Forskjell på Eheim Pro 2224 og 2222

Jeg tror jeg har mikset litt blant alle disse Eheim tønnefilterne mine...
Dette er lenge siden, for dette filteret stod i 160 literen før det ble solgt. Filteret ble etterpå tømt for filtermateriale (kastet), så bare skyllte jeg selve filteret og satte det tørt til side.

Nå har jeg tatt det frem og sett litt nærmere på det, og jeg la merke til at filtertønnen så litt mindre ut enn den skulle...

På denne Eheim Pro filtertønnen står det på pumpelokket et modellmerke med nr 2224. Men selve tønnen ser ut til å være 2222. Forskjellen på modellene er vel ikke bare filtervolumet (som er hhv 2,3 og 3,0 liter på disse to). Det er vel motoren i pumpelokket også? For det står angitt ulike pumpeytelser på disse to modellene, ser jeg...

Modell 2222:
"Filtersirkulasjon: 350 l/t,
pumpeytelse: 500 l/t.
Filtervolum: 2,3 liter.
Dimensjoner: 290x178x178 mm"

Modell 2224:
" Filtersirkulasjon: 500 l/t
pumpeytelse: 700 l/t.
Filtervolum: 3,0 liter.
Dimensjoner: 340x178x178 mm"

Jeg tror ikke lenger jeg har "riktig" filtertønne til denne. Så jeg tror jeg har en tønne for 2222, men med pumpelokk og motor til 2224.

Men det er vel ingen ulempe...? Er det helt ok slik det er nå? Filteret var jo i drift i et par år uten å krangle

Må bare spørre for sikkerhets skyld, kan være noe jeg ikke har tenkt på

PS!
Det er snakk om Eheims termo-variant.
Som du selv sier: forskjellen ligger i volumet, og i hvor mye vann de to ulike modellene kan sirkulere.
Det er ingen problem å kjøre toppen til en 2224 på en 2222 bøtte, men motsatt kan det bli for mye motstand (altså ett 2222-hode på en 2224-bøtte).

Siden begge modellene er for motorsvake (etter min mening), ser jeg det faktisk som en fordel å kjøre det slik du gjør. Dette forlenger intervallene mellom rens markant
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap