Planteakvarium av 54l?

Har et Juwel 54l jeg vurderer å prøve meg på planter i. Er original 15 watts lyskilde, dette blir kanskje for lite? Er det evt. noen tips på hvordan lage en topp med mer lys (materialer, hvor mange watt lyssstyrke etc)? Eller kan den originale toppen modifiseres til å ta flere rør? Ser at man kan kjøpe doble armaturer, men de koster jo mye mer enn hva hele akvariet kosta..
15W er utilstrekkelig for det aller meste av planter. Jeg ville derfor selv pælma det fabrikklaga armaturet, og laget ett nytt fra scratch.

Har selv laget armaturer til begge 63litrene av MDF-plater, som jeg for sikkerhets skyld har behandlet med 2 tynne strøk epoxy (Mapecoat DV).
Utvendig er disse malt med Nordsjo Ready, en meget slitesterk maling.

Begge karene er satt opp med mye flyteplanter, og resten av planteflora er i form av moser. Det holdt derfor for min del med 2*15W T8-lys.
Men skulle jeg hatt ett kar som var plantekar, i stedet for reke-kar, ville jeg uten tvil dyttet inn i alle fall 3*15W, om ikke 4*15W - alt etter hvilke planter det er snakk om, og hvor heftige mengder Co2\ plantenæring som vil bli dytta inn i karet, eller gått for 3*24W T5 om det hele skulle dras heeeeelt ut
Jeg tror ikke det er plass til T5 i karet ditt, men dette ville helt klart være noe som reduserer antall rør.

Når det gjelder prisen, så må en nesten være villig til å stille lommaboka vid åpen om en skal gjøre dette skikkelig.
Hos meg er det oftest slik at det billigste med hele oppsettet, det er glass-balja Filtre og lys, koster i mange av tilfellene vesentlig mer enn hva bajla koster

Om ikke utvalget har endret seg de siste månedene, er det fremdeles vanskelig å få tak i arcadia sitt innbyggingssett med 2*15W elektronikk.
Selv bruker jeg 2*18/20W på mine 2*15W røroppsett. Dette reduserer levetiden på rør en smule, men gir til gjengjeld litt raskere tenning.
Og siden vi aldri "bruker opp" rørene våre, bryr det meg midt i ryggen at jeg må kaste røret på grunn av at det ikke vil tenne, mens det ennå er 90% av lysutbyttet igjen
Tror jeg bør gå for en ferdig løsning, skal jeg bygge noe selv går det ofte dårlig da jeg har 10 tommeltotter....hvis du ikke har noen bilder/link til en side med "hvordan bygge armatur selv"?

Ser forøvrig ut som alle arcadia-løsningene blir for brede for mitt akvarie om man går utover 18w. Er det noen andre mulige merker av lysarmaturer som har noe sterkere for mindre akvarier?

Og trenger jeg varmekabler i bunn?



Det ligger noe snadder i artikkelsamlinga, jeg har selv etterlignet Bjarnes modell, bare i mindre skala.

Det finnes mindre enn 2*18W sett fra arcadia, men som jeg nevnte tidligere, er dette noe det norske markedet ikke helt har fått med seg.
Det er derfor jeg selv kjører slike sett på 15W rør, noe som går bærre lækkert.
Siden lengden på røret bestemmer antall W, er det ikke noen vits å leite etter annet enn det som er rett på lengden.
Alternativet er T5 på 24W, om dette kan smøyes inn over karet. Oppgir du målene, kan jeg se om dette kan gå.

Ang varmekabler, kan du gjerne ha dette i bunnlaget, selv om det ikke er noe 100% must.
Men noe effekt, det er det ikke tvil om at det har
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap