Har jeg nok filtermateriale?

Hei

Satt opp mitt nye eheim 2026 proffesional 2 i sted, og startet innkjøringen av akvariet. Det dukket opp et lite spørsmål mens jeg iherdig helte på med både filtere og steinmateriale i filteret.

I dette filteret er det 2 kammer, i det ene er det eheim mech og i det andre eheim substrat, jeg kjøpte "bare" 1kg av hvert materiale. Hvertfall den øverste og også i liten grad den nedertse skuffen ble ikke het fulle. Har lest et sted at man skal ha 1.4kg i hvert rom, men jeg har ikke planer om å koste på meg 3-400 kroner til for de 400 grammene.

Spørsmålet er vel egentlig hva kosekvensene er av å ha litt mindre enn fullt med filtermaterialer. Blir bare vannet dårligere filtrert eller er det noe annent som kan skje?

Filteret står i ett 100 liters kar, og det skal klare kar opp til 350l så det at det blir litt mindre effektivt er vel egentlig ingen fare..
Det er liter, ikke kg det går i, først og fremst

Det du vil oppleve når filtermassen ligger så løst som dette, er at du kan bli stygt plaget med både grums i vannet, og støy fra raslende filtermasse. At du i tillegg mister ett par hundre kvadrat for bakteriene, er etter min mening ikke helt OK det heller.

Selv setter jeg slike filtre opp med litt mindre mech, og litt mer substrat enn hva skissen tilsier. Dette gir økt kapasitet, og redusert behov for vedlikehold.
Men hva den enkelte gjør, har jeg for lengst gitt opp å prøve å påvirke
Om du ikke vil bruke særlig mer penger på filteret, bør du i alle fall fylle opp kurven med svamp eller billige bioballer.
Støyen fra filtermassen som er i bevegelse kan jeg definitivt leve med da denne er 1/10 så høy som lyden selve filteret lager (og det er bare en svak, svak summing)

Det med mye grums i vannet likte jeg imidlertidig ikke så godt. Men regner med at dette løser seg ved og kjøpe svamp eller bioballer som du nevnte. Har alikevel ikke helt troen på at det blir noe probem. De to filtrene som ligger der (blått og hvitt) kan da ikke slippe igjennom mye, og når den nedertse skuffen i tillegg er så godt som full, og den andre ikke er så værst den heller må det jo gå fint, eller?

Det virket på meg som det kanskje hadde gått 50-75 gram mer i den nederste (mech) og kanskje 200-250 med substrat.

Fint om du kommer med en link eller 2 til noen gode sånne bioballer og svamp (hva er best/billigst?)

vil dette har noe å si på innkjøringen av akvariet? Gjentar meg selv med at dette er ett 100 liters kar og en opptil 350 liters pumpe..
Det som vil skje, er at finfilteret som skal ligge på toppen av øverste kurv, vil kunne ligge å "flagre", på tross av rista over. Jeg startet samme filter selv med for lite filtermasse (restleveranse), og det hele endte med at jeg stappa inn 3 slike hvite plater for å holde ting i sjakk

Selv ville jeg brukt bioballer, dette kan det meget godt hende at du får tak i rimelig lokalt. Skal ikke gjette på pris fra lokal butikk, til det er det for sent på en fredags kveld :o
Tropefisk selger i alle fall slikt billig, en liter til 36 spenn er vel ikke en blodpris
Ønsker en noen som her hakket bedre, har Tor også noen fra AquaMedic, til litt høyere pris (49\L)
En slik pakke vil med mindre jeg er blitt skrullete her jeg sitter, fint gå i en stor smartpost-konvolutt til lavere pris enn vanlig pakke.

PS: At produsentene oppgir at ett filter er beregnet for x antall liter, bør du vektlegge meget lite.
Dette er noe de fleste erfarer etter en tid i gamet, at er overdrevet som bare juling.
Selv mener jeg maks 200L for dette filteret - og vet at jeg ikke er alene
Det hele kommer jo også ann på hvor hardt belastet karet er
Går for dette tilbudet på webzoo nå..[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1913&HKatID=][/URL]

Jeg tenkte som så, at siden jeg vil ha fisk så fort som mulig, gidder jeg ikke vente 4-5 dager på en leveranse frr dem, så jeg kjøpte filtermaterialet på TAM-ALNA. Der lærte hvertfall jeg leksen min. over 850 kroner må du ut med der for tilsvarende den de har på nettbutikken webzoo, der koster hele pakken 300(+ca 50 i frakt i disse juletider)

De ligger altså på dobbel pris med god margin også..

Men uansett, jeg kjøper den pakken fra webzoo, så har jeg "litt" i reserve også
...men du Frank. Du er inne på noe som jeg har tenkt litt på lenge, å "modde" oppsettet. Legge mech`en i bunn av tønna da det er en 6-7 cm der som vannet bare sirkler rundt og fordeler seg før det skal fordele seg en gang til i første kurven. Tenk, en 2028 med 3 skuffer substrat og mech på bunn.
Har tenkt samme tanken, forfilteret bør kunne brukes\ misbrukes til noe
Jeg frykter at det kan bli for tett, men det er verdt ett forsøk. Jeg ville muligens gått for bioballer i stedet for rør, men uten å ha testa selv, blir det vel en tanke gjetting\ synsing.
JBL leverer jo sine filtre med en pose bioballer som skal ligge under nederste kurv, så noe kapasitet må det da være mulig å stjele

Du får teste ut om du føler for det. Om ikke, ser jeg ikke bort i fra at jeg tester når jeg bytter ut TetraEX og JBL-filtret i reolen (på nyåret om da ting ikke tar helt av her nord :p)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap