Er pumpen min tett?

Har en Eheim pro3 2078 som ble kjøpt i september... Etter som jeg har hørt skal det være leeenge mellom hver gang en sånn pumpe må frem og tømmes/renses. Nå går min med 2 lys og det er omtrent det laveste den kommer (topp er vel 10). Har forsøkt å stille den på maks men den synker igjen med en gang. Går ut ifra at dette er en inbikasjon på at den er full av gørr. Men er ikke det litt tidlig? Må jeg virkelig dra fram det tunge beistet og rense det etter 3 måneder?

Kan godt hende det ja, spes. hvis du startet karret også i september. Noen planter "røyter" alltid litt ved omplanting eller om du har hatt masse plantedød/bladutskifting og disse har blitt sugd inn. Har også selv opplevd at det har ligget en kilo sand i bunn av filtertønna etterhvert alt etter hvor ofte jeg er oppi og roter rundt i karet.
synes det er rimelig tidlig å måtte rense det filteret etter 3 mnd.
renset sist min FX5 for 7 mnd siden og demn har ikke merkbar redusert gjennomstrømning enda.
Det er et Malavikar. Tror det står tre stk vallisneria igjen. Resten er fjernet fordi de ble gravd opp ustanselig og lå og fløt på i vannskorpen. De er i hvertfall ikke gått i pumpen. Der bak hvor inntaket står roter jeg aldri i sanden da jeg faktisk ikke når bak dit. Synes det hele er veldig rart.
Pumpen er i tillegg supplert med en Fluval 4 fordi dritt og støv bare sirkulerte i karet (350 liter hjørnekar). Denne må renses hver 3. uke. Da er den tett.
Jeg syntes også det høres litt tidlig ut å måtte rense nå. Skal ærlig innrømme at ingen av de Eheim-filtrene jeg har nå er rensa noen gang, den eldste har vel tusla å gått i 3 år eller så. Har riktignok stjålet litt filtermasse nå og da fra alle, men dette burde ikke ha så stor påvirkning.

Malawier er riktignok noen rotekopper, og dette vil ofte medføre at det slammet som ellers hadde havna i bunnlaget, havner i filteret, men heller ikke dette burde være tilstrekkelig til å tette filteret så fort - om du da ikke har en alt for høy tetthet av både fisk og fôr i karet
Hei Frank. Dette er som du sikkert forstår den pumpen som jeg ikke var helt fornøyd med. Kan det hende at det faktisk er noe i veien med den? Får ikke stilt den på fullt da den er selvjusterende og skrur seg ned igjen umiddelbart. Den gikk tidligere på fullt men nå går den på veldig lav hastighet.. Hvordan rengjør jeg en sånn pumpe. Den har en skuff med keramikktuber nederst, deretter er den funn av noen hvite kuler og matte/vatt på toppen. Skal alt tas utav og skylles/vaskes eller kun vatten?
Forstår godt at du ikke er helt happy med filteret ditt
Dette er ett så dyrt filter, at den burde ta koppvasken også minst en gang i uka, i stedet for å lage krøll :p

Rens av filteret er lett:
Kjeramikkrørene (Ehfimech) spyles gullende rene. Her er det fint lite som er verdt å ta vare på.
Gi svampen samme behandling.
Selv spyler jeg med hageslange på fult trykk - og vasker badet etterpå
Finfilteret byttes enten ut, eller skylles gullende rent det også. Det er slett ikke alltid at det er en lett jobb... Filtervatt er imidlertid ikke noe som koster en formue, så jeg skal være ærlig nok til at jeg innrømmer at jeg kaster slike oftere enn jeg renser dem.

Nå er det bare det viktige filtermediet igjen å rense, nemlig ehfisubstratet.
Der man har en kurv med denne, anbefaler jeg kun at en heller dette i en bøtte akvarievann, og roter litt rundt, før en heller av det uhyre skittne vannet.
Har en to kurver, spyler en den nederste av disse god og ren. Plasser nå denne øverst, slik at den urørte og bakterierike kurven er den som først møter møkka filteret suger til seg.
Har man tre kurver, ville jeg fremdeles ikke renset mer enn en av disse skikkelig ren, men kan ta en av de to andre på samme måte som om det bare var en kurv med filtermasse.

Jeg renser aldri mer enn 50% av bakteriene ut av filteret

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke får alarm om at filteret må renses, om det er så tett at dette er behøvelig.
Har ikke sett på filteret live, så jeg vet ikke om dette med å justere seg ned er normalt eller ikke - det høres ikke slik ut, men det er ikke alt som er som jeg vil her i livet
At filteret justerer seg ned på denne måten er jo like kult som å ha fartssperre som hindrer poscha i å passere 70...
Frank Angell
At filteret justerer seg ned på denne måten er jo like kult som å ha fartssperre som hindrer poscha i å passere 70... ;)


Kunne ikke sagt det bedre selv. Liker ting med fart i så det hadde vært et skikkelig nederlag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap