med luft inn i pumpa, vil denne rett å slett miste pumpekrafta. Den står da å "kverner" på en del luft, og litt vann, og lager ett sabla spetakkel.

Jeg ville kontrollert at det ikke er brister i røret som går fra karet og inn, og at slangen sitter godt på både hurtigkobling og røret.
Kontroller deretter at kranen på hurtigkoblingen virker tett å fin.
Neste trinn, er å kontrollere O-ringene på hurtigkoblingen. Sett disse gjerne inn med vaselin (syrefri).
Dette er det jeg gjør på stadie en. Pumpa startes igjen, og om den starter å suge falskluft igjen, tyder dette på at det er ett sted på selve pumpa svikten er.
Det dreier seg i noen få tilfeller om skader i form av defekt plast\ små sprikker, men oftest om utslitt tettering mellom bøtte og pumpetoppen.
Det kan også være at et av EZ-klipsene er deffekt, disse skal sitte godt hele tiden.

Her er en oversikt over en haug med deler til Eheims filtere, der finner du art.nr for de eventuelle delene du ønsker\ må skifte
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap