Akvariet mitt lekker..

Jeg kjøpte meg et brukt 660 liters akvarium som jeg skal bruke til malawi biotop. Etter å ha fylt det med 150kg sand og vann, oppdaget jeg selvfølgelig at det lekker. Jeg klarer ikke å lokalisere lekkasjen, men jeg vil anta at det lakk ut ca 30-40 liter i løpet av et døgn.
Hva er best for meg å gjøre? Skal jeg silikonere hele akvariet på nytt, og er det isåfall en hemmelig teknikk jeg må bruke? Vil gjøre dette skikkelig når jeg først gjør det. Orker ikke flere nødtømminger nå.
Setter ekstremt stor pris på gode råd.
Der Schnabel
Jeg kjøpte meg et brukt 660 liters akvarium som jeg skal bruke til malawi biotop. Etter å ha fylt det med 150kg sand og vann, oppdaget jeg selvfølgelig at det lekker. Jeg klarer ikke å lokalisere lekkasjen, men jeg vil anta at det lakk ut ca 30-40 liter i løpet av et døgn. Hva er best for meg å gjøre? Skal jeg silikonere hele akvariet på nytt, og er det isåfall en hemmelig teknikk jeg må bruke? Vil gjøre dette skikkelig når jeg først gjør det. Orker ikke flere nødtømminger nå. Setter ekstremt stor pris på gode råd.


Hei jeg gjorde akkurat det samme kjøpet for en liten tid siden. Kjøpte ett brukt 250l ramme-kar - som lakk, og som ikke gikk an å lokalisere.
Etter en del undersøkelser både på nett og hos forhandler, var rådet å skjære vekk de gamle silikonfugene og legge på nytt.

Bruk tynne skarpe knivblad og skjær vekk de innvendige fugene, pass på å ikke skjære i fugene som holder glasset sammen. SÅ kommer det viktigste av alt - rengjøring (jeg lærte av mine feil der - og måtte gjøre jobben to ganger).
Det må rengjøres veldig veldig godt - og rådet var Aceton (tror jeg det skrives).
Etter dette legger du på tape i alle kanter (så langt du vil fugene skal gå uttover glasset) og begynner å legge på silikon.
Her bruker du en silikon som er egnet for akvarie (fåes kjøpt hos Clas Ohlson billig) - all silikon til bad o.l er det soppmiddel i som ikke er bra.

Etter at silikonen er lagt, kommer den laaaaaange ventetiden. Silikonet tørker med ca. 2mm i døgnet ved riktige forhold.

Håper dette ga deg noen hint - som sagt jeg måtte gjøre det to ganger pga. slurv, men har nå ett tett kar.

Lykke til
Tusen takk for velinformerende svar. Jeg har allerede kjøpt silikon til akvariebruk. Får kjøpe aceton imorgen, og bare sette i gang. Får bli et helge prosjekt, dette da
Der Schnabel
Tusen takk for velinformerende svar. Jeg har allerede kjøpt silikon til akvariebruk. Får kjøpe aceton imorgen, og bare sette i gang. Får bli et helge prosjekt, dette da :)


Bare hyggelig - håper det går greit
Vil bare komme med en lite tips til lokalisering av lekkasje:

Tøm ut alt vann og tørk karet så det slutter å dryppe. Sjekk først fugene og se om du finner løse fliker e.l.
Fyll så i litt vann, ca 0,5 cm, så det såvidt kommer opp på nederste silikonfuge. Begynner det å piple vann da så er lekkasjen langs bunnglasset. Hvis ikke så fyll litt mer vann, så det dekker hele nederste fuge, og se om det lekker da. Da er lekkasjen kanskje mot en siderute, men fremdeles i bunnen.
Slik kan man fortsette å fylle til det begynner å kommer vann på utsiden, men bruk tid på dette. Er det en liten lekkasje så tar det en stund før vannet kommer til syne.
Kjøpe denne først som sist, du vil spare tid og krefter med denne geniale skrapen. Isopropanol fungerer like bra som aceton, stinker ikke like jæ**** heller.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap