Lysarmatur som virker bare av og til:-(

Det gjelder et nytt Akvastabil armatur. Lysrørene er skiftet(trodde først det var de som hadde gått) Kan det være en produksjonsfeil, tenneren eller noe annet vi kan se etter? Alt er jo innebygd også, men er det noe som kan åpnes, sjekkes? Dette var bra ergelig
Nytt, med nye rør og ny(e) tenner(e)?
Klagegrunn overfor selger.

Men, kan være tennere. De er ikke så dyre og enkle å skifte.

Ellers er elektriske artikler som ikke fungerer stabilt i nærheten av vann = risiko!
Hele armaturet, med lysrør og tenner(e) er helt nytt. Alt virket, helt til sunriseren ble satt på, etter det virker lyset bare av og til. Skulle så gjerne ha satt ned planter og fått det i gang før jul, men dette er jo håpløst med lys som virker bare en gang i blant. Tenkte på om dere vet hvordan vi med meget "enkle grep" kunne sjekket om kanskje tenneren ikke er helt på plass, eller noe lignende?
du sier at den sluttet å funke etter at du satte på sunriseren, i såfall ville jeg testet uten sunriseren, du må jo ikke bruke den.
At du kan bruke sun-riser, tilsier at det er ett dimbart armatur. Så vidt jeg vet, finnes disse kun med elektronisk forkobling, altså tennerløse sådanne.

Er det tenner i armaturet, vil jeg tro at det rett å slett dreier seg om noe som passer omtrent like godt som en hanske på foten. Det går, men du verden hvor dårlig

Koble fra sun-ris(kok)eren, se om armaturet da funker som det skal.
Sunriseren er nå sendt tilbake til sjekk.
Det kan godt være som du sier: tennerløst armatur (jeg har egentlig ikke peiling hvordan en tenner skal se ut:p)
Det kan også på et tidspunkt ha kommet litt vannsprut på lysrøret fra pumpa (men vet ikke om det har kommet noe i festet/på enden). Hele armaturet er tatt ned og har stått og tørket ett par døgn. Når det da ble slått på igjen virket det bra, og når hele armaturet ble lagt tilbake på akvariumet igjen, så ble det mørkt igjen. Likevel; det virker akkurat no igjen, men hvor lenge? Det virker egentlig ganske ustabilt; kan det være kontaktproblemer der inne, og er det trygt å bruke?

Takker for alle svar
Armaturer tåler oftest både fukta og spruten de utsettes for.
Er det skruvekoblinger på røredene, er det IP67 på festene, noe som tilsier at sprut er 0 problem. Dropp armaturet i karet for ett øyeblikk, 0 problem.
I teorien skal en kunne ha det stående under vann, men det er ikke en teori jeg tenker å tezzzzzzzzzzte ut

At armaturer virker periodisk, kan absolutt tyde på at det er kontaktproblemer i dette. Det kan være at en eller flere ledere er løse, evt at de er så langt avissolert av det kortsluttes inni armaturet innimellom.
Evt at armaturer lekker og at det derfor er vann\ fukt inni som sørger for kortslutting.

Selv hadde jeg vært en tanke skeptisk til å bruke dette. Alt av elektrisk materiell\ utstyr som fungerer dårlig, bør etter min mening ikke brukes til en fagkundig har sett på dette.
En tenner ser slik ut: [URL=http://www.osram.no/no/Produkter/Allmennbelysning/Lysror/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=235]trykk her[/URL]
Hjertlig takk, da vet jeg også hvordan en tenner ser ut
Har hatt noen 58 watts T5 armaturer fra Akvastabil som jeg har vært plaget med. Begynner med at de slukker når jeg dimmet dem ned, slik at jeg måtte slå av strømmen, dimme dem opp igjen, og så slå på strømmen igjen ved hjelp av bryteren. Så sluttet de å virke. Åpnet dem og kunne tømme kondensvann ut av selve armaturet. Viste seg at det var lekkasje slik at armaturet gradvis ble fylt med vann, og sluttet å virke. Fikk byttet dem hos selger..
Dette hørtes visst ganske kjent ut ja. Har ikke sett etter kondensvann i armaturet, men lyset slukner når man dimmer lysene. Blir nok byttedag etter jul antagelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap