Byttet ut de påklistrede termometerne idag.

har siden jeg begynte med akvarium(for veldig mange år siden) brukt disse påklistrede termometerne, fra de kom i salg ihvertfall.
og har jo vist at de var litt unøyaktige.
Har jo hatt andre termometer for å skjekke at de holdt/viste riktig temp. og de var ganske nøyaktige, ihvertfall når de var nye.
Idag kjøpte jeg "skikkelige"termometer til 2 karr som jeg har brukt den påklistrede"dritten", og fikk en liten aha opplevels.
På mellom 1-2 år har nøyaktigheten til disse klistre termometerne forandret seg med mellom 2-3 grader, og det er mye.
Så egentlig så har vannet i diskus karret mitt ligget på 27-28 grader, ihvertfall nå den siste tiden(hvor lenge de har vært slik det vet jeg ikke), har ikke kontroll målt på snart 2 år, og da viste klistre termometeret og det andre nesten likt. Må bare si at jeg kontroll målte med samme termometer idag, som det jeg brukt for ca.2 år siden.
så aldri mere slike termometer.
og takker meg selv for at jeg merkett dette før jeg fikk noe "syk"dom i karret.
Så nå er alle jeger kolbene "kalibrert" og justert slik de skal være og nye termometer er bestilt(de hadde bare 2 stk på den lokale dyresjappa). Men hadde masse av den påklistrede typen.
De klistremerke-termometerne ble vi advart om allerede på 70-tallet husker jeg, de var ikke mye til å stole på Så da jeg startet opp igjen med akvarie "i dette århundret" ble det vanlige termometere.

Bruker bare vanlige termometere, jeg. Riktignok er verden gått et skritt videre og bort fra det farlige kvikksølvet man hadde inni dem før, nå er det rødfarget sprit.
Har lagt fra meg sånne på gulvet et par ganger, og så glemt det bort... så har jeg tråkket på dem med tøffelkledd fot så de knuser.

Skal love deg at det lukter hjemmebrygga sprit lang vei av det

I tillegg har jeg et par digitale termometere. De liker jeg egentlig best, men de koster jo en hundrings eller to for stykket så.... Med over tjue akvarier blir det litt om man skal ha ett til alle.
Termometer
Jeg har jo i en annen tråd nevnt at jeg kjøpte meg et sånnt ute-termometer til karret mitt i tillegg til den som er klistrert på karret. Dette termometeret viser som regel 3-4grader høyere en det som er klistrert på karret og når jeg henger utemåleren med siden av innemåleren på det viser den 24grader inne og 27grader på uteføleren selv om de måler den samme temperaturen selv. Det jeg egentlig vil frem til er hvor får du kjøpt skikkelige digitale termometer som tåler å ligge i vann og viser den reelle temperaturen. Noen som har vurderer et sånt målesystem som selges på dyrego ? Den får man med temperatur føler, men det var en veldig dyr variant, men med gode muligheter for måling av div. verider. Det må da finst noe uten skjerm og med mulighet for pc-tilkobling til en rimeligere pris (men det trengst ikke å diskuteres her da sporer jeg litt av tråden)
Når man har et termometer i karet sitt godtar man som regel den temperaturen det viser og sier at "Ja, her er det 25 grader".
Men hvor nøye er billige termometre? Sjekk et visst antall og se hvor likt de viser.

For å ta det først; jeg har også dårlig erfaring med de påklistrede termometerne. De viser gjerne noen grader forskjellig hvis du legger 10 stk nye ved siden av hverandre. Jeg køpte 12 stk i 1976 (av de første som kom)
Så fint ut i noen uker/ mnd. så ble flere av dem uleselige.
Det satt 15 stk på en ett år gammel reol som jeg kjøpte i fjor. Svært få av de viste noe som helst lenger og er skrapet av. De andre var litt på tur.

Kjøpte 10 stk digitale akvarietermometre for ca ett år siden, for det er jo topp(??) De viser temp i rommet, der displayet står og i akvariet der føleren står. Et par bilder viser måleresultatene når jeg satt alle displayene på et dekkglass og alle følerne sammen i ett kar. Noe avvik. Men disse er normalt mer nøyaktige enn vanelige sprittermometre. Det ene bildet viser temp på dekkglasset, det andre i akvariet.
Vanlige termometre viser jo ikke 1/10 grader og er gjerne litt mer variable. Sjekket derfor ca 30 - 40 tilfeldige og ulike analoge termometre som hang tett sammen i hylla til Clas Ohlson her forleden. Termometerne viste mellom 18 og 22 grader.
4 grader forskjell er mye. Man kan gjette at riktig temperatur kanskje var 20 grader, men et avvik på + - 2 grader kan være mye, f.eks. hvis du driver med varmekur. Oi shit, temperaturen var ikke 31 grader, men 33 grader.

De fleste stoler nok på at den temperaturen de ser på sitt termometer er riktig, og det er i de fleste tilfeller nødvendigvis ikke riktig, men godt nok. Husk, det finnes faktisk temperaturvariasjoner i alle tropiske strøk også.

Vil du ha et termometer som er "riktig" må du kjøpe et forholdsvis dyrt laboratorietermometer og bruke som referanse.

