Hvor mye er dette verdt?

Hei

Har nå ett Eheim 2026 professional 2 filter som har surret og gått i 100 literen min i ca 1 time (filteret er helt nytt).

Filteret virker VELDIG overdimensjonert til mitt akvarie, og jeg vurderer og bytte til noe lignende dette [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1827&HKatID=][/URL]

Det jeg lurer mest på da er jo hva jeg kan få for 2026 filteret?. Det er som sagt helt nytt, alle deler inkludert, i tillegg til at det er kjøpt filtervatt på TAM-ALNA for rundt 500 kroner i går til det (er med en exstra finsvamp i tillegg til alt det andre man trenger)

Jeg trenger ikke og selge dette først, for å få råd til det andre, så jeg har forsåvidt greit med tid på salget.

Så vil det filteret jeg linker til passe bedre tl 100 literen min, og hva vil jeg kunne få for 2026 (ca,ca,ca)?

Håper på svar

EDIT: Endret lenken, så det var samme pris for 2222 og 2224..

har du kvittering på at det er helt "nytt" så får du vel 20-30% mindre enn du ga for det(eller 20-30% mindre enn det pårisen er på det i butikk/web.shop idag).
Eller så kan jo evt kjøpere kjøpe likt filter i butikken til omtrent lik pris, da med "lengere"garanti.

(min mening da). Lønner seg alldri å selge "brukt"akvarium utstyr, så vis du ikke trenger å selge det for å kjøpe nytt, ta vare på det-for flere karr bruker å komme etterhvert.
Jeg ser ikke vitsen med å skifte. 2026 har en filtersirkulasjon på 650l/t og 2224 500l/t, lite forskjell. Hvorfor bruker du ikke strupventilen på filteret du allerede har så får du minsket utstrømningen?
Ikke alltid ta litrene som filtrene er dimensjoner til for god fisk, jeg ville personlig ikke hatt dette filteret i noe større kar en 200 liter, om så mye. Jeg har selv 2x2028 i ett 300 liter (godt belastet) og 2x2028 i en 500 liter, bedre med for mye filtervolum enn for lite.
Det som gjorde meg mest skeptisk er at jeg må kappe plastrørene følger med da disse er beregnet på kar som er minimum 10-15cm høyere. Etter og ha lest litt tenker jeg at jeg beholder det, filteret er jo helt topp, var bare redd det rett og slett ble for stort..
Rørene følger med i lang lengde, siden noen trenger de ekstra cm-ene, mens andre ikke gjør det.
Er jo bedre å måtte kappe av noen cm, enn å sitte der å glo dumt på ett rør som er for kort
At man må kappe til plastslangene er jo bare en individuell tilpasning som nesten er meningen man skal gjøre Det sendes ut samme standardlengde på disse slangene i alle eskene, og folk må selv tilpasse dem.
Det er ikke noe verre enn det

Hvis du ser på bildet er, så er det en grå spak mellom slangefestene oppå pumpelokket. Denne spaken kan du dra littegrann i, og da strupes vannstrømmen litt. Jo mer du drar, jo mere dempes vannstrømmen, inntil den er helt avstengt. Om du synes det blir for mye sirkulasjon og "trøkk" med dette filteret i en 100 liter, kan du altså strupe vannstrømmen littegrann med spaken. Men ikke FOR mye, filterbakteriene må ha rikelig med sirkulerende vann rundt seg

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap