Sirkulasjonspumpe kontra innvendig filter

Har kjøpt sirkulasjonspumpe til akvariumet mitt på 30 liter,da mange har skrytt av at dette er så bra.Og at en ikke trenger filter...
Dette er et rekekar.
Men det legger seg belegg over de fleste overflater og fungerer ikke ordentlig(Maxi-jet Pumpehode PH 400
er den jeg har kjøpt)
Hva er feil?
Er det kun vanlig filter som funker?
Hvis du feter på en bit blåsvamp på denne fBakteriene som bryter ned avfllsstoffer i akvariet lever i svapen og da hjelper det nok ikke å ha bare sirkulasjon

jeg bruker sirkulasjonspumpe i tillegg til filter.
HEhe... tastaturet er ikke helt med i dag ser jeg. . . .
Ja,har festet på en blåsvamp(kostet 100.-)
Da får jeg gå tilbake til vanlige pumper jeg da,syntes nok de funket best
Mats, du har jo "endreknapp".
I stedet for nytt innlegg, mener eg. Nå ble det enda et
Om en har ett filter med sjult svamp, eller ett powerhead med svamp synlig, vil resultatet være det samme; bakteriene får ett sted å gro, og får rikelig tilgang på frist vann med næring i.
Det er altså ikke oppsettet ditt med filter som er noe galt med, om det legger seg ett "belegg" noen steder.

Selv foretrekker jeg powerheads med proflow svamp på, spesielt der jeg har reker.
Svampen er så finmasket, at reker og rekeyngel ikke ender sine dager på ett mørkt og møkkete sted
Rekene digger forøvrig å gå å beite på svampene, og er derfor med på å holde disse rene for planterester etc som fanges opp

Om det er en proflow svamp du har, har denne 5m2 overflate til bakterierne.
For å finne ett filter som har tilsvarende areal med standard svamp, må en finne seg ett filter som har ca 0,85L filtervolum, noe som er temmelig mye til innvendige filtre.
Kan nevne at Eheim aquaball 2212 (seriens største) har ett volum til filtersvamp på 0,45L.
En må med andre ord ha to slike for å få samme biologiske kapasitet som en enkelt proflow - bare for å illustrere at det neppe er svamen det er noe galt med
Ja,det er proflow blåfilter jeg har satt på sirkulasjonspumpa ,da denne var anbefalt av webzoo
Tilfeldig bekjentskap
© Jimmy Olaisen
Reklame for plussmedlemskap