Ang. Luftfuktighet:
For de som er interessert i at huset med akvariekjeller ikke råtner på rot.
Avvikene på hygrometre ser ut til å kunne være ennå støtte.
Har sjekket 2 digitale og to analoge for litt siden, montert på samme sted. De viste f.eks. fra 32 til 55 % luftfuktighet på samme tidspunkt. Ingen av delene er spesielt farlig område. Men hvis det laveste hadde målt 55% ville det høyeste kommet opp i et ugunstig område. Hvilket av disse instrumentene ville du helst hatt?

Måleavvik er vanlige på alle slags målinger. Så må du selv velge hvilket nøyaktighetsområde og pris du vil legge deg på.
Men et vanlig billig akvarietermometer er som regel GODT NOK.
fuktighet
Josti
Ang. Luftfuktighet: For de som er interessert i at huset med akvariekjeller ikke råtner på rot.


Må bare få skyte inn et lite tips om luft-avfukterne til Biltema. Det koster 70-80kr for en liten bøtte man setter på gulvet med en pose med sånt som ligger i jakker og div. pakker man kjøper. Den er utrolig effektiv og tar fuktigheten ned til 50% og da legger posene seg i "pause" til den stiger igjen. Jeg ble kvitt fuktighet i et rom i en kjeller på denne måten og nå går det knapt refill poser lenger (skifter hver 2-3mnd). Billig og bra til campingvogner, men fungerer like så godt i hus.
Når jeg kjøper "analoge" termometre tar jeg aldri det første og beste, men sjekker alle av den typen jeg skal ha. De av termometrene som viser likest temperatur når de ligger på siden av hverandre vil jeg tro er de som avviker minst fra det som er riktig.
Ikke særlig oppløftende lesning, denne tråden her Jeg kan ikke fordra at ting ikke viser riktig... jeg liker å vite!

I et forsøk på å unngå de billigste og dårligste variantene av termometere, har jeg valgt å kjøpe en modell fra JBL som skryter av å være dobbelt så presise som vanlige termometere....
Bildet viser et hvitt termometer, men de gangene jeg har bestilt det, får jeg gule.
Dette koster 3,69 Euro.

[External Image]

Men så har vi [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=308006+*+308007&t=temartic_e&userid=EXCNHkOkUgOziVv63kUVsWJMuRyzKsC38Uy]dette termometeret [/URL]da, .... og det koster hele 21,90 Euro, og hvert enkelt termometer kalibreres individuelt av tyske håndtverkere. Det står at avvik er maks en femtedels grad.
Kunne jo vært interessant å kjøpe et slikt, for å kontrollmåle opp mot de rimeligere, og sjekke deres nøyaktighet?
Dette står det ;
"Tropic Marin Precision thermometer for use in fresh and salt water aquariums. The Tropic Marin High Precision Thermometers are individually handmade and calibrated in Germany by experienced craftsmen. If handled and stored properly, their maximum deviation is one fifth of a degree. Scale is from 64 °F (18 °C) to 86 °F (30 °C). The maxiumum deviation is one fifth of a degree.
Available in 2 versions:
-with alcohol
-with quicksilver
"

[External Image]
mona o
Ikke særlig oppløftende lesning, denne tråden her:) Jeg kan ikke fordra at ting ikke viser riktig... jeg liker [I]å vite[/I]! :-)


På en måte enig i det, Mona, men det er bare sånn det er, og jeg har sjekket av samme grunn som du sier: Jeg liker å vite.

Men ikke ta det for tungt folkens. De vanlige akvarietermometerne viser GODT NOK, selv om det er litt avvik.
Fisken kikker jo ikke på termometeret selv, og temperaturforhold i naturen varierer ofte mange grader fra dag til natt også i vannet i tropene. Og selvfølgelig enda mer mellom regn- og tørketider.

Men det viktigste budskapet her er kanskje at:
Jeg har aldri møtt et sånt klistre-på-termometer som viser særlig riktig, spesielt ikke etter litt tid. Da er det ofte ikke snakk om avvik lenger, det er feil. De kan f. eks. vise samme temp. selv om den i virkeligheten går opp og ned.

Og for folk flest; når du limer på et sånt et er det det du ser på og forholder deg til og går ut ifra at er riktig.
En annen ting man kan bruke, er termometere brukt til vinproduksjon(SAGA). Slike stav termoetere i glass. De kan du også bruke i kokende vann, eller kuldegrader. Nøyaktigheten er like bra som de du får kjøpt i akvarie butikken. Det har jeg sjekket/sammenlignet. Men de synker jo, så de må ha et oppheng eller en kork. Europris seller slikt i vin/essens avdelingen. De er sprit baserte.
For å få en nøyakitg avlesning evt kalibrere termometeret sitt kan et digitalt øretermometer benyttes. Det vi har måler fra 0-100 grader og kan bl.a. benyttes til å måle temperaturen på melk og badevann for barn. Målingen skjer på under 1 sekund. Har testet flere ganger på rad uten å få avvik.

Vil tro at de analoge (sprittermometerene) ikke viser feil men at papirstrimlem som viser skalaen kan være plassert feil så ved å ta en kontrollmåling kan man finne avviket på termometeret.

-Håvard
Så ser vi det igjen. Det du ser er det du tror på.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap