Vil denne sjenken kunne bære 250 kg

tenkte å ha et avarie på 200 l her bytte ut 110 litern altså, men vil dette holde? har ikke peiling på slikt men sjenken er jo solid av gammel type.
Nei - her ville jeg ikke tort ha noe mer enn du allerede har..
Ser for meg at det blir for lite støtte på midten, og risikoen for en salrygget skjenk med 200 liter vann oppå får meg til å grøsse litt

Det er selvfølgelig bare synsing fra min side.
nei, jeg ville i hvert fall ikke tatt sjansen... men nå er ikke jeg ekspert på konstruksjoner heller. all tyngden bæres av fire ben - gjennom skapets vegger. ser ut som det ikke er ordentlige hjørner foran - kun skapdører med hengsler.

skapet er igrunnen pent nok i seg selv, uten akvarium på toppen. ser ikke ut som noe som tåler vannsøl heller
hmm, hadde det funket vist jeg hadde støet den opp litt da? =) hehe er på en måte der jeg plass til et stort kar. det har tidligere stått en 40 l med vann og grus ved siden av, det gikk fint det..det er jo en skille vegg inni pluss den platen foran..
Bare å få tak i 3-5 stk vellvoksene karrer og plassere de oppå-tåler den det så taler den karret også.
Jeg personlig synes det ser ut som den BØR tåle det.
jeg tror det vil gå jeg, selv har jeg et 180 liters akvarium med masse stein på dette bordet Mikael . eneste jeg har gjort er å støtte det opp på midten også. kanskje du kunne putte en liten planke på midten av ditt "bord" også, slik at den får fordelt vekta litt mer.
Er det massiv treplate i topp og bunn? Om det er det og en ganske stiv bakvegg på skapet er ikke det noe problem, men det skader ikke å sette en støtte midt under skapet. Da kan du uten problem sette 200L oppå.
ja det er massivt tre hele greia ikke no spon nei. da skal jeg støtte den under midten under. takk da ble jeg glad=) hehe
Har du testet dette ut nå?

Syntes sideveggene ser noe tynne ut, med dertil sjangs for at de bøyer seg\ blir ustabile.

Syntes også at ett så flott, gammelt møbel ikke bør utsettes for belastningen\ faren med ett akvarie på toppen. Siden sjenken også trolig trenger forsteringer, ødelegger dette fort litt av den gamle sjarmen.
Starbuck
jeg tror det vil gå jeg, selv har jeg et 180 liters akvarium med masse stein på dette bordet [URLBLOCK1] . eneste jeg har gjort er å støtte det opp på midten også. kanskje du kunne putte en liten planke på midten av ditt "bord" også, slik at den får fordelt vekta litt mer.


Huff, jeg håper du har bygget med 4x4". Det står at maks belastning på bordet ditt er 30 kg. Får du vridning i platen har du problemer.
testet ut? nei bare det på 110l(veier vel ca 140 eller noe) og hatt et på 40 l(veide ca50 kg) ved siden det gikk bra. ja det er flott møbel men det hadde også tatt se flott ut med astørre akvarie oppå=) hehe. tenkte å støe det opp under så det nesten ikke syns
Håper dere har god innboforsikring med disse sprelske påfunnene deres da :P
nei den er nok heller laber... vet jo ikke jeg blir jo sagt forskjellig her da.. har jo lyst på da men kan jo ikke vist det risikerer å gå til h.......
Kanskje denne tråden kan gi deg tips om hvordan man forsterker møbelet?
hmm, det vil bli vanskelig å stive den opp innvendig siden det er hylle på langs der.. må tenke litt her altså.. få et par kare å sette seg på ver side av sjenken mens karet på 110l står der hehe
Ja... Men mye kan også skje over tid... Ikke sikkert du merker noe med det samme, men etter en stund vil du kunne merke det ved at skapdørene kan bli vonde å åpne...
Jeg har en 120 liter på denne benken og det går helt fint.

Er det ikke sånn at du skal gange akvariets volum i liter med 1,5 for å finne ut ca hvor tungt det blir med vann, grus og stein...? Ditt 200 liters akvarie vil da veie nærmere 300 kg
Hvor "handy" er du?

Heltre tåler utrolig mye før det knekker. Og dene sjenken ser gammel nok ut til at du kan være helt sikker på at det er heltre. Det regner jeg vel med at du vet, hvis du noen gang har flytet på den.

Men platene som stiver av midten er for tynne til at jeg ville plasert 300 kg der.

Å sette seg på den hjelper desverre ikke, det kan jeg garantere at den vil tåle, ser ut som 3cm heltre, så 500kg vil gå bra for en kort periode selv om det ikke hadde vært noen avstivning i det hele tatt, ellers ville jeg vært nervøs hver gang jeg gikk i en trapp, der du ofte har veldi mye lengre spenn enn denne 1,5 meteren uten noen form for avstivning på midten.

Problemet slik som jeg ser det her, er at du vil få strekkbelastning over tid, tre er et levende matriale, og det vil derfor kunne strekke seg endel før det knekker. I motsetning til feks spon som enten tåler vekten eller så knekker den.

de platene i midten der er jo det som overfører strekkbelastningen fra topplaten til bunnplaten, så det første problemet kommer hvis de ikke står 90grader på platene. da vil kreftene bli overført skeivt og de vil knekke.

Og siden du ikke har noe ben under på midten så hjelper jo ikke det å overføre kreftene til bunnplaten. Så det er ihvertfall det første som må gjøres.

For å komme til saken.

Jeg ville følt meg temmelig trygg på denne sjenken hvis jeg hadde en 4x4 som ben under på midten og en 2x2 som stivet av mellom de to platene.

Men det er viktig at begge disse er temmelig nøyaktig både kuttet og montert for at kreftene skal gå vinkelrett på underlaget.
Ja, det som Torgeir sier er svært likt det jeg mente i den tråden jeg linket til. Han har imidlertid klart å formulere det bedre.
Jeg spurte min far om han var enig i det jeg sa. her er svaret jeg fikk fra ham.



Ja er helt enig. En forbindelse fra midten til gulvet vil helt sikkert gjøre at den tåler dette.



Det som er saken er at jeg tror den vil tåle det uansett. Problemet blir bare at dørene vil begynne å gå dårlig. Saken er at den belastningen du utsetter sjenken for ikke angroper på midten, men på sidene. Saken er at et akvarium er helt stivt, omtrent som om det skulle være en stålkloss. Hvis du tenker deg at at platen kan deformeres vil du få et forhold som vist under. Hvis du tenker deg at platen på toppen er av et mykt materiale så vil alle kreftene forplante seg gjennom endeveggene ned til gulvet. Hvis skapet skal bøye seg på midten så må akvariet ”bøye” seg. Det vil det ikke. Så hvis akvariet når fra vegg til vegg i skapet så står det støtt. Noe annet er om akvariet er dimensjonert for å hvile bare på endene. Siden platen umiddelbart vil bøye seg (jmf skumgummien) så vil det kun være endeveggene i akvariet som ligger mot underlaget. Det blir som om du skulle sette akvariet på to lister, en i hver ende. Det som blir spørsmålet er om det tåler/er beregnet for det.



Bertaktning slutt.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap